Äntligen!

Här kan man ställa alla typer av segelbåtsrelaterade frågor som inte passar i någon annan kategori
Skriv svar
Användarvisningsbild
Segelbo
Diamantmedlem

Inlägg av Segelbo » fre 08 jun 2007, 14:12

August skrev:"Då gör vi det nu, så vi får ner stämningen i denna lokal" :P
Jag minns det där - ett av lågvattenmärkena i svensk politisk historia.
---
Bosse
Monsun 31, #116

FredrikW
Diamantmedlem

Inlägg av FredrikW » fre 08 jun 2007, 16:28

Allvarligt, en Bavaria 30 Cruiser är en betydligt finare båt än vad merparten av vad tyckarna på det här forumet har. Den är dessutom helt ny.

Varför skulle Bavaria ha så otroligt mycket sämre kvalitet än andra båtar? Skulle man skicka en besiktningsman med fuktmätare på era kära klenoder, skulle det väl pipa konstant från mätaren. Det gjorde det i alla fall på min :D Och den seglar ändå.

Kan ni inte bara säga grattis till en fin båt?

Användarvisningsbild
Anders S
Diamantmedlem

Inlägg av Anders S » fre 08 jun 2007, 19:42

FredrikW skrev:Allvarligt, en Bavaria 30 Cruiser är en betydligt finare båt än vad merparten av vad tyckarna på det här forumet har. Den är dessutom helt ny.

Varför skulle Bavaria ha så otroligt mycket sämre kvalitet än andra båtar? Skulle man skicka en besiktningsman med fuktmätare på era kära klenoder, skulle det väl pipa konstant från mätaren. Det gjorde det i alla fall på min :D Och den seglar ändå.

Det har många gjort.

Problemet verkar vara att en del också vill engagera sig så mycket i Vickeboys nya båt att de vill diskutera den fina båten, dess egenskaper, hur den kan vara så fin, vad kvalitet är, vilka egenskaper man får och inte får, hur snabb den är, hur rolig den är att segla, hur den är jämfört med andra båtar. I princip samma saker som 17 nyfikna båtgrannar också skulle vilja göra. En skillnad här jämfört med bryggorna är att ett litet elitgäng Bavarifober knappast kan sätta sig i xxxx-sittbrunnen och ta en öl och snacka skit om Bav bakom Vickeboys rygg.

Kanske det finns ett värde i att frågor och tyck tas öppet och rättframt?
Anders S

dator9
Platinamedlem

Inlägg av dator9 » fre 08 jun 2007, 20:51

FredrikW skrev:Allvarligt, en Bavaria 30 Cruiser är en betydligt finare båt än vad merparten av vad tyckarna på det här forumet har. Den är dessutom helt ny.

Grattis till en otroligt snabb båt.

Allvarligt, tror du att någon som seglar H-båt eller liknande i hemlighet sitter och önskar sig en Bavaria 30C?

Jaramaz
Diamantmedlem

Inlägg av Jaramaz » fre 08 jun 2007, 20:58

Nä, Anders,

tyvärr måste man ibland ta ställning. Det går inte alltid att heja på bägge sidor. I detta fall är utgångspunkten att Vickeboy uttryckte sin oförblommerade glädje över en ny båt - och det var många som inte unnade honom detta.
Diskussionen handlar inte om att ha en öppen debatt eller ej - utan om var och hur det debatteras.
När Vickeboy kommer med sitt meddelande så antingen gratulerar man eller håller flabben. Det tillhör vanlig hyfs.
Har man annan åsikt så -på denna typ av forum - tar man upp en ny tråd, som handlar om .... säkerheten i nya tyska båtar, eller vad nu må vara. Men den nyblivne ägaren skall ha möjlighet att njuta av sin investering. (Om den nyblivne ägaren går til överdrift, som rent skryt på andras bekostnad, då kan det vara på sin plats att häva upp sin stämma).

Lite av social etikett. Enkla spelregler. Respekten för andra.

/J

Användarvisningsbild
Anders S
Diamantmedlem

Inlägg av Anders S » fre 08 jun 2007, 21:44

Jaramaz, jag uppskattar att du svarar på min fråga. Indirikt sade ju dator9 samma sak, fast på ett annat sätt.

Tyvärr verkar det inte att det går att hålla gränsen riktigt ren mellan att vara en taskmört och att vara positivt kritisk.
Senast redigerad av 1 Anders S, redigerad totalt 0 gånger.
Anders S

GaryGary
Diamantmedlem

Inlägg av GaryGary » fre 08 jun 2007, 21:54

Just nu önskar jag att jag ägt en Bavaria fr 2005 och jag kunde åberopa någon garanti på motorn. Helgens äventyr lär rocka loss på en 10 000 sek plus ett par semesterdagar. Bortsett segelegenskaperna hade nu en NYNY båt blivit billigare hittills. Nåja jag ger mig inte

Användarvisningsbild
Tommy
Diamantmedlem

Inlägg av Tommy » fre 08 jun 2007, 22:24

Så sant, så sant. Kommentar någon? Jerry?

SWE54
Diamantmedlem

Inlägg av SWE54 » fre 08 jun 2007, 22:35

dator9 skrev:
Grattis till en otroligt snabb båt.

Allvarligt, tror du att någon som seglar H-båt eller liknande i hemlighet sitter och önskar sig en Bavaria 30C?
Jodå, känner ett par som bytt från kappseglare till Bavaria.
Inte just 30C men större...
För bekvämlighet och av familjeskäl.
Alla är ju som sagt inte prestanda styrda utan har det kanske istället för sommarstuga.

