Trög rullgenua

Här kan man ställa alla typer av segelbåtsrelaterade frågor som inte passar i någon annan kategori
Skriv svar
jakthund
Silvermedlem

Trög rullgenua

Inlägg av jakthund » fre 01 jun 2007, 18:46

Jag upptäkte efter att ha satt på genuan att den går jättetrögt att rulla ut o in. Är det så att man ska smörja upp rullen emellanåt eller...
Kollade inte upp det innan jag mastade på. Rullsystemet är av märket Profurl.
Något tips?
Stefan
Maxi95

Jaramaz
Diamantmedlem

Inlägg av Jaramaz » fre 01 jun 2007, 21:18

Kan vara något osmort, men det är sällan som det behöver smörjas. Vanligt är att något blivit fel kring fall och förstag. Kolla mycket noga - riskerna uppenbara.

/J

Användarvisningsbild
Tommy
Diamantmedlem

Inlägg av Tommy » fre 01 jun 2007, 21:20

Jag håller med Jaramaz, det ska inte gå trögt. Det kan vara inrullningslinan som är stel, kolla motståndet i block som linan går i från sittbrunnen och fram till linan osv.
Iofs kan man smörja rullen också.

Hälsningar
Tommy

Användarvisningsbild
Anders S
Diamantmedlem

Inlägg av Anders S » fre 01 jun 2007, 21:43

Felsökning:

1. Kolla så förstaget är spänt, dvs loss alitet på fallet så att liket inte är överspänt och se till att akterstaget är "lagom" spänt och att förstaget följer.

2. Vrid sedan med handen på rullen (seglet) då skall det gå lätt, och man får koll på om manöverlinan kniper någonstans. Jag hade märkbar & störande "tröghet" i min nya (fast gamla) båt och det berodde på feldragen manöverlina. Så hade det varit länge utan åtgärd - lätt hänt och inte glasklart alla gånger.

3. Går genuarullen trögt i "direktdrift" kan det bero på att något gått sönder. Fallsvirveln och rullen kan kollas. Nu är det läge att ta ner seglet, och undersöka fallsvirveln. Den kan gå lätt obelastad, men är lagren råddiga kan den bli trög vid belastning. Samma sak vid rullens lagring. Innan du förtvivlar, gå på lagringarna med högtryckstvätten och spola rent runt om kring. Även kapslade system behöver rengöras - det samlas mängder av damm i skarvar och flänsar även om det inte går in i lagren. Man behöver smörja ibland, också. Kapslade lager i all ära, men det finns många metallytor som korroderar vid sidan av dessa och det kan bli mycket friktion på sådana ställen.

Går de här delarna lätt, men aluprofilen trögar runt förstaget är det värre. Då är antingen wiren eller lagringarna inne i röret misstänkta, och man måste helt enkelt ta isär och kolla. Ta inte isär utan att ha ringt för att efterhöra reservdelsstatus och sprängskiss, särskilt om du inte känner dig ekonomiskt handlingskrafig. Exempelvis; jag har en fransk rulle på min båt, och när den ger upp andan är den (och min plånbok) illa ute - det finns inga delar att köpa utan det blir en ny.

Men så illa skall vi inte tro att det är utan vidare.
Senast redigerad av 1 Anders S, redigerad totalt 0 gånger.
Anders S

bryggarn
Silvermedlem

trög profurl

Inlägg av bryggarn » fre 01 jun 2007, 21:55

Hej,
på min förra båt satt en Profurl LC32.
Ett sätt den kan tröga på är om förstagsprofilen "halkat ner" i själva trumman. Efter samtal med Gransegel så kunde jag rätta till det på 10 minuter.
Lätt att ordna, lossa en skruv, skjut upp profilen till rätt läge, dra åt skruv. Efter det så fungerade allt som helt klanderfritt.
Nu minns jag inte exakt själva "ingreppet", men som sagt så kan Björn på Gransegel enkelt beskriva prceduren.
Testa det innan du gör några större ingrepp.

jakthund
Silvermedlem

Inlägg av jakthund » lör 02 jun 2007, 07:35

Tack för tipsen! Skall omg. kolla upp detta.
Hälsn. Stefan
Maxi95

jakthund
Silvermedlem

Inlägg av jakthund » sön 01 jul 2007, 00:53

Jag har kollat genuan så gått jag kan hittils och upptäcker att rullen nere vid ankarboxen går lätt ett halvt varv sedan kärvar den o låter det andra halvarvet så problemet verkar sitta i rullen där nere. Kan man åtgärda det när man har masten uppe? jag ser att dett finns två skruvar vid rullen, är det något man kan känna på?
Taksam för förslag!
Stefan
Maxi95

jakthund
Silvermedlem

Inlägg av jakthund » sön 01 jul 2007, 00:54

Jag har kollat genuan så gått jag kan hittils och upptäcker att rullen nere vid ankarboxen går lätt ett halvt varv sedan kärvar den o låter det andra halvarvet så problemet verkar sitta i rullen där nere. Kan man åtgärda det när man har masten uppe? jag ser att dett finns två skruvar vid rullen, är det något man kan känna på?
Taksam för förslag!
Stefan
Maxi95

Användarvisningsbild
Guitar Nilsson
Diamantmedlem
Kontakt:

Inlägg av Guitar Nilsson » sön 01 jul 2007, 07:44

Min Furlex gick ganska trögt tills jag smorde den med Furlexfett. Då hade det antagligen fuskats med smörjningen i ett par år. Det blev rejäl skillnad till det bättre. Man ska förstås smörja både uppe och nere.
Vi seglade så fort att dagar och nätter flög förbi som vita och svarta lakan. Och skepparn var så elak att vi med honom skrämde bort hundra meter långa bläckfiskar som kom varannan dag, och ville dra oss ner i djupet.

Skriv svar