Äntligen!

Här kan man ställa alla typer av segelbåtsrelaterade frågor som inte passar i någon annan kategori
Skriv svar
Användarvisningsbild
Jerry
Platinamedlem

Inlägg av Jerry » ons 06 jun 2007, 14:16

vickeboy skrev:Det är intressant hur många det är som starkt ogillar bavaria...
Tror det bl a beror på att detta är ett seglingsforum (inte menat som en pik :| ). För mig finns det en gräns för när man sätter en mast på en båt och Bavaria ligger väldigt nära den (Albin 25 MS ska vi inte prata om :roll: ). Prioriterar man bort seglingsegenskaper så mycket som Bavaria gjort så känns det nästan bättre att köpa en motorbåt direkt istället. Om man tittar i skärgården så är det ju väldigt sällan man ser en Bavaria kryssa och för mig är förmågan att kryssa inte något man kan vara utan i en segelbåt. Varför släpa runt på en stor bly/järn-klump när man åker motorbåt? Hur hör detta ihop med alla negativa inlägg gällande bavaria på forumet? Jo de enda båttyperna som är mindre omtyckta än Bavariorna på forumet är motorbåtar och som jag visade ovan är ju Bavaria nära släkt med dem.

Att sedan skrovkonstruktionen och kölinfästningen verkar vara lite tveksamma gör ju att motståndarna får lite kött på benen.

Sedan är ju Bavaria den stora dominanten vilket aldrig är populärt att vara. Gå in på ett Mac-forum och säg att du köpt windows så får du hela Apple-maffian efter dig :wink: (lite samma sak när jag kommer och tänka på det, windows är ju också tekniskt underlägset alla konkurenter :lol: )

Användarvisningsbild
jason
Diamantmedlem
Kontakt:

Inlägg av jason » ons 06 jun 2007, 15:23

Det blir gärna lite mycket jantelags-stämning väldigt fort tycks det ... Ett sätt att föra båtdiskussionen vidare är ju att i en parallell tråd diskutera båtens egenskaper mm mm och låta den som gläds över sin nya båt få göra de i den ursprungliga tråden. På det blir väl alla glada och nöjda.

För att ge mer glöd åt brasan :wink: vill jag då glatt meddela att den 5/5 var det premiärsegling för vår nya Delphia 29. Eftersom vinden var mycket måttlig kom vi bara upp i 6 knop. Vassego!

/j

dator9
Platinamedlem

Inlägg av dator9 » ons 06 jun 2007, 19:12

Jag tycker att det var en utmärkt tråd. Nästa gång jag seglar om en Bavaria 30C på kryssen då vet jag att nu går det minst nio knop.

Jaramaz
Diamantmedlem

Inlägg av Jaramaz » ons 06 jun 2007, 19:55

Ja, så har det då blivit den sedvanliga meta-diskussionen.

Men om vi nu går in i detalj på några av de fina argument som vänds upp här:

Kan någon påvisa att en cruising Bave har haft dålig kölinfätsning?
De båtar som varit omskrivna för költappning är 38 och 40 MATCH.
Jerrry? Sakargument?

Och vad kul att rubba in det här med farten. Dator9 - har du aaaaaldrig överdrivit?

På tal om kölinfästning: finns det någon Scampi-ägare här?
(ojdå, fick man inte kritisera ett svenskt fuskbygge ....)

Kul att tugga om byggkvaliteten i Bave. Men om vi nu tar ett av de sk svenska kvalitetsvarven ... Sweden Yachts eller vad de nu kallar sig, hur känt är det att några av deras byggen delat sig (yes, på mitten) under segling? Ren tur att det inte resulterat i allvarligare följder.

Player är ju känt. Maxi ids jag inte ens gaffla om.

Och nötterna i Malmö, hur är det med dem? Kommer någon ihåg båten som tappade kölen i Kalmarsund? Å, var det en kappseglingsbåt? Och det är inte MATCH?

Båtbranchen är full med tveksamma byggen (påminner om husbranschen - ständiga fuskerier). Har så varit mycket länge.

Finns det sakargument om BaveC byggkvalite - fram med dem. Antydningar om besparingar och att det är den breda vägen som åt helvete bär har vi hört till leda. Sakargument!

Argumentationen med guilt-by-association är ju ganska fint: En gång hände det mig att jag fick lite svall (oj, vad hemskt), och det var nog från en Bave. Därför är alla Bave i mitt sinne feta, fula och dumma. Usch, de där båtarna med blå snobbrand. Usch.
Går för motor gör de också (gör aldrig jag, för jag har ingen, det är såå fint). Och då luktar det .... usch.
GBA har framgångsrikt använts historiskt för att trycka till minoriteter. Är det det vi vill här? (och nä, det blir inte bättre för att det är ännu värre på andra håll.)

