Äntligen!
Om diskussioner:
Visst kan man pliktskyldigast och artigt svara "Gratulerar!" på en postning som Vickeboys. Artighet och litet trevligt bemötande är aldrig fel. Jag vet inte riktigt om situationen känns igen, men förmodligen har vi alla någon gång försökt beskriva den goda känslan bakom ett nyförvärv för vår omgivning, bara för att mötas av rätt så avmätta "Så trevligt för dig", "gratulerar", "vad bra, då" och andra till inte förpliktigande repliker. Artigt, men kanske litet intetsägande och oengagerat.
Jag tycker (och hoppas) att Vickeboy kan se positivt på att hans nya båt väcker tankar och reflektioner, och att han kan se igenom när kritik bygger på avundsjuka eller egen osäkerhet. Det "kritiska samtalet" missuppfattas ibland som elakt eller taskigt, men varför det?
Bavaria (fenomenet och systerbåtarna) har kommit för att stanna, och bra är det. Vill vi se nya familjebåtar och med dem semestrande familjer på sjön, eller skall det bara få handla om sportbåtar som seglar två kvällar i veckan på lokala rejs och en sakta sjunkande flotta av gamla familjebåtar med ständigt underhållsbehov?
Visst kan man pliktskyldigast och artigt svara "Gratulerar!" på en postning som Vickeboys. Artighet och litet trevligt bemötande är aldrig fel. Jag vet inte riktigt om situationen känns igen, men förmodligen har vi alla någon gång försökt beskriva den goda känslan bakom ett nyförvärv för vår omgivning, bara för att mötas av rätt så avmätta "Så trevligt för dig", "gratulerar", "vad bra, då" och andra till inte förpliktigande repliker. Artigt, men kanske litet intetsägande och oengagerat.
Jag tycker (och hoppas) att Vickeboy kan se positivt på att hans nya båt väcker tankar och reflektioner, och att han kan se igenom när kritik bygger på avundsjuka eller egen osäkerhet. Det "kritiska samtalet" missuppfattas ibland som elakt eller taskigt, men varför det?
Bavaria (fenomenet och systerbåtarna) har kommit för att stanna, och bra är det. Vill vi se nya familjebåtar och med dem semestrande familjer på sjön, eller skall det bara få handla om sportbåtar som seglar två kvällar i veckan på lokala rejs och en sakta sjunkande flotta av gamla familjebåtar med ständigt underhållsbehov?
Anders S
När någon på ett forum hävdar att en båt kan hålla en viss fart under segling så bör folk kunna argumentera för att så inte är fallet.Jaramaz skrev:
Den som vill excellera i båtfart kan ju starta en sådan tråd. Vi är många som gärna deltar. Den som vill ta fram argument för eller mot Bave kan starta en annan tråd -fast det blir nog inte riktigt lika många svar, ämnet har tröskats fram och tillbaka, men här var det ju extra krydda att någon hade skaffat sig en sådan, inte sant?
Skulle jag starta en tråd där jag skriver "I går var vi ute med H-båten för första gången, vi var 10 personer som sov nere i ruffen, vilket fungerade väldigt bra" så skulle ju folk börja kommentera direkt. Skulle det vara så farligt att höra dessa kommentarer? Jag tycker i alla fall inte det.
Snälla du, läs mitt inlägg igen. Jag har väl inte missat det?!! Jag citerar även just delen om den goda boendekomforten av Fredriks inlägg - det är ju bara att läsa innantill. Sedan upprepar jag och kursiverar jag den "elaka" formuleringen, för att just det var min poäng. Att påvisa en i mitt tycke onödig elakhet. Du behöver inte hålla med mig om att tycka att det är elakt glädjedödande, men det skall väl inte vara så förtvivlat svårt att förstå vad jag menar med de inlägg jag gjort i denna tråd. Att bemöta sakfel är en sak, att vara taskig är en helt annan och väldigt onödigt i mitt tycke. Det är det jag skriver om.Jerry skrev:Ok, jag kan hålla med om att det första inlägget du refererar till. Du har ju dock bara refererat till halva Fredriks inlägg och missat "Boendekomforten var väldigt bra". Att sedan Bavaria åker på stryk i en jämförelse med Expressen när det gäller seglingsegenskaper tycker jag inte är något att irritera sig på. Det är inte många båtar som kan jämföra sina seglingsegenskaper med den.Segelbo skrev: Här är två inlägg från första sidan i denna tråd:
Och kolla gärna en extra gång vad det är du kritiserar i andras inlägg innan du trycker på "skicka"-knappen är du snäll...
---
Bosse
Monsun 31, #116
Bosse
Monsun 31, #116
Såg det när jag gick tillbakaSegelbo skrev: Snälla du, läs mitt inlägg igen. Jag har väl inte missat det?!! Jag citerar även just delen om den goda boendekomforten av Fredriks inlägg
Tycker fortfarande inte att inlägget han gjorde var särskilt negativt då han pekade på både positiva och negativa aspekter med båten .
