Äntligen!

Här kan man ställa alla typer av segelbåtsrelaterade frågor som inte passar i någon annan kategori
Skriv svar
Användarvisningsbild
vickeboy
Guldmedlem

Äntligen!

Inlägg av vickeboy » tis 29 maj 2007, 10:39

Båten har blivit levererad, iordninggjord och sjösatt!

Vi har även hunnit med att "provbo" i henne. Båten är en Bavaria 30 Cruiser och hennes namn kommer att bli Kavat.

Jag har hunnit segla henne ett par gånger och måste säga att jga är mycket imponerad över båtens seglingsegenskaper!

Helt klart det bästa köpet någonsin! Sommaren är räddad!

Vi kanske ses ute på sjöhavet i sommar!

// V

Användarvisningsbild
Håkan
Diamantmedlem

Inlägg av Håkan » tis 29 maj 2007, 11:26

Grattis, en ny båt måste vara en speciell känsla :P

Jag drömmer också om en ny båt...

Tills dess hyr vi en Sweline 36 i sommar och även en Express i dina trakter senare i Aug.

Lycka till / Håkan
Håkan
Äntligen ligger HP:n på Råå :-) :-) :-)

LindaJoh
Guldmedlem
Kontakt:

Inlägg av LindaJoh » tis 29 maj 2007, 14:06

grattis! måste kännas hur bra som helst...!

Användarvisningsbild
jason
Diamantmedlem
Kontakt:

Inlägg av jason » tis 29 maj 2007, 14:44

Grattis! Jag är själv i samma lyckliga situation. Det är till och med så att jag är avundsjuk på mej själv :wink:

/j

KristofferM
Silvermedlem

Inlägg av KristofferM » tis 29 maj 2007, 18:39

Helt sanslöst vad mycket båt för pengarna. Segel m. rullsystem,seldénrigg,motor,pentryutrustning,instrument m.m och en mellanstor segelbåt för under 600tkr. Motsvarar ju värdetappet på en tre år gammal lyxbil. Synd bara att utbudet lär skjuta i höjden och andrahandsvärdet i botten och inflation av bavariabåtarna blir ett faktum. Men ser man kortsiktigt och bortser från att underhållskostnaderna fortfarande är "höga" trots att båten är billig i inköp så det otroligt mycket "objekt" för pengarna.

asdsj
Platinamedlem

Inlägg av asdsj » tis 29 maj 2007, 19:17

Interesant att höra att någon är imponerad över seglingsegenskaperna på Bavaria 30. Jag har inte själv seglat någon sådan, men förundras över så otroligt sakta alla dessa mindre Bavarier går. Känns som de ligger stilla i jämförelse med andra båtar.

SWE54
Diamantmedlem

Inlägg av SWE54 » tis 29 maj 2007, 19:23

Beror kanske på vad man jämför med...

Har själv seglat en hel del Bavaria båtar och det är ju en egen kategori båtar som dom tillhör md några till.
Det är ju inte performance cruisers egentligen så för att vara det den är kanske den seglar bra...?

Användarvisningsbild
Fredrik
Diamantmedlem

Inlägg av Fredrik » ons 30 maj 2007, 07:19

Jag har en kompis som jag seglat en del Express med. Förra sommaren hyrde han en Bavaria 30 Cruiser på västkusten. Båten plockades ut i Björlanda Kile. När vi träffades vid Klädesholmarna (ca 20nm bort), var han så trött på att segla båten att han helst bara ville ligga kvar i hamnen resten av semestern. Boendekomforten var väldigt bra, men båten gick visst inte att använda till segling... Det finns tydligen en anledning till att alla Bavaria man ser aldrig hissar sina segel...

Men det var ju fjolårets modell... Det kanske har hänt en del sen dess. Bavaria är ju ändå den nya tidens Maxi, och det är bra att folk väljer en segelbåt istället för en motorbåt.

Jag och min fru har kommit överens om att aldrig välja en Bavaria. Frågan är om Bavaria verkligen hjälper till att dumpa priserna på andra båtar? En 10 år gammal X-99 kostar ju ändå nästan lika mycket som en ny Bavaria. Är det inte så att det är olika segment av kunder som väljer att köpa de olika båtarna och värderar olika egenskaper annorlunda; Styvt skrov, kraftig kölinfästning, bra segel ställs mot nykänslan, stor båt, komfort i hamnen.
X-342 SWE 18 "Kexet"

Användarvisningsbild
August
Diamantmedlem
Kontakt:

Inlägg av August » ons 30 maj 2007, 08:38

Grattis till inköpet, och ha en bra båtsommar. Det spelar ingen roll vad folk säger, bara du/ni är nöjda så har ni gjort ett kap!

