Snabbseglare för ensamseglare

Här kan man ställa alla typer av segelbåtsrelaterade frågor som inte passar i någon annan kategori
Mats Brage
Diamantmedlem

Snabbseglare för ensamseglare

Inlägg av Mats Brage » mån 04 jun 2007, 22:19

Hej,

Söker efter en snabb seglare, typ Crown 31 Athena 34, Omega 34 el liknande. Har dock inte någon erfarenhet av dessa båtar - någon som kan komma med ett gott råd. Seglar ofta själv, och vill ha en bra seglare som inte är begynnelsevek. Prisnivån hade jag tänkt mig upp till 500'. Tacksam för svar

Användarvisningsbild
Seglaren
Diamantmedlem
Kontakt:

Inlägg av Seglaren » mån 04 jun 2007, 22:59

Kanske en sån här? HAr för mig att det talades om ett (för)lågt? pris. Inte lika mycket bobåt, men säkert bra att segla.
Bild
http://omegayachts.com/
Seglar "just nu" Granhill 33 & H-båt...

Användarvisningsbild
Jerry
Platinamedlem

Inlägg av Jerry » mån 04 jun 2007, 23:44

Maxi 999, Maxi Mixer, albin alpha, arcona 32/321, cenit 33, contrast 33, Excel 32, granhill 34, H35, Lady Helmsman, NF

Jaramaz
Diamantmedlem

Inlägg av Jaramaz » tis 05 jun 2007, 06:17

I segmentet finns det mycket att välja på. För att kunna skilja agnarna från vetet så får kravspecen vara lite mer!

Begynnelsevek - med det kan man mena både det ena och det andra: antingen en ren fråga om skrovform, eller så hur hela systemet skrov + köl + segel fungerar.
"smala" båtar är begynnelseveka, kölens påverkan är liten. Är det sedan mycket segel och rigg på så är saken klar! Många båtar från tidigt 80-tal är lite smala, och har mycket segel, avsiktligt, meningen är att de skall kunna segla bra också i lätta vindar. Då måste man reva tidigt. En del båtar var ursprungligen tänkta att seglas med endast (självslående ibland) fock och stor, många ägare har sedan kompletterat med genua -tros katten att det blir till att minska segel vid ganska måttliga vindar!

En tidig exponent för detta är Omega34. Seglar bra, hyfsad fart (lys ca 1.15 vilket man lätt seglar upp till). Ensamsegling med stor och fock funkar fint, speciellt med genomgående lattor och lazyjacks. (focken faller fint ner på fördäck, rulle är tveksamt om det behövs).
Omega30 är något utvecklat koncept, marginellt mindre innerutrymmen, ungefär samma vattenlinjelängd, och ungefär samma prix (själv skulle jag ändock välja 34:n).
Omega34:n är lätthanterad i hamn, nog så viktigt vid ensamsegling.

Många av 80-talsbåtarna har lite egenheter kring design- och byggkvalte, som tex röstjärn, variationer i laminat, fukt i sandwich, osv. Därför kan det vara bra med en riktig koll på de objekt som dyker upp.

Maxi ... var och en gör sina val (men det stod ju inte pådin lista heller?).

/J

Mats Brage
Diamantmedlem

Inlägg av Mats Brage » tis 05 jun 2007, 13:02

Hej,

Tack för några båttyper jag som jag missat - egentligen uttryckte jag mig slarvigt med begynnelsevek - vad jag är ute efter är en båt som dels har lite skjuts även vid lättare vindar men ändå inte är att betrakta som en lättvindsbåt. Kommentaren om hur en lättmanövrerad båt är mycket uppskattad eftersom jag inte själv har erfarenhet av modellen. Har själv seglat M22, Viggen, Albin 78, Träfolka IF Balad mm, dvs mindre båtar eller MH båtar som inte är helt enkla för egen hand - så det blir nog många besök runt omkring i hamnarna för att beta av llistan jag hittils fått av er. Tack för svar!

Hälsningar

FredrikW
Diamantmedlem

Inlägg av FredrikW » ons 06 jun 2007, 16:04

X99, Dynamic 35, Ravage 36, RB111

Användarvisningsbild
Jojje
Platinamedlem

Inlägg av Jojje » ons 06 jun 2007, 17:41

En hel del av de båtar som är uppräknade tycker jag är lite väl tunga/stora/mycket segel för bekväm ensamsegling. Varför inte fundera lite på den långsmala skaran av båtar. Trots sin längd (och därmed fart) är de flesta mycket lätthanterliga när man är ensam.

