Äntligen!

Här kan man ställa alla typer av segelbåtsrelaterade frågor som inte passar i någon annan kategori
Skriv svar
Användarvisningsbild
Anders S
Diamantmedlem

Inlägg av Anders S » tor 07 jun 2007, 20:14

barba skrev:
Anders S skrev:Hur skulle det annars gå till att göra en stor båt för under miljonmen - gissa vad en Scampi skulle kosta ny, idag?
1980 kostade Scampi runt 200000 SEK, värdeändringen är ungefär 4.25 gånger - alltså 850000 kr. Det skulle den kosta idag i samma värde på pengarna, kanske lite mer eftersom 4.25 gäller 1980-2005.
Så, om man (rent hypotetiskt) skulle välja mellan en splejs ny Scampi för 850K och en Bavaria 30 för 650K (utrustningsmässigt är det snällt mot Scampin) - hur skulle man då välja?

Jag kan nog inte för egen del påstå att Scampin skulle ligga bättre till.
Anders S

DDF
Silvermedlem

Inlägg av DDF » tor 07 jun 2007, 20:46

Jah håller med PC, underbar tråd! Det finns ekonomi, matte, historik, teknik, segling, kärlek (till sin båt), lite av allt i den tråden. Saknas bara inslag av religion och politik för att göra det ännu bättre.
Som nyseglare fick jag lära mig bland annat:
- att man får inte segla över 8 kn med en 30-fotare och om loggen skulle visa högre hastighet ändå, ska man helst hålla det för sig själv med alla andra pinsamheter.
- att på 70-talet kunde man köpa en stor bly/järn klump + 1.1 ton roligare grejer, för ungefär samma pengar som man kan nu köpa en mindre bly/järn klump + 3 ton roligare grejer. Då raknade jag att våran begagnat Ballad skulle kostade ungefär motsvarande 2 flaskor whiskey på 70 talet (eller fyra, beror på hur man räknar), kölen borträknat.

Passar på att berätta att förra lördagen, den enda båt vi såg kryssande i transportsträckan från Bullandö till Karnholmfjärden var en Bavaria 30. Vi seglade om den till slut såklart, på ~2500 varv rakt mot vinden för att vara exact. :D

mvh
David

Användarvisningsbild
Jerry
Platinamedlem

Inlägg av Jerry » tor 07 jun 2007, 20:55

Tommy skrev:
Jerry skrev: ... windows är ju också tekniskt underlägset alla konkurenter
En del skribenter måste bara ha sista ordet. Jerry slog alla rekord i sin jämförelse med Windows. Det hade räckt, men han var bara tvungen att skriva denna lilla kommentar också dvs det gamla religionskriget om OS. Det har man hört förr, till leda.. :lol:
Lade till den där meningen precis innan jag skulle posta, som en rolig kommentar bara, därav smiley'n. Inte tänkt att vara något inlägg i debatten :wink:

barba
Platinamedlem

Inlägg av barba » tor 07 jun 2007, 21:07

Anders S skrev:Så, om man (rent hypotetiskt) skulle välja mellan en splejs ny Scampi för 850K och en Bavaria 30 för 650K (utrustningsmässigt är det snällt mot Scampin) - hur skulle man då välja?

Jag kan nog inte för egen del påstå att Scampin skulle ligga bättre till.
Årsproduktioner per invånare som kunde köpas (mätt med BNP per capita i löpande värden) - då är 'värdeändringen' 4.22 och Scampin skulle kosta 850000 kr idag

Hur mycket varor och tjänster som kunde köpas (mätt med BNP-deflatorn) för värdeändring är 2.83, då får vi runt 570000 kr för en ny Scampi idag.

Ett medeltal skulle alltså vara 710000 kr.

LYS-talen är väl ganska likvärdiga, B 1.07 och S 1.09.