Men, se till att optimera båten under segling. Jag med min Maxi 77 gick lätt förbi en Bavaria 30 Cruiser på slör, kaptenen fick nog en chock och började dra i alla trimlinor, men jag gled vidare iaf. Det vill du inte råka ut för. :D
Bär av, bär av, BÄR AV

Användarvisningsbild
Tommy
Diamantmedlem

Inlägg av Tommy » ons 30 maj 2007, 09:10

Grattis till båtköpet! Måste vara kul att starta med en ny båt.

(man ser en del beska kommentarer på forumet, de kan lätt ignoreras ... :wink: )

Angående fart på en Bav 30, så säljs den ju inte på att vara en snabbseglare direkt. Men helt oseglande (som en del oseriösa inlägg låter påskina) kan jag inte tro att den är. LYS på en Bav 34 är 1.16. Vad kan man tippa på att en 30:a skulle ha, strax under 1.10? Någon som vet seriöst? Seglar verkligen en Maxi 77 eller IF om detta?

Grattis
// Tommy

Användarvisningsbild
August
Diamantmedlem
Kontakt:

Inlägg av August » ons 30 maj 2007, 09:27

Tommy skrev:Grattis till båtköpet! Måste vara kul att starta med en ny båt.
Någon som vet seriöst? Seglar verkligen en Maxi 77 eller IF om detta?

Grattis
// Tommy
Jag var iaf fullt seriös och skämtade inte. Min båt gjorde gott och väl mer fart än deras, det tyckte faktiskt jag också var lite konstigt med tanke på vattenlinjelängd och segelsättning. Men så var det. Mina segel helt nya, triradial cruisinglaminat från UK, men deras båt lär ju knappast ha många år bakom sig så det bör inte spela någon roll.
Bär av, bär av, BÄR AV

Användarvisningsbild
Tommy
Diamantmedlem

Inlägg av Tommy » ons 30 maj 2007, 09:29

Kommentar till min egen kommentar om fart:

Det är också naturligtvis så att en mycket större andel Bavaria-ägare är nya båtägare, jämfört med en IF/Maxi. Det är en del av konceptet, återförsäljaren erbjuder bla kurspaket för nybörjare osv.
Detta måste också vägas in som en orsak om man upplever att en del av dessa båtar "står still", elakt sagt. Säkert kan båten segla.
Vi har en del Bavaria i vår båtklubb, och nog rör de sig alltid.. :P

/Tommy

Användarvisningsbild
jason
Diamantmedlem
Kontakt:

Inlägg av jason » ons 30 maj 2007, 10:33

Jag håller med dig Tommy. Vi nybörjare är glada om vi överhuvud taget får lite porl av bogsvall när vi väl fått lakanen på plats på den där pinnen i mitten :oops:. Min Delphia har LYS i Norge 1,14 vilket skulle motsvara svenskt lys cirka 1,13. Det kommer ta ytterligare många år innan jag kan segla upp till det, och det beror inte på båten ... 8)

Så Vickeboy, gläd dig åt din nya båt!

/j

Användarvisningsbild
Anders S
Diamantmedlem

Inlägg av Anders S » ons 30 maj 2007, 11:17

jason skrev:lakanen på plats på den där pinnen i mitten :oops:.

/j
Det dröjer inte så länge innan man lär sig lakanens rätta vinkel och böj, så torkar de snabbare.

Det är klart att man skall vara glad för sin nya Bavaria 30. Allt elakt är väl inte sant, och "riktiga elakheter" går dessutom att hitta om alla båtar. Läs gärna På Kryss artikel där de jämför en Bav 30 mot en HR342 - det var i våras någon gång. Bavarian jämförs som regel med en begagnad lika lång båt (som förstås blir billigare, ibland mycket). Men begagnade båtar är inte vad alla vill ha och då är Bavaria vanligen prisvärd. Dessutom gör Bavaria att andra båtvarv tar fram alternativ, de också.
Anders S

Steen
Diamantmedlem
Kontakt:

Inlägg av Steen » ons 30 maj 2007, 11:22

Hey Vickeboy,

Grattis med den nya båt. En mycket bra cruiser med månge praktiske detaljer. Bavaria 30 har LYS 1.07 i DK. Har själv köpt ny båt i 2006 och det är en fantastisk bra känsla.

/Steen
Steen
Danmark

Skriv svar