Och ett tips bara så här taget ur luften.
Snabbaste sättet att döda en mindre trivsam diskussion är att INTE addera till den.

matsa
Diamantmedlem

Inlägg av matsa » fre 08 jun 2007, 22:37

byggs dom inte rätt långt från vatten (i inlandet)???
då är det väl inte konstigt om loggen visar fart i kilometer istället för knop :roll:
den går alltså 9km i timmen dvs 4,85 knop. att ni inte fattade det för länge sen :lol:

Användarvisningsbild
Jerry
Platinamedlem

Inlägg av Jerry » fre 08 jun 2007, 22:47

Tommy skrev:
Så sant, så sant. Kommentar någon? Jerry?
Om det är efterfrågat så visst:

Jag har väldigt svårt för båtar som ser ut som baljor (höga och breda utan någon tanke på linjeföring). De vackraste båtarna i mitt tycke är vissa R6or, vissa skärgårdskryssare och liknande båtar. Även segelföringen är något som ska vara utformad på ett visst sätt, förstaget ska sitta långt ner på masten. Masten ska vara smäcker och konad utan en massa skräp i toppen.

Som synes är Bavaria i stort sätt raka motsatsen till vad jag gillar i båtväg, när det gäller utseende. Visst nya båtar har ju en ytfinish som använda båtar inte har överallt, även om det inte är så stor skillnad på t ex friborden efter att jag varit igång och putsat. Inredningen är ju fin i en ny bavaria, men i jämförelse med andra nya båtar är finishen i stort sett den lägsta man kan hitta.

Användarvisningsbild
Tommy
Diamantmedlem

Inlägg av Tommy » fre 08 jun 2007, 22:59

Jerry skrev:Jag har väldigt svårt för båtar som ser ut som baljor (höga och breda utan någon tanke på linjeföring). De vackraste båtarna i mitt tycke är vissa R6or, vissa skärgårdskryssare och liknande båtar. Även segelföringen är något som ska vara utformad på ett visst sätt, förstaget ska sitta långt ner på masten. Masten ska vara smäcker och konad utan en massa skräp i toppen.

Som synes är Bavaria i stort sätt raka motsatsen till vad jag gillar i båtväg, när det gäller utseende. Visst nya båtar har ju en ytfinish som använda båtar inte har överallt, även om det inte är så stor skillnad på t ex friborden efter att jag varit igång och putsat. Inredningen är ju fin i en ny bavaria, men i jämförelse med andra nya båtar är finishen i stort sett den lägsta man kan hitta.
Kommentarer är faktiskt överflödiga.. Jag räknar till många ska i det inlägget. Går lite lätt stick i stäv med att det finns olika typer av båtar för olika typer av människor :?:

SWE54
Diamantmedlem

Inlägg av SWE54 » fre 08 jun 2007, 23:21

Tommy skrev:
Jerry skrev:Jag har väldigt svårt för båtar som ser ut som baljor (höga och breda utan någon tanke på linjeföring). De vackraste båtarna i mitt tycke är vissa R6or, vissa skärgårdskryssare och liknande båtar. Även segelföringen är något som ska vara utformad på ett visst sätt, förstaget ska sitta långt ner på masten. Masten ska vara smäcker och konad utan en massa skräp i toppen.

Kommentarer är faktiskt överflödiga.. Jag räknar till många ska i det inlägget. Går lite lätt stick i stäv med att det finns olika typer av båtar för olika typer av människor :?:
Hur då menar du?

Jag tycker i stor sett likadant.
Har en del kriterier som ska uppfyllas för att jag ska tycka en båt är vacker.
Dom ska som Jerry nämner är nog Jerrys kriterier, inte alla andras.

Användarvisningsbild
Jerry
Platinamedlem

Inlägg av Jerry » fre 08 jun 2007, 23:24

Tommy skrev: Kommentarer är faktiskt överflödiga..
öhh??
Tommy skrev: Jag räknar till många ska i det inlägget.
Det blev dock kommentarer ändå... :roll:
Det jag gör är ju att beskriva min hur min idealbåt skulle se ut. Du frågar om jag tycker Bavaria 30 är fin. Jag beskriver vad som utmärker en snygg båt för att jämföra den med Bavaria.
Tommy skrev: Går lite lätt stick i stäv med att det finns olika typer av båtar för olika typer av människor :?:
Som sagt, jag beskriver ju hur min idealbåt skulle se ut.

Användarvisningsbild
Tommy
Diamantmedlem

Inlägg av Tommy » fre 08 jun 2007, 23:58

Jerry skrev:Det jag gör är ju att beskriva min hur min idealbåt skulle se ut. Du frågar om jag tycker Bavaria 30 är fin. Jag beskriver vad som utmärker en snygg båt för att jämföra den med Bavaria.
OK - troligen dags att stänga denna tråd. Det jag inte förstår är varför det är ett så oerhört påträngande behov av att påpeka att hur just er idealbåt ser ut (läs: tvärt emot Bavaria) i en tråd som från början var att en person var glad över sin nylevererade Bavaria.

Det är det enda. Det kan kännas helt "logiskt" rätt för en del att utrycka all avsky över Bavaria, men det handlar inte om det. Det handlar om enkel och skär förståelse och medmänsklighet. För mig är och förblir alla negativa inlägg i denna tråd = avundsjuka/jante/skadeglädje.

Eftersom jag fruktar att vi inte kommer längre i denna tråd så kommer iallafall jag inte skriva fler inlägg i denna tråd, och återgår till sakdiskussioner om diverse båtprylar.

Skriv svar