/J

PS: jag tycker inte om Maxi heller. och eftersom Simleys gör att allting blir så mycket bättre så kommer här en svit :D :) :? 8) :lol: :x :P :oops: :roll:

Price
Guldmedlem

Inlägg av Price » ons 06 jun 2007, 20:07

Grattis till ny båt seglade en bavaria 30 förra sommaren och det var en riktigt angenäm upplevelse :)
Äntligen har jag min drömbåt en Cayenne!

Användarvisningsbild
Jerry
Platinamedlem

Inlägg av Jerry » ons 06 jun 2007, 20:17

Jaramaz skrev:och eftersom Simleys gör att allting blir så mycket bättre så kommer här en svit :D :) :? 8) :lol: :x :P :oops: :roll:
:lol:

Det jag menade och uppmärksammat på diverse forum är att folk missuppfattar t ex ironiska skämt, vilket lätt kan åtgärdas genom att sätta in denna :wink: smiley, vilket visar att man har en skämtsam ton. :D

Ett exempel bara :wink:

Ska försöka svara på resten av inlägget också men måste fixa med annat nu ikväll. :roll:

SWE54
Diamantmedlem

Inlägg av SWE54 » ons 06 jun 2007, 20:25

Jaramaz skrev:Ja, så har det då blivit den sedvanliga meta-diskussionen.

Men om vi nu går in i detalj på några av de fina argument som vänds upp här:

Kan någon påvisa att en cruising Bave har haft dålig kölinfätsning?
De båtar som varit omskrivna för költappning är 38 och 40 MATCH.
Jerrry? Sakargument?

Och vad kul att rubba in det här med farten. Dator9 - har du aaaaaldrig överdrivit?

På tal om kölinfästning: finns det någon Scampi-ägare här?
(ojdå, fick man inte kritisera ett svenskt fuskbygge ....)

Kul att tugga om byggkvaliteten i Bave. Men om vi nu tar ett av de sk svenska kvalitetsvarven ... Sweden Yachts eller vad de nu kallar sig, hur känt är det att några av deras byggen delat sig (yes, på mitten) under segling? Ren tur att det inte resulterat i allvarligare följder.

Player är ju känt. Maxi ids jag inte ens gaffla om.

Och nötterna i Malmö, hur är det med dem? Kommer någon ihåg båten som tappade kölen i Kalmarsund? Å, var det en kappseglingsbåt? Och det är inte MATCH?

Båtbranchen är full med tveksamma byggen (påminner om husbranschen - ständiga fuskerier). Har så varit mycket länge.

Finns det sakargument om BaveC byggkvalite - fram med dem. Antydningar om besparingar och att det är den breda vägen som åt helvete bär har vi hört till leda. Sakargument!

Argumentationen med guilt-by-association är ju ganska fint: En gång hände det mig att jag fick lite svall (oj, vad hemskt), och det var nog från en Bave. Därför är alla Bave i mitt sinne feta, fula och dumma. Usch, de där båtarna med blå snobbrand. Usch.
Går för motor gör de också (gör aldrig jag, för jag har ingen, det är såå fint). Och då luktar det .... usch.
GBA har framgångsrikt använts historiskt för att trycka till minoriteter. Är det det vi vill här? (och nä, det blir inte bättre för att det är ännu värre på andra håll.)

/J

PS: jag tycker inte om Maxi heller. och eftersom Simleys gör att allting blir så mycket bättre så kommer här en svit :D :) :? 8) :lol: :x :P :oops: :roll:
Ja det var väl att släcka eld med bensin...

Ägaren till båten får ju gärna komma med feedback angående farten i båten.
Eftersom många tvivlar kan man väl presentera lite fakta...
Jag tor inte ett skvatt på något över 7 knop.
Kryssfart på dryga 6 knop är väl mest troligt.

Användarvisningsbild
Seglaren
Diamantmedlem
Kontakt:

Inlägg av Seglaren » ons 06 jun 2007, 21:17

Det är rätt lustigt tycker jag att man fortfarande kan reta sig på att en segelbåt inte används uteslutande till just segling. Jag tycker det är utmärkt och vittnar om förnuft att välja en segelbåt (kanske en Bavaria) även om man i första hand tänkt sig en motorbåt. Vad är det som gör en segelbåt till en sämre motorbåt och vad gör det om man inte hissar segel på hela sommaren?

Nej, vore jag motorbåtsspekulant skulle jag nog ändå snegla på en segelbåt och kanske då och då rulla ut genuan och vara nöjd med det och veta att man med seglet ökar chanserna till att ta sig ur ev. motorhaveri.