EDIT: Jag vill bara tillägga att jag tyckte det skulle vara intressant att visa resultaten för olika scenario på värdeökningen.
Senast redigerad av 1 barba, redigerad totalt 0 gånger.
~~~~~_/)~~~

Användarvisningsbild
Anders S
Diamantmedlem

Inlägg av Anders S » tor 07 jun 2007, 21:26

Även till ett korrigerat nypris om 710.000 kr skulle nog inte Scampin ligga lika bra till som en Bav30, ia alla fall inte i min värld. Ungefär lika litet som jag skulle vilja köpa en ny Volvo 244 i stället för en ny Skoda eller Ford Mondeo.

Men alla får ju tycka som de vill, och frågan är ju bara hypotetisk.
Anders S

Användarvisningsbild
Jerry
Platinamedlem

Inlägg av Jerry » tor 07 jun 2007, 21:49

Anders S skrev:Även till ett korrigerat nypris om 710.000 kr skulle nog inte Scampin ligga lika bra till som en Bav30, ia alla fall inte i min värld.
Nej inte i min värld heller, men Scampin är ju inte i samma storleksklass. Det är ju bara längden som stämmer överrens. Ska man jämföra Bavaria 30 med en båt från 70-talet så bör den ju vara minst 32 fot.

GaryGary
Diamantmedlem

Inlägg av GaryGary » tor 07 jun 2007, 21:51

Härliga inlägg. Håller med DDF om att det är en skoj tråd.
Köpte själv en 14 år gammal Maxi för nästan samma pengar som en ny basutrustad Bavaria år 2005. Det jag bävar en smula för är att man kanske inte längre kan räkna med att båtens värde "står sig" och man kanske måste börja skriva av den i viss takt i privatbokföringen. Detta mycket beroende på dessa "nya" byggare som ruskar om marknaden en hel del.
Ponera att jag om fyra år vill sälja min båt för 500 000 sek och många av de potentiella köparna är födda 1970-1980 (som kommer att hitta denna tråd även då). Gruppen, som jag själv tillhör, är van att tänka månadskostnad och ställa denna mot arbets"kostnad" i tid. Skall de då låna upp ett par hundra till (x kr/mån) eller lägga x timmar på något de (till viss del även jag) kanske inte ens har kunskap i).
Jag har i år lagt cirka 30 000 sek och några semesterdagar på förbättringar - pengar jag troligtvis inte har igen. Tiden har jag defintitivt inte igen även om det varit skräckblandad förtjusning, men om vi åter drar paralellen till bilar, finns det tre läger även där; År 1-4 7000 kr/mån problemfritt, År 5-10 4000 sek/mån semiproblemfritt, år 10+1500 kr/mån + massa tid och problem.
Problemet för Bavaria tror jag uppstår efter 10-20 år när man vill hitta en köpare som vill ge kärlek, pengar och en massa jobb till henne. Kategori Bavaria köper man av andra bevekelsegrunder gissar och hoppas jag för framtiden.

Användarvisningsbild
Calle C
Diamantmedlem

Inlägg av Calle C » tor 07 jun 2007, 21:54

Diskussionen vore bättre om vi redogör vad en segelbåt skall hålla för.

Idag klassas ofta båtar enbart på vilken utrustning som finns.

Hur hård grundstötning skall båten hålla för?
Hur höga vågor ska den klara?
Hur mycket vind, etc, etc.

Håller de äldre båtarna för bra?
Är de nya för svaga?
Calle

Se gla ut

Användarvisningsbild
Jerry
Platinamedlem

Inlägg av Jerry » tor 07 jun 2007, 22:02

Calle C skrev: Hur hård grundstötning skall båten hålla för?
Beror ju på vad man menar med "hålla". Det är ju skillnad på att behöva spackla lite här och där jämfört med att tappa kölen och kapsejsa.

Båten bör tåla så mycket som behövs för att besättningens säkerhet inte ska äventyras.

Användarvisningsbild
Anders S
Diamantmedlem

Inlägg av Anders S » fre 08 jun 2007, 06:36

Jerry skrev:
Anders S skrev:Även till ett korrigerat nypris om 710.000 kr skulle nog inte Scampin ligga lika bra till som en Bav30, ia alla fall inte i min värld.
Nej inte i min värld heller, men Scampin är ju inte i samma storleksklass. Det är ju bara längden som stämmer överrens. Ska man jämföra Bavaria 30 med en båt från 70-talet så bör den ju vara minst 32 fot.
På förstasidan i tråden visade jag på en artikel i På Kryss, där man jämförde Bav30 med en HR342. Jag vill minnas att artikelförfattaren menade att båtarna var utrymmesmässigt jämförbara, och artikeln belyste också den stora prisskillnaden och "värde för pengarna" utan att fördöma (hint: HR:s reklamavdelning kopierar nog inte upp artikeln för spridning...).

Så det är kanske ännu "värre" - skall man (utrymmesmässigt) jämföra med 70-80-talsbåtar kanske man skall upp i ännu större båtar - 33-34 fot?
Anders S

Användarvisningsbild
Anders S
Diamantmedlem

Inlägg av Anders S » fre 08 jun 2007, 07:01

Jisses. Jag insåg inte att min ovanstående post kan tolkas som att en HR342 är en 70-80-talsbåt.

Men vid närmare eftertanke är det kanske inte så fel... :twisted:
Anders S

Användarvisningsbild
Segelbo
Diamantmedlem

Inlägg av Segelbo » fre 08 jun 2007, 07:10

Jerry skrev:
Jaramaz skrev: Jerry, nog inser väl också du att det är lite malplace att komma med sina sura kommentarer då Vickeboy deklarerat sin glädje över en ny båt.
Kollade tillbaka på början av tråden och det var inga negativa inlägg gällande båtköpet på den första sidan. Diskussionen kom igång när Vickiboy hävdade att han kryssat i 9,5 knop. Det blir ju snabbt många inlägg när någon skriver något felaktigt, då forum i stor utsträckning drar åt sig besserwissers (vilket ofta kan vara positivt).
