Läckage runt kölbultar Maxi Fenix.

Här kan man ställa alla typer av segelbåtsrelaterade frågor som inte passar i någon annan kategori
Skriv svar
dandi
Rookie
Inlägg: 3
Blev medlem: sön 03 jun 2007, 21:34

Läckage runt kölbultar Maxi Fenix.

Inlägg av dandi » sön 03 jun 2007, 21:47

Hej !

Jag har fått läckage runt kölbultarna på min Maxi Fenix. Har läst på lite olika forum och fått det konstaterat att det är inget ovanligt för Fenixen.
Tipsen är många, men slående är att lossa på bultarna och dra åt dem med sikaflex och nya större rostfria brickor.

Dock så ligger ju båten i vattnet... Och jag är inte helt överens med mig själv hurvida jag kan släppa på en bult i taget och utföra detta.

Har provat att dra åt dem utan vidare åtgärd, med bra resultat på några av bultarna.

Hur hade Ni gjort ?

SteX
Diamantmedlem
Inlägg: 254
Blev medlem: fre 04 nov 2005, 14:04
Ort: Västerås

Inlägg av SteX » mån 04 jun 2007, 09:37

Minns att jag diskuterade med en besiktningsman för några år sedan om att dra åt kölbultar. Han sade med bestämdhet att man aldrig ska dra bultarna när båten är i sjön då det är risk att man förstör gängorna. Han hade stött på flera båtar där gängorna hade förstörts. Han påstod att man ska enbart ska dra kölbultarna när båten står på land.

Själv så skulle jag nog låta det läcka tills båten tas upp och fixa det hela när båten är på land.

Finns det andra åsikter?
Stefan

Användarvisningsbild
Jojje
Platinamedlem
Inlägg: 188
Blev medlem: tis 11 jul 2006, 08:03

Inlägg av Jojje » mån 04 jun 2007, 09:48

Hej,

Hur mycket läcker det ? Om du har ett litet läckage som sakta smygit sig på under åren, ser jag ingen risk att du avvaktar med krafttagen till hösten. Att utföra detta med båten i sjön låter inte som någon god ide.

För att få ett bra resultat krävs att du pallar upp båten så att den vilar på kölen. Sikaflex, nya brickor, och dra åt utav bara :twisted: .

Ett ändå bättre resultat får du om lossar kölen helt. Släpper ner den och gör om hela tätningen mellan skrov och köl. (Rekommenderas).

Har ingen aning om hur Fenixen är konstruerad men om det är som du beskriver; ett vanligt problem på båttypen, så låter det ju som att du borde fundera på att bygga bort problemet och bygga en styvare kölkonstruktion.
/ Jojje

Jaramaz
Diamantmedlem
Inlägg: 1679
Blev medlem: tis 22 aug 2006, 20:08

Inlägg av Jaramaz » mån 04 jun 2007, 16:23

Att bara dra kölbultarna, ev med lite Sika, det är bara kosmetika. Även om det skulle råka bli tätt, så återkommer problemet igen. Tyvärr måste man täta "utifrån", dvs mellan skrov och köl, i underkant av bultarna sas.

Varnar lite för det där att dra av bara attan, skaffa momentnyckel och dra så mycket som bulten är avsedd att dras - finns tabeller för sånt.

/J

Skriv svar