Ja, så har det då blivit den sedvanliga meta-diskussionen.
Men om vi nu går in i detalj på några av de fina argument som vänds upp här:
Kan någon påvisa att en cruising Bave har haft dålig kölinfätsning?
De båtar som varit omskrivna för költappning är 38 och 40 MATCH.
Jerrry? Sakargument?
Och vad kul att rubba in det här med farten. Dator9 - har du aaaaaldrig överdrivit?
På tal om kölinfästning: finns det någon Scampi-ägare här?
(ojdå, fick man inte kritisera ett svenskt fuskbygge ....)
Kul att tugga om byggkvaliteten i Bave. Men om vi nu tar ett av de sk svenska kvalitetsvarven ... Sweden Yachts eller vad de nu kallar sig, hur känt är det att några av deras byggen delat sig (yes, på mitten) under segling? Ren tur att det inte resulterat i allvarligare följder.
Player är ju känt. Maxi ids jag inte ens gaffla om.
Och nötterna i Malmö, hur är det med dem? Kommer någon ihåg båten som tappade kölen i Kalmarsund? Å, var det en kappseglingsbåt? Och det är inte MATCH?
Båtbranchen är full med tveksamma byggen (påminner om husbranschen - ständiga fuskerier). Har så varit mycket länge.
Finns det sakargument om BaveC byggkvalite - fram med dem. Antydningar om besparingar och att det är den breda vägen som åt helvete bär har vi hört till leda. Sakargument!
Argumentationen med guilt-by-association är ju ganska fint: En gång hände det mig att jag fick lite svall (oj, vad hemskt), och det var nog från en Bave. Därför är alla Bave i mitt sinne feta, fula och dumma. Usch, de där båtarna med blå snobbrand. Usch.
Går för motor gör de också (gör aldrig jag, för jag har ingen, det är såå fint). Och då luktar det .... usch.
GBA har framgångsrikt använts historiskt för att trycka till minoriteter. Är det det vi vill här? (och nä, det blir inte bättre för att det är ännu värre på andra håll.)
/J
PS: jag tycker inte om Maxi heller. och eftersom Simleys gör att allting blir så mycket bättre så kommer här en svit