Segla till öland

Här kan man ställa alla typer av segelbåtsrelaterade frågor som inte passar i någon annan kategori
Skriv svar
jakthund
Silvermedlem

Segla till öland

Inlägg av jakthund » tor 17 maj 2007, 16:43

Hej, vi tänkte ta en tur med maxi95an från Trosa till öland i sommar o vill ha tips på bra hamnar samt hamnar man ska undvika. Förra året seglade vi bl.a. till Gotland och jag kan säga att undvik Kappelshamn. Ett ogästvänligt ställe som vi aldrig kommer tillbaka till samt en otrevlig hamnfogde på flakmoped. Det blev endast några timmars stopp där efter överseglingen från landsort. Däremot var Lickerhamn ett trevligt ställe innan Visby. Så, någon som kan tippsa?
Stefan
Maxi95

Rudi
Diamantmedlem

Inlägg av Rudi » tor 17 maj 2007, 17:12

Min senaste erfarenhet av en öländsk hamn ligger två år tillbaka i tiden. Det var Kårehamn på den östra sidan. Antagligen inget större dragplåster då, om jag minns rätt, vi var enda gästande fritidsbåt vid det här tillfället.

Nå, den är rekommendabel i alla fall. Fiskhandlare i hamnen (aktivt lokalt fiske och dessutom införsel av västkustfisk), mindre livsmedelsafffär 200 meter bort, prima sandstrand för badare. Två meters djupgående inget problem.

Som ett kuriosum kan nämnas, att jag då jag tittade ut genom ruffluckan, på ett par meters avstånd, skådade HKH Hertigen av Sörmland Prins Carl Philip gående på kajen, med sedvanligt sturigt (truligt) ansiktuttryck, talande i mobiltelefon (kajen var det enda stället med täckning). När samtalet var avslutat klev han in i en BMW och körde iväg.

Det här är kanske inte det första stället man väljer om man kommer västerifrån. Grankullaviken (Nabbelund) är bra, men hade sist jag var där (längesedan (hamnkapten körde inte flakmoped - han tillhörde den lokala fiskarstammen)) inga särskilda attraktioner i form av butiker eller lättillgängliga bad. Men det kanske inte är det man är ute efter.

Vill man ha restauranter och s.k. nöjesliv kan man ju välja Byxelkrok, i Kalmarsund. Därmed är mina erfarenheter uttömda.

Generellt när det gäller Öland: Det är en förbannat lång ö, med kraftigt alkalisk jord, torr och dammig - men vacker. Hur lång den är blir man varse först när man seglat förbi (längs) den några gånger, när nyfikenheten har lagt sig. Östsidans grynnor är illa kartlagda (området kallas Östersjöns skeppskyrkogård (men det är bara ett av flera områden som beståtts med detta dramatiserande epitet)). GPS och korrekt inseglingskurs till hamn raderar för det mesta ut sådana problem.

Rudi
Senast redigerad av 4 Rudi, redigerad totalt 0 gång.

LinusA
Platinamedlem

Re: Segla till öland

Inlägg av LinusA » tor 17 maj 2007, 21:05

jakthund skrev:Hej, vi tänkte ta en tur med maxi95an från Trosa till öland i sommar o vill ha tips på bra hamnar samt hamnar man ska undvika. Förra året seglade vi bl.a. till Gotland och jag kan säga att undvik Kappelshamn. Ett ogästvänligt ställe som vi aldrig kommer tillbaka till samt en otrevlig hamnfogde på flakmoped. Det blev endast några timmars stopp där efter överseglingen från landsort. Däremot var Lickerhamn ett trevligt ställe innan Visby. Så, någon som kan tippsa?
Stefan
Har besökt två hamnar på Öland.

Mörbylånga, ganska långt söderut, på västra sidan. En ful och tråkig industrihamn som inte hade mycket att erbjuda. Dock var vi bara där och sov, kan tilläggas att det var i slutet av Augusti.

Sen var det ju Borgholm också. Verkar trevligt, fast de va dött när jag var där (10-11 april i år tror jag det var). Det är nog en del galej där under säsongen.