Sen finns det ju motorbåtsfolk som parkerat sina båtar vid bryggan och är så nöjda med det (kan liknas vid hsvagnscamping) det kan väl inte vara fel det heller?

Vad folk gör med sina båtar måste väl vara upp till var och en så länge man inte vållar problem för andra. Och tänk vilka små vågor en Bavaria för motor i 7-8 knop gör jämfört med en motorbåt!

Säger seglaren som just nu veglar mig fram i väntan på att 707an kommer i spat igen. Och jag gillar veglandet lika mycket som att fräsa runt i en 707 eller som tidigare med H-båten, det är olika saker men lika njutningsfullt.
Seglar "just nu" Granhill 33 & H-båt...

dator9
Platinamedlem

Inlägg av dator9 » ons 06 jun 2007, 21:30

Seglaren skrev:Det är rätt lustigt tycker jag att man fortfarande kan reta sig på att en segelbåt inte används uteslutande till just segling. Jag tycker det är utmärkt och vittnar om förnuft att välja en segelbåt (kanske en Bavaria) även om man i första hand tänkt sig en motorbåt. Vad är det som gör en segelbåt till en sämre motorbåt och vad gör det om man inte hissar segel på hela sommaren?

Nej, vore jag motorbåtsspekulant skulle jag nog ändå snegla på en segelbåt och kanske då och då rulla ut genuan och vara nöjd med det och veta att man med seglet ökar chanserna till att ta sig ur ev. motorhaveri.

Sen finns det ju motorbåtsfolk som parkerat sina båtar vid bryggan och är så nöjda med det (kan liknas vid hsvagnscamping) det kan väl inte vara fel det heller?

Vad folk gör med sina båtar måste väl vara upp till var och en så länge man inte vållar problem för andra. Och tänk vilka små vågor en Bavaria för motor i 7-8 knop gör jämfört med en motorbåt!

Säger seglaren som just nu veglar mig fram i väntan på att 707an kommer i spat igen. Och jag gillar veglandet lika mycket som att fräsa runt i en 707 eller som tidigare med H-båten, det är olika saker men lika njutningsfullt.
Reta sig och reta sig. Man kan väl tycka att det är synd att man inte segalr mer då man äger ett sådant fartvidunder som en Bavaria 30C.

Användarvisningsbild
Anders S
Diamantmedlem

Inlägg av Anders S » ons 06 jun 2007, 22:37

Vad gäller Bavarias byggkvalitet (det är inte en metadiskussion att diskutera Bavaria, men att diskutera diskuterandet av Bavaria kan vara det; petig distinktion) är det en vanlig fråga och rätt så viktig att ta tag i. Går man till Bavarias diskussionssida hittar man i stort sett ungefär samma problem beskrivna som på flertalet andra båtar, och det förefaller inte troligt att andra fabriker bygger särskilt mycket bättre båtar. Därför skall man ta kvalitetsproblematiken med en nypa salt. Nya sätt att bygga har alltid omgärdats med frågor. Nepparen byggdes på planka, inte på köl - fy, och Folkbåten var en ful rackare - på sin tid. Att man på 60- och 70-talet byggde båtar som inte var hållfasta är i sig inte något skäl att acceptera svagheter från en modern båtbyggare som Bavaria - det skall rimligen bli bättre numera än på plastslabbarnas förlovade tid i lador och uthus...

Kölproblemet gäller naturligtvis sakligt sett Bavaria Match, speciellt den stora, men det som är obehagligt är inte i första hand att det hänt (alla kan göra fel) utan att man hanterat informationen så illa. Man har avstått att berätta vad som hänt och man har på ett bryskt sätt lagt locket på en diskussion i tysk press, med mer eller mindre hårdhänta rättsliga åtgärder. Inte bra.

Sedan (rent sakligt/båtmässigt) är det bra att det kommer rymliga bo-vänliga semesterbåtar med segel- och motorförmåga. Ju mer jag hör argument som går ut på att Bavaria inte kan segla (eller kan seglas) ju mer frestande är det att misstänka ren och skär avundsjuka på en rymlig och komfortabel båt. Jag har en Bavaria 37 på nära håll, och den både seglar fullt acceptabelt och framför allt, gläder en odiskutabelt seglingsintressad familj med tre barn och två vuxna.
Anders S

Användarvisningsbild
Calle C
Diamantmedlem

Inlägg av Calle C » ons 06 jun 2007, 22:49

Anders belyser Bavariaproblematiken bra.

Det stora problemet för Bavaria är att så många kunder är nybörjare på sjön. De går hellre för motor än seglar och när de seglar så går det kanske alltid inte så bra med trim, navigation etc. Dessutom är produktionen optimerad betr. material så toleransen finns inte för grövre grundstötningar.

