Laga motorblock (gjutjärn)

Här kan man ställa alla typer av segelbåtsrelaterade frågor som inte passar i någon annan kategori
Skriv svar
Användarvisningsbild
Anders S
Diamantmedlem

Laga motorblock (gjutjärn)

Inlägg av Anders S » mån 11 jun 2007, 21:31

Fribbe, om Metalock:
Hur funkar dessa? Det var lite otydligt att se och förstå på länken. Måste godset delas i sprickan eller monteras pluggarna utanpå? Hur mycket utrymme krävs vid montaget? Vad behövs det för verktyg? Kan man göra det själv? Hur tätar man sprickan?
Anledningen till min nyfikenhet är att jag fick en spricka i mitt motorblock förra vintern, trots ordentlig glykolblandning och färskvattenkylning. Sprickan är delvis åtkomlig och det droppar ut lite kylvatten under gång.

Jo, lagningen går till så att man sätter samman (pressar tillbaka) sprickan i en stor press. Sedan fräser man hål vid sidan av sprickan. Hålen gör man i "friskt gods" och stäms ur i mellanrummet så att liven på pluggen går i mellanrummen mellan "hålen". Sedan pressas "Metalock"-pluggen i och så överbryggar den sprickan och håller ihop. Rätt gjort blir detta mycket starkt. Svårt att göra själv, skulle jag tycka - har man vana och verkstadsmaskiner kan det kanske gå. Kanske finns det "kit" att köpa - men det är nog rätt krävande bearbetning som skall göras.

Pratade vi inte om din spricka i höstas? Och var inte "wondarweld" på tal, en "magisk produkt" som tätar sprickor i motorblock. Har det i så fall hållit till nu, eller var det någon annan? Jag vill minnas att det hjälpte, men kanske inte så länge.
Anders S

Rudi
Diamantmedlem

Inlägg av Rudi » mån 11 jun 2007, 21:52

Gjutjärn kan väl elsvetsas med zinkelektroder, vill jag minnas. Eller?

Rudi

Användarvisningsbild
fribbe
Diamantmedlem
Kontakt:

Inlägg av fribbe » mån 11 jun 2007, 22:10

Bra initiativ att starta en ny tråd. Borde jag gjort med en gång så slipper man fenomenet att befintliga trådar svävar iväg...
Jo, det var min spricka, fast det var förra våren jag upptäckte den, inte på hösten.
"Wondarweld" funkade, det höll tätt under hela säsongen men nu efter vintern läcker det alltså igen, fast lite mindre.
Jag har ju ungefär halva flaskan kvar men det känns inte riktigt bra att köra i wondarweld igen för man vet ju inte hur mycket av geggan som fastnar där man inte vill att det ska fastna.
Är det dumt om man försöker igen och hoppas på ett mer bestående resultat?
Usch, vill slippa att lyfta ur motorn och riva den... I princip hela motorn måste ju plockas isär.
Jag undrar fortfarande hur det kunde spricka. Kan det vara spänningar i materialet och kraftiga temperaturväxlingar och en satans otur?
Jag köpte motorn begagnad då den endast gått 4 säsonger så det är ju en fin och frisk motor i övrigt. Den hann med en vinter i min ägo innan det här hände så sprickan följde knappast med i köpet.
Amigo 23 - På rent kölvatten sedan 1970

Användarvisningsbild
Anders S
Diamantmedlem

Inlägg av Anders S » tis 12 jun 2007, 06:57

Rudi skrev:Gjutjärn kan väl elsvetsas med zinkelektroder, vill jag minnas. Eller?

Rudi
Jo. Det finns (vill jag minnas) också varianter på lämpliga pinnar beroende på grundmaterialet. Det blir dock inte alltid så starkt, men för att "täta" en spricka i en kylvattenkanal kan det nog gå.
Anders S

Användarvisningsbild
Anders S
Diamantmedlem

Inlägg av Anders S » tis 12 jun 2007, 07:00

fribbe skrev: Jag undrar fortfarande hur det kunde spricka. Kan det vara spänningar i materialet och kraftiga temperaturväxlingar och en satans otur?
Ja, kanske. Eller en befintlig spricka som blivit värre, men som dolts/reparerats med tätmedel. Eller så har man kört torrt av något skäl, fått värmelarm och så fyllt på med kallt kylvatten - klassisk anledning. Vem vet, och man får ibland stoiskt acceptera utan att veta säkert (ja, jag tycker också det är jobbigt när det blir så... ;-) )

Länk: http://www.maskinisten.net/viewtopic.ph ... bfc62ecc18
Anders S

HenrikGbg
Silvermedlem

Inlägg av HenrikGbg » tor 14 jun 2007, 18:37

En vanlig orsak att motorer fryser sönder är att man inte kör motorn tillräckligt varm på hösten när man konserverar den, utan termostaten öppnar inte så att glykolen kommer runt inne i kylkanalerna, det är alltså bara vatten som finns i kanalerna, och som vi vet så fryser vatten och expanderar kraftigt, och sötvatten har större sprängkraft än saltvatten.

