Gänga i plasten ?

Här kan man ställa alla typer av segelbåtsrelaterade frågor som inte passar i någon annan kategori
Skriv svar
båtmekk
Erfaren medlem

Gänga i plasten ?

Inlägg av båtmekk » tis 22 maj 2007, 13:57

Ska skruva fast 1 st vinklat plattjärn på akterspegeln att fästa akterstaget i.

Kommer inte åt att använda genomgående skruv (svårt få dit muttern) så då undrar jag:
Vad blir starkast och bäst, gänga i plasten och skruva med vanlig skruv eller skruva med plåtskruv?

Någon som har tips ang. detta , tacksam för råd.
/Stefan

peter1904
Guldmedlem

Inlägg av peter1904 » tis 22 maj 2007, 14:32

Tycker det låter som två dåliga alternativ. Metalplatta + mutter på insidan brukar det ju vara.

Användarvisningsbild
MiniMe
Diamantmedlem
Kontakt:

Inlägg av MiniMe » tis 22 maj 2007, 14:44

Jag tror nog inte heller att det håller. Det är platta för att fördelar lasten och mutter (alternativt gängad platta som gäller.
Peter
segla en Mustang, www.elvstrom-mustang.org

Användarvisningsbild
Guitar Nilsson
Diamantmedlem
Kontakt:

Inlägg av Guitar Nilsson » tis 22 maj 2007, 15:27

Har du inte en någorlunda kraftigt infäst aketpulpit där? Då kanske du kan fästa det med en sk hanfot som sitter på bägge sidorna. Sträckningen av aktestaget blir ganska enkel då också.
Fast det kanske inte är så omöjligt ändå att komma åt på insidan? Funderar man en stund brukar det mesta gå. Att skruva enbart i plasten håller aldrig.
Ett sätt är väl att sätta fast en platta med epoxi. Det är ruskigt starkt.
Vi seglade så fort att dagar och nätter flög förbi som vita och svarta lakan. Och skepparn var så elak att vi med honom skrämde bort hundra meter långa bläckfiskar som kom varannan dag, och ville dra oss ner i djupet.

båtmekk
Erfaren medlem

Inlägg av båtmekk » tis 22 maj 2007, 15:57

Ok tack för alla råd.
Det ska nog gå att komma åt på insidan om jag anstränger mig lite.
Hade hoppats att slippa det men det är nog det enda rätta som ni säger att ha genomgående skruv med en rejäl platta på insidan som fördelar lasten.
/Stefan

Skriv svar