Dags att (om)värdera nav-program

Här kan man ställa alla typer av segelbåtsrelaterade frågor som inte passar i någon annan kategori
motorbåd
Erfaren medlem

Inlägg av motorbåd » tis 29 maj 2007, 16:30

[quote="Svante"]

Så varför gillar ni de program ni rekkomenderar för Anders S.

Grunden til at jeg mener at vektoriserede søkort er vejen frem er at det i dag er den lige vej fra opmåling til kort. Før i tiden var det lige omvendt. Man startede ved papirkortet og lavede dette elektronisk, enten ved at scanne det eller ved at indtaste de enkelte data.

Grundene til at jeg foretrækker vektorkort er mange. Jeg kan selv vælge hvilke detaljer jeg ønsker at se. Hvorfor gøre kortbilledet kompliceret ved at vise fyrkarakterer om dagen? Hvorfor gøre kortet sværtlæst ved at vise alle mulige dybdeangivelser når jeg kan bede kortet vise f.eks en 2 meterkurve i en anden farve? Hvorfor lade kortet vise en masse navne jeg kender i forvejen?

Den største grund til at jeg for tiden foretrækker Qastor lodsprogrammet er at det som et af de få kan anvende de officielle krypterede ENC fra Primar Stavanger, som er de eneste ECDIS godkendte kort over mit sejlområde. ( Danmark/ Sverige ). Disse kort kan downloades over nettet. men må betales via autoriseret korthandler. i Danmark f. eks Scansurvey.
Jeg behøver ikke at købe kortdækning over det meste af Nordeuropa, når jeg kun skal sejle i Øresund. Faktisk svarer det til at købe enkelte papirsøkort over de områder du skal bruge. Også prismæssigt kan det sammenlignes med " Papir".
Du køber retten til at opdatere over nettet i et givet tidsrum, f. eks 3 måneder. Efter denne periode kan du stadig anvende kortet, men kan ikke opdatere uden at købe en ny periode.
Indenfor opdateringstiden kan du være sikker på at have et 100% korrekt kort og ikke, som hvis du køber det nyeste C-map eller lignende systemer, at få et i heldigste fald 6 måneder gammelt kort.

Endelig er kortpræsentationen absolut i top, også hvad angår AIS mål og navne.

Hilsen Michael

Användarvisningsbild
Anders S
Diamantmedlem

Inlägg av Anders S » fre 01 jun 2007, 08:41

Jaha, tack alla som givit mig input.

Det är inte lätt att välja bland alla de alternativ som finns, och det finns också goda argument för de flesta alternativen. Så här blir min plan, åtminstone för denna sommar:

Jag fortsätter att använda en PC med en ansluten Garmin-GPS (äldre, 12XL) som givare. I PC:n kommer jag att ha "Levande Sjökortet installerat, men bara som "backup". Sjökort (Svenska och Danska) från "Levande" konverterar jag (själv) till ett öppet GIS standardformat som kan läsas av OziExplorer och så använder jag detta för planering och kartpresentation. (Ozi har, det vet jag redan, god förmåga att prata waypoints och rutter med Garmin - nästan lika bra som Waypoint+).

Jag väljer bort Fugawi därför att den kan inte använda de sjökort jag redan köpt utan att de kalibreras om manuellt. Annars tror jag det är ett strå vassare båtprogram än Ozi, åtminstone just nu. AIS är inte dumt, men se nedan.

Seaclear går också bort, bland annat därför att det (också) kräver BSB-kort eller mycket eget kalibreringarbete. Tiki, Transas, Maptech etc har samma "svaghet" - kort jag redan har passar inte.

Steg två blir (sannolikt) en enkel Garminplotter som även i fortsättningen kommer att lira med de programvaror jag valt. Jag väljer då en modell med AIS-visning. Ett alternativ är plotter med C-Map-sjökort, men då vill jag också ha ett PC-baserat stödprogram, ungefär som Garmin erbjuder. Sådana finns. Valet av plotter lär bli subjektivt, hur som helst. Med ett dedikerat kortsystem i plottern får jag två oberoende elektroniska system och ett tredje, manuellt (papperskort). Det bör räcka.

Akut styrinformation får jag presenterad i brunnen via en Silva navrepeater och jag kan dessutom se samma saker på GPS-displayen, direkt - när/om PC:n stannar. (Om jag sköter mig med att ladda WP:s och rutter - ett pris för öppenheten).

