Ajdå, där är man tagen på bar gärning. Ser ni med vilken frenesi jag slabbar på bottenfärgen, så hela båten gungar! Telefonen ilsket ringande i fickan, kom hem om 15 minuter för vi ska iväg med hästarna till hovslagaren och ja.... en småbarnsfamiljs vardag, då duger det inte med Tjära inte, fort ska det gå, man har entimmespass då och då då allt ska ske
Hängslen och livrem? Jag kan berätta en hemlis för den som vill gotta sig i mina tillkortakommanden. Så sent som i höstas (sen provtur med nya genuan) önskade jag att jag haft minst en motor till.
Som vanligt under tidspress skulle jag bara ut och hissa nya genuan innan båten skulle upp. Slarvig som man lätt blir under stress gjorde jag inga stoppknopar på genuaskotet. Var det hamnade under mina backmanövrar på väg mot bryggan kan ni säkert räkna ut. Och tror ni jag hade bensin i utombordaren?
Hur som helst köpte jag båten förra sensommaren och lovade mig själv att under vintern lyfta ur O 22:an för en behövlig genomgång. Tror ni det blev gjort? Snurran behövs i dagsläget om man vill kunna ta sig hem för motor vilket är bra att kunna göra med småbarn (och en sambo) som kanske inte alltid förstår tjusningen i att komma hem kl 23 istället för kl 16 som det vara sagt och dessutom behöva segla in till bryggan
Sen som fd H-båtseglare har jag lite svårt att vänja mig vid Vegans obefintliga styrförmåga bakåt, inte bra framåt heller under 3 knop. Med H-båten snurrade man runt kölen genom att vrida snurran tvärs. Och seglade in till bryggan med utan större svårighet om det behövdes. En utombordare på Vegan gör också att man själv kan bestämma på ett ungefär åt vilket håll man ska backa.
Har funderingar på häckroder och bara inombordare, eller som idag, men bara utombordare, eller som idag med bara inombordare. Finns många alternativ att välja på. Och ännu har jag inte valt, och framförallt har jag inte gått igenom O22an så utombordaren får hänga kvar (1?) säsong till.
Seglar "just nu" Granhill 33 & H-båt...