Odugliga sjökort
Odugliga sjökort
Köpte de nya fina inplastade sjökorten i våras. Efter en dag hade tre blad lossat. Varför görs inte sjökort som går att använda i segelbåtar? Det räcker att trampa minsta lilla på de nya så är det skräp av dem. I en segelbåt måste man kunna röra sig och samtidigt ha sjökorten framme. Det fanns bra kort tidigare som inte var inbundna med spiral men dessa går inte att få tag på. Helt otroligt värdelös produktutveckling! Dyra är de också. Först betalar vi dem med skattepengar och sedan sätts det överpriser på skräpet. Får väl springa och köpa stora lösblad i stället.
/Huu, skönt att skriva av sig ibland!
/Huu, skönt att skriva av sig ibland!
- Guitar Nilsson
- Diamantmedlem
- Kontakt:
Jag har likadana. Att de är dyra kan jag skriva under på. Men att det skulle vara dålig kvalitet kan jag inte håla med om. Mina har hållt väldigt bra i två säsonger. Har tre barn som yr runt i sittbrunnen, så korten får stryk mest hela tiden vilket de inte tagit någon skada av. Dessutom kan man spilla kaffe på dem (vilket jag är expert på) utan att de tar skada. I de gamla plastmapparna letade sig fukt och kaffefläckar in på korten hur jag än bar mig åt. Jag tycker liksom herr "Guitar" att du skall reklamera dem.
Edit: Ojdå du reklamerade dem visst innan jag hann trycka på "Skicka".
Edit: Ojdå du reklamerade dem visst innan jag hann trycka på "Skicka".
/ Jojje
- Guitar Nilsson
- Diamantmedlem
- Kontakt:
- Guitar Nilsson
- Diamantmedlem
- Kontakt:
Jag köpte en enda stor plastficka med snäpplås på ena långsidan. Då kan man bara se två sidor i taget, man får ha lite framförhållning och veta vilket kort man ska byta till. Men å andra sidan blev det mkt stadigare att lägga i från sig, de med många fickor brukar flaxa som fan och även öppna sig i änden så att vattenstänk kommer in. Så jag gillade "monoplastfickan" bättre. Tills att den började spricka i kanterna, det tog bara ca två somrar. Tror nog jag ska köpa en ny likadan ändå.
Vi seglade så fort att dagar och nätter flög förbi som vita och svarta lakan. Och skepparn var så elak att vi med honom skrämde bort hundra meter långa bläckfiskar som kom varannan dag, och ville dra oss ner i djupet.
Har den äldre typen i den sk "plaståttan".
Har gått bra i flera år men nu är en del "sömmar" spruckna, för att slippa att dom blåser upp har jag tejpat igen fickorna, det håller det mesta regn och stänk ute. Det är nästan alltid så att man behöver korten som mest när det är som sämst väder...
Har även strukit med strykjärn försiktigt för att släta ut dom veck som blir under en säsong, funkade rätt ok..
Kommer att köra med dom så länge dom håller ihop, bara att uppdatera lite då o då.
Har gått bra i flera år men nu är en del "sömmar" spruckna, för att slippa att dom blåser upp har jag tejpat igen fickorna, det håller det mesta regn och stänk ute. Det är nästan alltid så att man behöver korten som mest när det är som sämst väder...
Har även strukit med strykjärn försiktigt för att släta ut dom veck som blir under en säsong, funkade rätt ok..
Kommer att köra med dom så länge dom håller ihop, bara att uppdatera lite då o då.
Jag kommer nog sattsa på de stora lösa bladen i enkel plastficka. De är så stora att man inte behöver byta så ofta. Den största nackdelen med dem tycker jag är att de är så stora att det kan vara svårt att hitta vart man är när det är lite stressigt och man inte hängt med riktigt. Seglar i sthlm och där kan man ju memorera vissa sträckor man kör ofta.
Allväderskorten, tillverkade i någon slags kevlar eller vad det nu är, är förvisso fina men väldigt opraktiska när det blåser det minsta (vilket det som bekant ofta gör när man seglar). Då blir det att låsa fast dem med ett strykjärn i vardera hörnMartinM skrev:Någon som provat allväderskorten? Funderar på dem när min plast åtta ger upp, ännu fins själva plast fodralen att köpa så det finns hopp.
/Martin
Sedan blir det dyrt att köpa nya för att uppgradera varje år. För det gör man väl...
Nej, men även om man inte köper nya mer än vart 3:e-5:e är så blir det betydligt dyrare.
De passar nog mer för kanotister och liknande.
För vad det kan vara värt: De nya spiralbundna båtsportkorten menar jag är alldeles utmärkta - MEN, jag betalade extra för de "fuktsäkra" korten.
Tyvärr är spiralen en svag punkt även på dessa (men korten är nog starkare), men i övrigt tycker jag att det är en bra lösning på de flesta sätt, väl så bra som de gamla och en "plaståtta. Föredrar man en "plaståtta" kan man använda klar mylartejp (det låter hi-tech och fräckt, men den kallas också "genomskinlig packtejp...) för att täta och laga. Sjökort är förbrukningsvaror, så man kan ju inte räkna med att ha dem för evigt. Men tre-fyra säsonger går väl alltid att få ut - är de litet tilltufsade då, så kan jag leva med det.
Tyvärr är spiralen en svag punkt även på dessa (men korten är nog starkare), men i övrigt tycker jag att det är en bra lösning på de flesta sätt, väl så bra som de gamla och en "plaståtta. Föredrar man en "plaståtta" kan man använda klar mylartejp (det låter hi-tech och fräckt, men den kallas också "genomskinlig packtejp...) för att täta och laga. Sjökort är förbrukningsvaror, så man kan ju inte räkna med att ha dem för evigt. Men tre-fyra säsonger går väl alltid att få ut - är de litet tilltufsade då, så kan jag leva med det.
Anders S
Ja men självklart, har haft mina nuvarande sedan 1997 tror jag...Anders S skrev:För vad det kan vara värt: De nya spiralbundna båtsportkorten menar jag är alldeles utmärkta - MEN, jag betalade extra för de "fuktsäkra" korten.