Ny Bojsten!

Här kan man ställa alla typer av segelbåtsrelaterade frågor som inte passar i någon annan kategori
Lina
Trogen medlem

Ny Bojsten!

Inlägg av Lina » fre 01 jun 2007, 19:12

Kättingen på vår boj gick av och åkte ner till bottnet. Det är ca 13meter djupt och slaggbotten, så dyka är nog inget alternativ. Det jag undrar är var får man tag på en bojsten? Hur start kätting måste man ha? Jag antar att jag fäster ena änden av kättingen till bojstenen och den andra till bojen?
Hjälp är ni snälla, vi har aldrig gjort något sådant.
Tack!

Rudi
Diamantmedlem

Inlägg av Rudi » fre 01 jun 2007, 20:00

Det är fördelaktigt att ha en dubbel kätting i en slinga. Då kan du dra runt den och inspektera den för att se när den börjar bli sliten eller rostig. Sedan använda den gamla för att dra i den nya vid byte.

Om det är fråga om en boj för bryggförtöjning, kan en s.k. P-ring duga - en sorts mellanting mellan ankare och bojtyngd. Den räcker dock inte till vid svajförtöjning, då dragriktningen varierar med vinden.

Rudi

Rudi
Diamantmedlem

Inlägg av Rudi » fre 01 jun 2007, 20:08

Förtydligar: vid dubbel kätting görs alltså ingendera ända fast i vare sig boj eller tyngd, den får löpa genom öglan i respektive part.

En 70-kilos P-ring kan ros på plats med en vanlig eka, liggande över akterspegel och aktertoft (som kan vävtejpas f. att undvika repor). Se noga till så att kättingen inte kan komma åt att dra med sig någon människa i djupet - i med paketet kätting och boj först, tyngden sedan.

Beroende på läge och båt kan ev. krävas flera P-ringar.

Rudi

Lina
Trogen medlem

Inlägg av Lina » fre 01 jun 2007, 21:17

Tack Rudi!
Dubbellkätting låter som ett säkert alternativ, dock inte ekonomiskt. Eftersom det är 13m djupt så måste kättingen vara minst 26 meter. Kommer bli vääldigt dyrt tyvärr.

P-ringen låter faktiskt intressant! Det rör sig om bryggförtöjning och båten väger ca 1 ton. Vad är priset på sådana?

Jag undrar om någon har själv gjutit en bojsten? Borde väl inte vara så svårt? Frågan är vad minimivikten för den om båten väger 1 ton som sagt?

Jaramaz
Diamantmedlem

Inlägg av Jaramaz » fre 01 jun 2007, 21:24

P-ringar har tex Erlandssons, kanske också SeaSea (fd bygg & båt), det är bara att kolla på nätet.

Att gjuta själv är en baggis - största risken är att man tar i för mycket. Då får man också nöjet att själv designa sitt bojsänke (kub? ring?). Faktum är, man kan återanvända många konstiga gamla tunga grunks som bojsänke. Tanken med ett bra bojsänke är att det skall gräva ner sig i bottnen.

/J

Användarvisningsbild
Anders S
Diamantmedlem

Inlägg av Anders S » fre 01 jun 2007, 21:29

Fast vill man göra det enkelt så tror jag att två 70-kgs P-ringar med en bit grov kätting emellan och en bojlina i belagd polyester kan bli bra, det också.
Anders S

Användarvisningsbild
Tommy
Diamantmedlem

Inlägg av Tommy » fre 01 jun 2007, 21:39

En 70-kilos går på 2090 kronor på Erlandssons. Ganska dyrt för lite metallskrot...
Om man kan hitta vilket skrot som helst att fästa kättingen i istället så kan det bli ännu bättre. Man säger ju "bojsänke" :D

Användarvisningsbild
Anders S
Diamantmedlem

Inlägg av Anders S » fre 01 jun 2007, 21:48

Det billigaste är ju en stor och kantig sprängsten. En sådan är nästan gratis - man får borra ett par hål och gjuta i en ögla.

