Här kan man ställa alla typer av segelbåtsrelaterade frågor som inte passar i någon annan kategori
-
TOOL
- Silvermedlem
Måste bara skriva av mig. Skulle som vanligt fixa masten med dess tillbehör inför mastningen då jag upptäcker att någon behövt mitt nya genuafall
Att köpa ett nytt fall går väl an, men fy för den lede att försöka få dit ett nytt när man inte har något att dra igenom med. Lyckades efter mycket möda, med hjälp av hustrun, och akterstag att få igenom en draglina. Kanske det finns något bra tips om det skulle hända igen.
Tommy
Omega 28
-
Benke01
- Platinamedlem
-
Kontakt:
Blev själv av med en del av akterstaget. Tråkigt att vi behöver stjäla av varandra.
Ett sätt jag kommer att göra är att plocka bort små delar som är lätta att ta bort. Resten virar jag runt masten, vant, stag och fall och virar det så ordentligt att det blir jobbigt o sno upp det. Det bör göra det jobbigt att ens fundera på att "låna" prylar.
Det kanske inte heller hjälper, men är det bara svårare att sno från mig än min granne så funkar det
///Bengt
-
Freddan
- Guldmedlem
Otroligt.
Jag blev av med spinnfall samt upphal.
Dessbättre finns det en stump kvar av fallet eftersom de kapat det precis vid mastfoten, men upphalet har de rappat ur.
Otroligt att båtfolk stjäl av varandra. En bekant blev bestulen på sitt bomkapell förra året.