Användarvisningsbild
August
Diamantmedlem
Kontakt:

Inlägg av August » tor 17 maj 2007, 21:24

Jag som bor i Oxelösund strax söder om er har varit till Öland en gång med egen båt, sommaren 2005. Ensamseglade då till Byxelkrok, som är en trevlig hamn med en hel del bodar och rökeri precis ovanför gästhamnen. Bra, t.o.m mycket bra serviceanläggning med trevlig hamnvärd (då, nu vet jag ju inte). Svår hamn med V SV vind, det blåser rakt in i den.

I år blir det Borgholm veckan mellan Visfestivalen och Baltic boat meet i Västervik. :)

Stopp på vägen dit, Arkö - bra ny gästhamn sen förra året, Fyrudden - ser fint ut men har aldrig lagt till där, och självklart Västervik - Mycket bra gästhamn och trevlig stad.
Bär av, bär av, BÄR AV

matsa
Diamantmedlem

Inlägg av matsa » fre 18 maj 2007, 14:50

tja smaken är ju olika. själv skulle jag undvika ALLA gästhamnar. jag fattar inte varför man åker ut på sjön för att sen tränga ihop sej med en massa andra båter i en hamn. det är väl mycket trevligare att lägga sej mellan farleden och dom yttersta öarna. med lite flyt kan man hitta fina ställen där man slipper se en massa andra båtar och bara har några låga skär mellan båten och obruten horisont. det är väl ändå att föredra??? annars kan man ju lika gärna ta bilen och åka och sätta sej på parkeringen utanför nåt köpcenter. det blir nästan lite "gästhamnskänsla".
nedanför arkö är ju grymt fint om man håller sej långt ut. /m

Användarvisningsbild
August
Diamantmedlem
Kontakt:

Inlägg av August » fre 18 maj 2007, 15:57

matsa skrev:ted lite flyt kan man hitta fina ställen där man slipper se en massa andra båtar och bara har några låga skär mellan båten och obruten horisont. det är väl ändå att föredra???ut. /m
Jo, jag håller med dig, det är mycket trevligare på den "egna" ön, absolut. Men ska man segla ute några veckor så får man lust ibland att lägga till vid en bra gästhamn, bunkra upp och på kvällen restaurang eller donken. :)
Bär av, bär av, BÄR AV

LF
Silvermedlem

Inlägg av LF » mån 21 maj 2007, 15:15

Missa inte Sandvik på nordvästra sidan (sundet). Jättetrevlig genuin hamn, med resturanger och affär samt fin badstrand.
/LF

Seglar Sweden Yachts 34:an Seagull

Ostkustseglarn
Silvermedlem

Inlägg av Ostkustseglarn » mån 21 maj 2007, 15:53

Har varit i fyra hamnar på Öland. Grankullavik, gammalt färjeläge med med mycket begränsad service, dock gångavstånd till fyren långe Erik. Byxelkrok, visst uteliv och service, skitlångt till macken... Sandvik, en pärla med kanongod pizza och fint bad. Borgholm, typisk sommarstad, bra nöjesliv dock mycket lugnare än Visby.

På vägen finns ju många fina naturhamnar på väl söderut, en favorit är Ringsön vid Studsvik men det kanske är för nära hemma, sen finns det ju många fina ställen i ST: Annas och Gryts skärgårdar på vägen ner, St Vippholmarna ca 10 M söder Västervk är en bra utgångspunkt för en Ölandssegling.

Prova farleden på fastlandssidan söder om Oskarhamn men undvik Oskarshamn som gästhamn.

LF
Silvermedlem

Inlägg av LF » tis 22 maj 2007, 08:00

Ostkustseglarn, varför skall man undvika Oskarshamn? Fin liten småstad och bra service i hamnen som ligger mitt i "stan".
/LF

Seglar Sweden Yachts 34:an Seagull

jakthund
Silvermedlem

Inlägg av jakthund » tis 22 maj 2007, 10:40

Tack för tipsen o ha en skön segling i sommar!
Maxi95

Skriv svar