Angående att svetsa gjutjärn så är det ett jobb för experter, normalt ska blocket värmas till minst 300grader före svetsningen och hållas vid den temeraturen tills svetsningen är klar, och därefter långsam avsvalning under sågspån eller rockwoll eller motsvarande. Särskilda gjutjärnspinnar måste användas för att få ett resultat som håller. Det går inte att rekommendera någon speciell pinne, man måste prova sig fram, men UTP85 fungerar oftast.

Användarvisningsbild
fribbe
Diamantmedlem
Kontakt:

Inlägg av fribbe » tor 14 jun 2007, 19:56

HenrikGbg skrev:En vanlig orsak att motorer fryser sönder är att man inte kör motorn tillräckligt varm på hösten när man konserverar den, utan termostaten öppnar inte så att glykolen kommer runt inne i kylkanalerna, det är alltså bara vatten som finns i kanalerna, och som vi vet så fryser vatten och expanderar kraftigt, och sötvatten har större sprängkraft än saltvatten.
Motorn är färskvattenkyld... Glykolvatten hade cirkulerat hela sommaren. Sedan dränerade jag motorn och fyllde på med nytt kylvatten med garanterat rätt blandningsförhållande innan båten sjövägen kördes till vinterplatsen, så mysteriet kvarstår...

Användarvisningsbild
Guitar Nilsson
Diamantmedlem
Kontakt:

Inlägg av Guitar Nilsson » tor 14 jun 2007, 19:56

Jag höll på att glömma glykolen när jag redan torrsatt och hade alldeles för lite glykol i färskvattnet. Jag hängde dit en vattenhink på avgasröret och körde igång, kylvattnet tog jag med slang från hinken och till intaget under båten. Sen körde jag motorn och vattnet runt runt tills jag var säker på att termostaten ini motorn öppnat så glykolen blandat sig. Det var nog tur det.
"Fan vad det rökte av motorn din", sa de nere i hamnen. Vattenånga alltså. Det sista jag gjor innan jag slår av motorn är att pytsa i lite glykol även i hinken så det sugs in i den yttre kylslingan.
Vi seglade så fort att dagar och nätter flög förbi som vita och svarta lakan. Och skepparn var så elak att vi med honom skrämde bort hundra meter långa bläckfiskar som kom varannan dag, och ville dra oss ner i djupet.

Användarvisningsbild
fribbe
Diamantmedlem
Kontakt:

Inlägg av fribbe » sön 01 jul 2007, 18:18

Jag tror faktiskt att jag har kommit på hur sprickan uppstått.
Jag utrustade motorn med en färskvattenkylning från Martec under sommaren 2005. En av de sista helgerna den säsongen ljöd templarmet varvid jag omedelbart slog av motorn och felsökte.
Anledningen till larmet var att säkringen som medföljde cirkulationspumpen hade korroderat i kontaktytan så att pumpen inte gick. När jag så fick igång pumpen så pumpades ju kallt kylvatten in i den varma motorn.
Sprickan upptäcktes inte förren våren därpå men det läcker ju inte så mycket så det kan nog vara såhär det gick till.
Synd att Martec leverar pumparna med säkringar som korroderar sönder på 3-4 månader så att motorerna går sönder.
Säkringen satt i motorutrymmet och är inte utsatt för vatten.

Användarvisningsbild
MiniMe
Diamantmedlem
Kontakt:

Inlägg av MiniMe » mån 02 jul 2007, 22:04

HenrikGbg skrev:En vanlig orsak att motorer fryser sönder är att man inte kör motorn tillräckligt varm på hösten när man konserverar den, utan termostaten öppnar inte så att glykolen kommer runt inne i kylkanalerna, det är alltså bara vatten som finns i kanalerna, och som vi vet så fryser vatten och expanderar kraftigt, och sötvatten har större sprängkraft än saltvatten.

Angående att svetsa gjutjärn så är det ett jobb för experter, normalt ska blocket värmas till minst 300grader före svetsningen och hållas vid den temeraturen tills svetsningen är klar, och därefter långsam avsvalning under sågspån eller rockwoll eller motsvarande. Särskilda gjutjärnspinnar måste användas för att få ett resultat som håller. Det går inte att rekommendera någon speciell pinne, man måste prova sig fram, men UTP85 fungerar oftast.
Jag vill minnas de svetsare jag känner lade gjutjärnet före svetsning i en ugn och lätt efter svetsning svalna alltihoppa i ugnen. Det var kanske sämre kvalitet men även då så sprack det ibland.
Peter
segla en Mustang, www.elvstrom-mustang.org

Användarvisningsbild
fribbe
Diamantmedlem
Kontakt:

Inlägg av fribbe » tis 03 jul 2007, 04:45

Räcker det förresten inte att löda? Det är ingen "bärande" del som har spruckit. Jag är ju bara ute efter att få tätt.

Peter_K
Diamantmedlem

Inlägg av Peter_K » tis 03 jul 2007, 11:52

Kemisk metall?
Alla borde ha skägg

Skriv svar