Storm, soppatorsk, motorstopp och grund!

Här kan man ställa alla typer av segelbåtsrelaterade frågor som inte passar i någon annan kategori
Skriv svar
Användarvisningsbild
Turbo123
Guldmedlem
Inlägg: 80
Blev medlem: sön 20 aug 2006, 17:44
Kontakt:

Storm, soppatorsk, motorstopp och grund!

Inlägg av Turbo123 » lör 16 jun 2007, 09:22

Storm, soppatorsk, motorstopp och grund är en kort summering av min första tur som gick mellan Bovallstrand och Kyrkesund.

Storm - Första dagen hamnade vi i hård vind och 2 metersvågor utanför Malmön. Obehagligt för en ovan!

Soppatorsk - Det hela följdes upp av soppatorsk bland vågorna strax innan Lysekil. Dock hade jag en extradunk med :)

Grund - I kanalen mellan Lysekil och Ellös gick vi på grund i en sandbank (tack för det), dock lyckades vi backa och gunga ut båten.

Motorstopp - I samma kanal i mycket stark vind dog motorn där det var mycket strömt i vinden. Båten stack i väg som en pil mot en brygga med stenar runt. Där dyker en skäggig sjöman upp på ett gammalt lotsskepp från 40-talet och tar emot en tamp som vi kastar desperat när vi susar förbi, 20 talet meter innan finito.

Många erfarenheter rikare är jag nu :) Ett äventyr jag aldrig kommer att glömma!
En blogg om segling - http://segla.kraner.se

Användarvisningsbild
Guitar Nilsson
Diamantmedlem
Inlägg: 2193
Blev medlem: mån 04 okt 2004, 22:39
Ort: Myrbacka Ljusne
Kontakt:

Inlägg av Guitar Nilsson » lör 16 jun 2007, 09:35

Skäggiga sjömän typ cpt Haddock är bra att ha!
Vi seglade så fort att dagar och nätter flög förbi som vita och svarta lakan. Och skepparn var så elak att vi med honom skrämde bort hundra meter långa bläckfiskar som kom varannan dag, och ville dra oss ner i djupet.

SWE54
Diamantmedlem
Inlägg: 2674
Blev medlem: lör 23 dec 2006, 21:54

Inlägg av SWE54 » lör 16 jun 2007, 10:18

Ja jädrar...!
Allt på en och samma dag..
Skönt att det slutade bra både för er och båten.
Ja nu är ju det gjort..:)
Då har du bara bra dagar kvar nu då ju.
Är ju oftast bättre att försöka segla om det går, reva max och bara storen kanske kunde gått..?
Ni kanske gick via Bassholmen... då går det ju inte att segla förståss..

Användarvisningsbild
jason
Diamantmedlem
Inlägg: 537
Blev medlem: lör 09 sep 2006, 08:54
Kontakt:

Inlägg av jason » lör 16 jun 2007, 10:25

Usch :(
Men skönt att det gick bra :)

/j

Användarvisningsbild
Turbo123
Guldmedlem
Inlägg: 80
Blev medlem: sön 20 aug 2006, 17:44
Kontakt:

Inlägg av Turbo123 » lör 16 jun 2007, 11:07

Tre dagar tog turen :) så allt var inte på samma dag.

Ja vi gick via Bassholem eftersom det blåste 15 m/s.

Vi gick svängen runt Bassholmens almogebåtar och tittade lite. Det var i den avkroken på kanalen, någon sjömil efter muséet som vi gick in i en sandbank, precis innan man ansluter till den raka kanalen igen.

Som det är nu är jag sugen på mer, trots hjärtklappande äventyr :)
En blogg om segling - http://segla.kraner.se

Användarvisningsbild
Tommy
Diamantmedlem
Inlägg: 1867
Blev medlem: tis 22 aug 2006, 17:49

Inlägg av Tommy » lör 16 jun 2007, 13:37

spännande!

Så nu vet du att du kan hantera "Storm, soppatorsk, motorstopp och grund"

Det är precis sådana händelser som du beskriver ovan som ger den riktiga erfarenheten och kunskapen. Därmed inte sagt att man inte ska göra allt för att undvika dem, genom att vara väl förberedd. Men förr eller senare händer det, och det är väldigt bra att se hur man då reagerar.

Jag har haft några seglingar som jag minns, som nästan levt upp till detta. Bl.a. i en hyrd Albin Stratus för många år sedan:
1. Avtrampad motornyckel, 2. tjuvkopplad motor, 3. roderhaveri i grov sjö utanför Sandhamn, 4. kokad motor (pga någon på varvet där roderhaveriet fixades stängde kylvattenkranen).

//Tommy

Skriv svar