Så, (för den som bryr sig) var tänker jag oklart och vad har jag missat. Vilken godbit saknas? Vad kan bli mera "rätt"?
Anders S

Användarvisningsbild
Guitar Nilsson
Diamantmedlem
Kontakt:

Inlägg av Guitar Nilsson » fre 01 jun 2007, 10:21

Att du inte köper en lös GPS-puck från Claes O och styr pcn med. Sen har du gammelGPSen som ett eget system, den kan du sätta fast på ett rejält sätt så du ser kurs o fart från styrplatsen. Så har jag. Det ger med papperskorten som jag aldrig tar upp ur ruffen på överseglingar tre separata system. En gång i halvtimmen tar jag min GPS12 med mig och går jag ner och kryssar i positionen på översiktskortet.
Det kan ju bli nåt skit med din gamla pålitliga GPS! Har du en egen puck till datorn så har du en chans till.
Datorn stänger jag av helt på större vatten så jag slipper jag den strömförbrukningen.
Vi seglade så fort att dagar och nätter flög förbi som vita och svarta lakan. Och skepparn var så elak att vi med honom skrämde bort hundra meter långa bläckfiskar som kom varannan dag, och ville dra oss ner i djupet.

Svante
Diamantmedlem

Inlägg av Svante » fre 01 jun 2007, 10:40

[quote="Anders S"]Jaha, tack alla som givit mig input.

Sjökort (Svenska och Danska) från "Levande" konverterar jag (själv) till ett öppet GIS standardformat som kan läsas av OziExplorer och så använder jag detta för planering och kartpresentation.

Seaclear går också bort, bland annat därför att det (också) kräver BSB-kort eller mycket eget kalibreringarbete. Tiki, Transas, Maptech etc har samma "svaghet" - kort jag redan har passar inte.
quote]

Hej Anders.

Är väldigt nyfiken på det här med konvertering då jag äger en licens med Levande Sjökortet som jag knappt använder. hade du nått extratips tar jag mer än gärna mot det. Du kan ju PM:a om du vill.

En liten egenhet Maptech "chart navigator pro" har är enkelheten att skicka waypoints till gps. Högerklicka och sänd - klart! Kan inte bli mycket enklare tycker jag. Övriga funktioner har samma grundtanke och anda. Kolla på denna doldis, du kommer inte att bli besviken.

Rosepoint Coastal Explorer är originalprogrammet, maptech "Chart Navigator Pro" har köpt rättigheter till sin version av Rosepoint - om jag lagt pusslet rätt vill säga.

http://www.rosepointnav.com/CoastalExpl ... efault.htm

http://www.maptech.com/water/chartNavig ... /index.cfm

http://www.nv-verlag.de/ (Maptech i Tyskland)

Svante

Användarvisningsbild
Anders S
Diamantmedlem

Inlägg av Anders S » fre 01 jun 2007, 11:25

Svante skrev: Är väldigt nyfiken på det här med konvertering då jag äger en licens med Levande Sjökortet som jag knappt använder. hade du nått extratips tar jag mer än gärna mot det. Du kan ju PM:a om du vill.
Det är inga hemligheter eller problem, bara jag slipper frågor om ifall jag kan skicka en kopia av de konverterade korten och vad jag i så fall vill ha för det ... ;-) Man införskaffar ett program som heter VisitPlus från danska Kort och Matrikelstyrelsen. Det kostar pengar, dock, vanliga Visit är gratis att hämta - men det duger inte. Plus-varianten skall det vara.

"Levande" är danskt från början och använder ett lätt modifierat GeoTiff-format som KMS licensierar till Sjöfartsverket. Kort i detta KMS-format kan man lätt konvertera dels till standard GeoTiff eller till ARC-View-format - dessa är mycket vanliga och allmänt använda. Man kan också konvertera till .JPG och/eller .BMP men då blir man av med kalibreringen. Det är naturligtvis mycket enklare att kalibrera en felfri fil än att mecka med en egen scanning men att få med ursprungskalibreringen från Sjöfartsverket är en fördel, tycker jag.

Innan frågan ställs: Man kan (tyvärr) inte lägga till kort i "Levande" med det här verktyget (VisitPlus). Det har bara en exportfunktion, ingen importfunktion. Med stor sannolikhet har det med kalibreringsfrågan att göra, varje GIS-systems kritiska punkt.
Anders S

Svante
Diamantmedlem

Inlägg av Svante » fre 01 jun 2007, 11:32

Tack Anders... :D

Skall kolla lite vidare på detta.

Svante

Skriv svar