Om(hypotetiskt) Bavarian uteslutande hade sålts till mer erfarna seglare så hade deras rykte varit betydligt bättre.

Vem glömmer inte Vegatrenden.....
Maxitrenden, osv :wink:
Calle

Se gla ut

Användarvisningsbild
Anders S
Diamantmedlem

Inlägg av Anders S » ons 06 jun 2007, 23:07

Jaramaz skrev: Finns det sakargument om BaveC byggkvalite - fram med dem. Antydningar om besparingar och att det är den breda vägen som åt helvete bär har vi hört till leda. Sakargument!
Det finns det ju. Bavaria sparar genom att använda enklare plywoodkvaliteter (som lackas till hög finish, förvisso), standardiserade byggelement, enkel eller obefintlig ytbehandling på "osynliga ytor", dålig uppklamring av kablar bakom skott, en ovanlig typ av relingslist, infäst med plåtskruv (den har inga hål, för den tål inte att det förankras block i den) med mera. De flesta med minsta blick för sådant ser detta om man granskar.

Rent filosofiskt kan man dela in besparingarna i olika kategorier: En sorts besparingar är sunda och okontroversiella. Dit hör skalfördelar vid inköp, standardisering och rationell tillverkning i stora serier.

Sedan kan man göra besparingar som innebär att man får underhållsproblem på sikt - man stänger till utrymmen, plastar in detaljer som kan behöva bytas, gömmer (glömmer?) viktiga detaljer under ett basinrede etc. Inte bra, på sikt, men spelar ingen roll under garantitiden.

En annan typ av besparing är att man bygger "klent" och designar med så små marginaler som möjligt. Här är det osäkerhet, förmodligen därför att man inte har så mycket data som man egentligen behöver. (I Matchfrågan försökte Bavaria hålla ryggen fri genom att hävda att man följt praxis och beräkningar) Men alla förstår ju också att om man kan använda 30 % mindre material kan man bygga billigare - både material och byggkostnader minskar ju om man varken köper eller rullar ut lika många lager i skrovet. En lättare köl, en klenare rigg, litet mindre segelyta, ett nummer mindre winchar - allt hjälper till - vi talar serieproduktion, och en skitsak som medför tusen spänn mindre i arbete eller prylar per båt blir ett antal hundra tusen i resultatet.

Detta tänk är inte på något sätt unikt för Bavaria, men de är "först och störst" och naturligt diskussionsämne därför.
Anders S

Användarvisningsbild
Segelbo
Diamantmedlem

Inlägg av Segelbo » tor 07 jun 2007, 08:22

Utan att ha gjort någon vetenskaplig studie av det, är det mitt intryck att stämningen på utländska fora, särsklit engelska och amerikanska, är att det råder en påfallande artig och respektfull ton. Väldigt sällan ser man inlägg som känns sura, griniga eller grälsjuka.
Är det lättare att vara trevlig mot varandra i England? Eller är vi i Sverige ärligare?
Mitt intryck är att många slänger ur sig formuleringar som är skarpare och vassare på svenska forum av det här slaget, än vad man skulle drömma om att fälla muntligt på en brygga.
Undrar vad det kan bero på?
En liten fundering bara...
---
Bosse
Monsun 31, #116

Användarvisningsbild
jason
Diamantmedlem
Kontakt:

Inlägg av jason » tor 07 jun 2007, 08:29

Speciellt tråkigt är det ju i fall som denna tråd. Vickeboy ville ju bara dela med sig av sin lycka över att ha köpt en ny båt, och nästan omedelbart får han slängt i ansiktet att hans båt inte är en segelbåt, att alla som äger en dylik båt inte kan segla samt att hans logg definitivt är felkalibrerad.

/j

SWE54
Diamantmedlem

Inlägg av SWE54 » tor 07 jun 2007, 10:16

Segelbo skrev:Utan att ha gjort någon vetenskaplig studie av det, är det mitt intryck att stämningen på utländska fora, särsklit engelska och amerikanska, är att det råder en påfallande artig och respektfull ton. Väldigt sällan ser man inlägg som känns sura, griniga eller grälsjuka.
Är det lättare att vara trevlig mot varandra i England? Eller är vi i Sverige ärligare?
Mitt intryck är att många slänger ur sig formuleringar som är skarpare och vassare på svenska forum av det här slaget, än vad man skulle drömma om att fälla muntligt på en brygga.
Undrar vad det kan bero på?
En liten fundering bara...
Antagligen vanlig "hederlig" Svensk avundsjuka bara....

Skriv svar