Hur dra tampen genom blocken?
Hur dra tampen genom blocken?
Mitt akterstag justeras med en lina som går igenom två trippelblock, ja ni vet säkert hur det ser ut. Men hur drar man linan genom blocken så att det övre och det undre står parallellt med varandra utan att linorna mellan blocken korsas och linan löper ut ur det undre blocket i det mittersta "hålet"? Går det överhuvud taget?
Jag fick ihop det med det senare kravet tillfredsställt men då står blocken inte parallellt utan är vridna 90 grader i förhållande till varandra. Det tycker jag ser osnyggt ut.
/j
Jag fick ihop det med det senare kravet tillfredsställt men då står blocken inte parallellt utan är vridna 90 grader i förhållande till varandra. Det tycker jag ser osnyggt ut.
/j
-
- Guldmedlem
- Inlägg: 55
- Blev medlem: mån 02 apr 2007, 18:36
- Guitar Nilsson
- Diamantmedlem
- Inlägg: 2193
- Blev medlem: mån 04 okt 2004, 22:39
- Ort: Myrbacka Ljusne
- Kontakt:
Ingen som har en bild på det där? Jag har funderat i flera år på samma sak med storskotet. Det är alltid några av linorna som skaver mot varandra. Även de blocken ska förstås vara vinklade mot varandra?
Vi seglade så fort att dagar och nätter flög förbi som vita och svarta lakan. Och skepparn var så elak att vi med honom skrämde bort hundra meter långa bläckfiskar som kom varannan dag, och ville dra oss ner i djupet.
Det är ju enda sättet dessvärre..
Har man som på bilden måste det korsas för att skotet startar i centrum och ska ut i centrum via en råtta eller avlastare.
Det man ska tänka på är att om det nedre blocket kan svivla måste även det övre kunna det just för att inte twista ihop det så det skaver.
Jag har ett storskot som ser ut precis som ovan och inget skaver så länge det är lite avstånd mellan blocken, dom ställer sig inte riktigt 90 men kanske 45 grader mot varandra.
Har man som på bilden måste det korsas för att skotet startar i centrum och ska ut i centrum via en råtta eller avlastare.
Det man ska tänka på är att om det nedre blocket kan svivla måste även det övre kunna det just för att inte twista ihop det så det skaver.
Jag har ett storskot som ser ut precis som ovan och inget skaver så länge det är lite avstånd mellan blocken, dom ställer sig inte riktigt 90 men kanske 45 grader mot varandra.
- Guitar Nilsson
- Diamantmedlem
- Inlägg: 2193
- Blev medlem: mån 04 okt 2004, 22:39
- Ort: Myrbacka Ljusne
- Kontakt:
Ja, precis så menar ja:) Man kan variera kraftvinsten enkelt, att lägga till ett enkelblock dubblar kraften. En talja på 1:4 kräver ju bara två enkelblock, istället för två dubbelblock. Alltså bara halva kostnaden och halva friktionen.
Enda egentliga nackdelen är ju att slaglängden blir ganska så begränsad, men till i princip alla trimfunktioner funkar det.
En annan lösning för att få extremt mycket kraft är ju sådana utväxlingshjul som Fredriksen(Ronstan nu) tillverkar. Men de är helt löjligt dyra. Så ja ska bygga egna, med utväxlingar från typ 1:6 till 1:20-25 nånstans.
Tänkte ha det till akterstag, där blir det typ en 1:4kaskad och ett hjul på 1:20. Till storskotstravaren typ 1:6-1:8.Så allt som syns på däck blir en tunn dyneemalina från travaren in i sargen:) Till kicken, 1:8 på rodkicken, och typ 1:6 till i sittbrunn. Och kanske till på båda stor och fock cunningham, och kanske till fockhalsen. De till focken sätter ja genom kollisionsskottet, med vattentäta lager.
Om nån är intresserad av nån sådan lösning så kanske ja kan ordna det till vintern:)
//Robin
Enda egentliga nackdelen är ju att slaglängden blir ganska så begränsad, men till i princip alla trimfunktioner funkar det.
En annan lösning för att få extremt mycket kraft är ju sådana utväxlingshjul som Fredriksen(Ronstan nu) tillverkar. Men de är helt löjligt dyra. Så ja ska bygga egna, med utväxlingar från typ 1:6 till 1:20-25 nånstans.
Tänkte ha det till akterstag, där blir det typ en 1:4kaskad och ett hjul på 1:20. Till storskotstravaren typ 1:6-1:8.Så allt som syns på däck blir en tunn dyneemalina från travaren in i sargen:) Till kicken, 1:8 på rodkicken, och typ 1:6 till i sittbrunn. Och kanske till på båda stor och fock cunningham, och kanske till fockhalsen. De till focken sätter ja genom kollisionsskottet, med vattentäta lager.
Om nån är intresserad av nån sådan lösning så kanske ja kan ordna det till vintern:)
//Robin
Ja, precis så menar ja:) Man kan variera kraftvinsten enkelt, att lägga till ett enkelblock dubblar kraften. En talja på 1:4 kräver ju bara två enkelblock, istället för två dubbelblock. Alltså bara halva kostnaden och halva friktionen.
Enda egentliga nackdelen är ju att slaglängden blir ganska så begränsad, men till i princip alla trimfunktioner funkar det.
En annan lösning för att få extremt mycket kraft är ju sådana utväxlingshjul som Fredriksen(Ronstan nu) tillverkar. Men de är helt löjligt dyra. Så ja ska bygga egna, med utväxlingar från typ 1:6 till 1:20-25 nånstans.
Tänkte ha det till akterstag, där blir det typ en 1:4kaskad och ett hjul på 1:20. Till storskotstravaren typ 1:6-1:8.Så allt som syns på däck blir en tunn dyneemalina från travaren in i sargen:) Till kicken, 1:8 på rodkicken, och typ 1:6 till i sittbrunn. Och kanske till på båda stor och fock cunningham, och kanske till fockhalsen. De till focken sätter ja genom kollisionsskottet, med vattentäta lager.
Om nån är intresserad av nån sådan lösning så kanske ja kan ordna det till vintern:)
//Robin
Enda egentliga nackdelen är ju att slaglängden blir ganska så begränsad, men till i princip alla trimfunktioner funkar det.
En annan lösning för att få extremt mycket kraft är ju sådana utväxlingshjul som Fredriksen(Ronstan nu) tillverkar. Men de är helt löjligt dyra. Så ja ska bygga egna, med utväxlingar från typ 1:6 till 1:20-25 nånstans.
Tänkte ha det till akterstag, där blir det typ en 1:4kaskad och ett hjul på 1:20. Till storskotstravaren typ 1:6-1:8.Så allt som syns på däck blir en tunn dyneemalina från travaren in i sargen:) Till kicken, 1:8 på rodkicken, och typ 1:6 till i sittbrunn. Och kanske till på båda stor och fock cunningham, och kanske till fockhalsen. De till focken sätter ja genom kollisionsskottet, med vattentäta lager.
Om nån är intresserad av nån sådan lösning så kanske ja kan ordna det till vintern:)
//Robin
- Guitar Nilsson
- Diamantmedlem
- Inlägg: 2193
- Blev medlem: mån 04 okt 2004, 22:39
- Ort: Myrbacka Ljusne
- Kontakt:
Re:
Ny URL till bildPeter_K skrev:Typ en sådan här beskrivning?
http://www.harken.com/content.aspx?id=3901 andra systemet (besökt 2013-05-25)
/j