Här är två inlägg från första sidan i denna tråd:
--
"Intressant att höra att någon är imponerad över seglingsegenskaperna på Bavaria 30. Jag har inte själv seglat någon sådan, men förundras över så otroligt sakta alla dessa mindre Bavarier går. Känns som de ligger stilla i jämförelse med andra båtar."
--
"Jag har en kompis som jag seglat en del Express med. Förra sommaren hyrde han en Bavaria 30 Cruiser på västkusten. Båten plockades ut i Björlanda Kile. När vi träffades vid Klädesholmarna (ca 20nm bort), var han så trött på att segla båten att han helst bara ville ligga kvar i hamnen resten av semestern. Boendekomforten var väldigt bra, men båten gick visst inte att använda till segling... Det finns tydligen en anledning till att
alla Bavaria man ser aldrig hissar sina segel...
---"

Jag förundras fortfarande över att någon kan tycka att det är en bra idé att i en tråd där vickeboy uttrycker sin glädje och lycka över sin nya båt, formulera sig på detta vis. "...förundras över så otroligt sakta alla desa mindre Bavarier går. Känns som de ligger stilla i jämföresle med andra båtar". Eller så här: "...men båten gick visst inte att använda till segling... Det finns tydligen en anledning till att
alla Bavaria man ser aldrig hissar sina segel...

Jag kanske är överkänslig, men jag får intryck av elakt glädjedödande. Var det medvetet är det rent gement. Var det inte meningen kanske man skall fundera över sina formuleringar innan man trycker på "skicka"-knappen.
Man behöver inte vara mesig för att tycka att vänlighet gör världen till en bättre plats att leva i. Motsatsen gör det inte...
---
Bosse
Monsun 31, #116

Användarvisningsbild
Tommy
Diamantmedlem

Inlägg av Tommy » fre 08 jun 2007, 07:23

DDF skrev:Jah håller med PC, underbar tråd! Det finns ekonomi, matte, historik, teknik, segling, kärlek (till sin båt), lite av allt i den tråden. Saknas bara inslag av religion och politik för att göra det ännu bättre.
Så bra att *Ni* tycker det, men det är intressantare vad vickeboy som startade tråden tycker. :wink:
segelbo skrev:Man behöver inte vara mesig för att tycka att vänlighet gör världen till en bättre plats att leva i. Motsatsen gör det inte...
Mycket bra formulerat. Ibland är det nästan så illa så att vissa sätter likhetstecken mellan vänlighet och mesighet. :o "stå på dig, annars gör andra det" osv...

Jaramaz
Diamantmedlem

Inlägg av Jaramaz » fre 08 jun 2007, 07:41

Så sant Bosse!

Den negativa kritiken (jo, det finns positiv, konstruktiv kritik också) började direkt. Men minnet är ibland kort .... det finns flera exempel där skribenterna på fullt allvar framför att "det har jag aldrig sagt", och så är det bara att gå tillbaka i samma tråd för att se vad skribenten ifråga hävt ur sig. Är det så att man menar att forum som detta är öppna för ett allmännt, oansvarigt ordbajsande, där man skall kunna förneka sina tidigare påståenden utan någon som helst konsekvens? Är det så kul att bakom en anonym signatur klämma ur sig allt som finns inombords?

Jag har gett mig in i debatten för dess meta-aspekt, här främst hur och "var" skall debatten föras. I just denna tråd borde det vara lämpligt att hålla inne med den allmänna ryktesbaserade kritiken av Bave, det inser ju vem som helst.
Om någon hade gett sig på att på detta forum förtälja sin glädje över att ha inskaffat en Scampi, så hade motsvarande kritiska röster inte höjts (trots att det finns gott om åsikter). Likaså, som har påpekats, om Anna med ny Triss, påstått att hon seglat i minst 8 knop så hade det inte föranlett dessa kvasitekniska argument om att det inte är möjligt.

Den som vill excellera i båtfart kan ju starta en sådan tråd. Vi är många som gärna deltar. Den som vill ta fram argument för eller mot Bave kan starta en annan tråd -fast det blir nog inte riktigt lika många svar, ämnet har tröskats fram och tillbaka, men här var det ju extra krydda att någon hade skaffat sig en sådan, inte sant? Vad kul att trycka till!

Initialt kan det tyckas kul att läsa i de amerikanska / engelskspråkiga båtforumen,man lär sig iaf en massa nya spännande ord. Men vad ar man för nytta av det somframkommer där? Dessa fora har på sätt och vis urartat.

Calles konstruktiva förslag att diskussionen om båtars kvalite skulle utgå från kriterier. Mycket bra förslag. Värdigt en egen tråd!

/J

Användarvisningsbild
Jerry
Platinamedlem

Inlägg av Jerry » fre 08 jun 2007, 08:28

Segelbo skrev: Här är två inlägg från första sidan i denna tråd:
Ok, jag kan hålla med om att det första inlägget du refererar till. Du har ju dock bara refererat till halva Fredriks inlägg och missat "Boendekomforten var väldigt bra". Att sedan Bavaria åker på stryk i en jämförelse med Expressen när det gäller seglingsegenskaper tycker jag inte är något att irritera sig på. Det är inte många båtar som kan jämföra sina seglingsegenskaper med den.

Skriv svar