Skojar du?Jerry skrev: Tycker fortfarande inte att inlägget han gjorde var särskilt negativt då han pekade på både positiva och negativa aspekter med båten .
"...men båten gick visst inte att använda till segling... Det finns tydligen en anledning till att alla Bavaria man ser aldrig hissar sina segel... "
Inte särskilt negativt???
---
Bosse
Monsun 31, #116
Bosse
Monsun 31, #116
Där håller jag med. En av få saker som stannat i mitt minne från skoltidenJaramaz skrev: Calles konstruktiva förslag att diskussionen om båtars kvalite skulle utgå från kriterier. Mycket bra förslag. Värdigt en egen tråd!
/J
Det innbär att en Bavaria för person X kan ha minst lika god kvalitet som en HR har för person Y. Det då de har helt olika förväntningar på sin produkt och kanske helt olika planer för hur den ska användas.
Precis som en Skoda inte behöver innebära dålig kvalitet, rätt använd, men det är kanske inte förstavalet om man ska delta i Camel Trophy, eller Paris Dakar, då kanske en Landrover passar bättre...
Men sen får man ju granska produter kritiskt och det kan ju vara bra att vara medveten om och bli upplyst av andra somkanske känner till mer och berättar mer än försäljaren gör om vissa på båtar viktiga punkter, där man ska vara obeservant. Tänker ex. på snacket om Bavarias relingslist, jämför den med Dehlers. Helt klar föreligger större risk för problem och värdeminskning på en Bavaria i det fallet. Och det skulle jag som nybliven ägare till en Bavaria vara tacksam för att få veta även om det inte är det man vill höra.
Men man kan ju försöka vara snäll också, det skadar aldrig, det vill jag också hålla med om
Seglar "just nu" Granhill 33 & H-båt...
Att en expresseglare anser att en bavaria inte går att använda till segling tycker jag inte är särskilt förvånande. Det senare delen av inlägget är en observation som jag också har erfarenhet av. Där jag seglar är det väldigt sällan man ser en bavaria med seglen uppe. Visst allting går att skriva på ett snällare sätt, tex: "inredningen är väldigt stor och rymlig, men det har skett på bekostnad av seglingsegenskaperna" men nu valde fredrik att skriva det på sitt sätt, vilket inte jag tycker passarar några gränser kring vad som är rimligt att skriva på ett forum.Segelbo skrev:Skojar du?Jerry skrev: Tycker fortfarande inte att inlägget han gjorde var särskilt negativt då han pekade på både positiva och negativa aspekter med båten .
"...men båten gick visst inte att använda till segling... Det finns tydligen en anledning till att alla Bavaria man ser aldrig hissar sina segel... "
Inte särskilt negativt???
Det tycker inte jag heller, men återigen (med risk för att upprepa mig) det är inte det saken gäller, utan min förundrade reflektion över behovet av att slänga det i skallen på en glad nybliven båtägare...Jerry skrev:
Att en expresseglare anser att en bavaria inte går att använda till segling tycker jag inte är särskilt förvånande.
Det betvivlar jag inte heller, om du säger det. Jag fattar bara inte behovet av att förmedla just den iakttagelsen i just detta sammanhang.Jerry skrev:Det senare delen av inlägget är en observation som jag också har erfarenhet av. Där jag seglar är det väldigt sällan man ser en bavaria med seglen uppe.
---
Bosse
Monsun 31, #116
Bosse
Monsun 31, #116
Jag håller med dig, den här diskussionen leder nog ingen vart längre. Vi förstår inte riktigt varandra och det är väl OK, antar jag.
Nu skall jag försöka jobba på så snabbt som möjligt för att åka ut till båten i kväll och ge mig nedåt Göteborgs skärgård för att blanda mig i vimlet i morgon när Götheborg kommer hem.
Trevlig helg, Jerry, vickeboy och alla andra!
Nu skall jag försöka jobba på så snabbt som möjligt för att åka ut till båten i kväll och ge mig nedåt Göteborgs skärgård för att blanda mig i vimlet i morgon när Götheborg kommer hem.
Trevlig helg, Jerry, vickeboy och alla andra!
---
Bosse
Monsun 31, #116
Bosse
Monsun 31, #116
Misil no87 skrev:Nä, nu tycker jag att vi allihopa tar och sjunger 'We shall overcome...'
http://www.youtube.com/watch?v=OfbN6VphDxg
Den bjuder jag på...Jerry skrev:Misil no87 skrev:Nä, nu tycker jag att vi allihopa tar och sjunger 'We shall overcome...'![]()
http://www.youtube.com/watch?v=OfbN6VphDxg
---
Bosse
Monsun 31, #116
Bosse
Monsun 31, #116