Fördelarna med P-ring är att man såpass enkelt drar upp dem och "renoverar" lina/kätting. Man kan aldrig lyfta en stor tyngd, men det går som regel med P-ringar (som är en sorts stora ankare, egentligen).

Inget hindrar att man har den här speciallinan i en traditionell storsten heller. Med en liten boj som håller linan från botten (det skall man ha - finns handledning hos de som säljer) kan man som regel få tillbaka en tappad lina igen.
Anders S

Rudi
Diamantmedlem

Inlägg av Rudi » fre 01 jun 2007, 22:19

En enstaka P-ring borde väl normalt räcka bra till en entons båt? I fall man ska tro försäljarnas rekommendationer så duger en sådan med marginal. P-ringarna nuförtiden har ju också betydligt mer djupgående flyn än förr.

Rudi

Rudi
Diamantmedlem

Inlägg av Rudi » fre 01 jun 2007, 22:32

Beträffande gjuten bojstens vikt: försäkringsbolaget Atlantica rekommenderar 370 kg för en 0,5-tons båt och 560 kg för såväl en 1-tons som en 2-tons. Skall man försöka dra någon sorts praktisk kompromiss ur detta så hamnar man över 400 kg i alla fall.

www.atlantica.se

Rudi

Lina
Trogen medlem

Inlägg av Lina » fre 01 jun 2007, 23:00

Tack för alla svar!
Ska undersöka vilket alternativ är billigast och lättast.

Tomas G
Diamantmedlem

Inlägg av Tomas G » lör 02 jun 2007, 00:06

Istället för P-ring:
- Gammal bromstrumma från lastbil (finns på bilskriten)
- Ett antal tomma målarhinkar (eller motsvarande), som fylls med betong. Ett bockat vinkeljärn gjuts in i mitten och fungerar som fäste för schackel. Billigt, enkelt och relativt lätthanterligt.

KristofferM
Silvermedlem

Inlägg av KristofferM » mån 04 jun 2007, 08:10

Gör på enklaste sätt istället. Leta upp nån gammal jolle, typ optimist motsvarande. Fyll upp den till 70% med betong. Sen bogserar du ut den och välter den där du vill ha den.

Användarvisningsbild
Anders S
Diamantmedlem

Inlägg av Anders S » mån 04 jun 2007, 10:46

Det sista är ingen bra ide. Betong har en densitet om ca 2,3-2,4, så om man väljer "flytande bojsten" som ide kan man inte använda mer än (allra högst) 35 % av volymen av lådan, om man inte vill att den skall sjunka redan vid bryggan. Men den kan bli tung ändå.

Annars är det inget som hindrar att man bygger en "flytande" bojsten av endast betong (d v s utan form) ihop med armering (enklast över en uppskottad jordhög). Den vändar man sedan rätt (hämta Steens besätning och en kasse öl), och bogserar ut (som en gigantisk soppskål...).

De skojiga sätten är roligast.

Tråkigast och enklast är en P-ring (motsvarande).
Anders S

eriksbo1
Diamantmedlem

Inlägg av eriksbo1 » mån 04 jun 2007, 13:20

Bojkättingen har hos mig alltid nötts mest på bottnen rakt under bojen där länkarna rör sig upp och ned i gyttjan och sanden i takt med bojens guppningar. Det sliter hårt förstås. En gång slet sig vår IF-båt i vår frånvaro, men fastnande i vassruggarna tack och lov. Grannen kunde bärga den.

Längden på kättingen bör väl vara minst tre gånger djupet. Då kan man också ganska enkelt då och då kolla den sektion som ligger an mot bottnen genom att hala in kättingen.

P-sänket har jag varit mycket nöjd med. Jag drog ut mitt på isen inkl. kätting och boj i en plastkälke för barn. Gick utmärkt! Svaj står sänket nog pall för (fjärd, men inte stora vågor, depl 3,9 t), men att använda det för (oövervakad) akterförtöjning är jag mera tveksam till. Belastningen förefaller ju bli större då, med vind och vågor tryckande från sidan. Vid svaj står ju båten alltid "spolformat".

Skriv svar