Smaragd, Bianca 101, Ylva, Lotus (naturligtvis :lol: ) o.s.v. Man får naturligtvis jämka på komforten men smidigheten är överlägsen.
/ Jojje

FredrikW
Diamantmedlem

Inlägg av FredrikW » ons 06 jun 2007, 17:56

En autopilot underlättar! :D Särskilt vid sättning och nedtagning.

Användarvisningsbild
Jojje
Platinamedlem

Inlägg av Jojje » ons 06 jun 2007, 19:16

FredrikW skrev:En autopilot underlättar! :D Särskilt vid sättning och nedtagning.
Jovisst, likaså rullfock, rullstor, selftacker, bogpropeller o.s.v. Men "never the less" - Stora tunga båtar med mycket segel, höga fribord o.s.v är inte helt busenkla att manövrera in i en trång hamn när man missat kulingvarningen....
/ Jojje

Användarvisningsbild
Jerry
Platinamedlem

Inlägg av Jerry » ons 06 jun 2007, 19:22

FredrikW skrev:X99
Som båt för en ensamseglare? :o

PC
Platinamedlem

Inlägg av PC » ons 06 jun 2007, 19:31

Jerry skrev:
FredrikW skrev:En autopilot underlättar! :D Särskilt vid sättning och nedtagning.

SWE54
Diamantmedlem

Inlägg av SWE54 » ons 06 jun 2007, 19:39

Jojje skrev:
Jovisst, likaså rullfock, rullstor, selftacker, bogpropeller o.s.v. Men "never the less" - Stora tunga båtar med mycket segel, höga fribord o.s.v är inte helt busenkla att manövrera in i en trång hamn när man missat kulingvarningen....
Helt riktigt, samtidigt är en lätt båt ganska vindkänslig med så god åtkomst till en ev utombordare är ju med att föredra i så fall.
Jag seglar min Banner 28 själv väldigt mycket vilket är möjligt pga selftacker och roderbroms.
Så det skulle jag rekomendera om man nu ska segla själv mycket, selftacker alltså.
Då blir eventuella backstag i samanhanget inget problem...
Det krävs alltså mer arbetsinsats att slå med en genua utan backstag än en selftacker med backstag.

Användarvisningsbild
Jerry
Platinamedlem

Inlägg av Jerry » ons 06 jun 2007, 21:09

PC skrev:
Jerry skrev:
Jo, men skulle jag köpa en båt som till stor del ska användas till ensamsegling så är inte X99 lämplig (finns ju massor med båtar som passar bättre). Den passar en sportig besättning på ca 4-6 gubbar bättre (eller den sportiga familjen). :wink: Det mesta går ju att segla ensam, kolla bara på Vandee Globe, men det ska ju vara njutbart också. Sedan spelar det ju stor roll om man seglar mest inomskärs eller utomskärs. Seglar man ofta på öppet vatten så har man ju mer manöverutrymme och kan därför hantera mer avancerade båtar.

Mina föräldrar har en båt med både en stor genua och backstag och det blir väldigt mycket att sköta när man ska kryssa genom trånga sund själv. :roll:

Användarvisningsbild
NO-TOOL
Guldmedlem
Kontakt:

Inlägg av NO-TOOL » ons 06 jun 2007, 22:06

Menar man allvar med en en snabbseglare för 1-2 personer, till under 500 K så kommer man inte förbi Mini Transat 6.50. Allt annat är egentligen kompromisser, där seglingen kommer i andra hand.

Mer info hittar du på http://classemini.no/ Tar du kontakt med Erik Braarud tar han dig gärna med på en provsegling.

FredrikW
Diamantmedlem

Inlägg av FredrikW » tor 07 jun 2007, 10:23

Jag kryssar vår Dynamic 35 själv helt utan problem, även i trånga passager. Den har self tacker och backstag.

Sättning själv är litet svårt då seglet ska mellan många tampar upp, men med autopilot går det. Nedtagning är det svårt att få seglet i en snygg vikning trots lazy Jacks. Där krävs helst två för att få till det, men självfallet får man ner seglena själv!

Alternativet är en tyngre familjeseglare, men det är kanske inte så skoj om man vill att det ska gå fort. :lol:

Skriv svar