Navigationsbordets vara eller inte vara

Här kan man ställa alla typer av segelbåtsrelaterade frågor som inte passar i någon annan kategori
Benke01
Platinamedlem
Kontakt:

Navigationsbordets vara eller inte vara

Inlägg av Benke01 » fre 11 maj 2007, 09:14

Har gått o funderat lite på hur man skulle kunna förändra o förbättra inredningen i båten. Och då har navigationsplatsen kommit på tapeten. Om man tänker helt fritt utan traditioner mm - Behövs verkligen navigationsplatsen ? Kan man inte använda denna plats till annat ? Viss behöver man sitta böjd över sjökortet ibland, men det borde man kunna göra i salongen också.

Ja, jag vet att för många är navigationplatsen näst intill helig, men jag går gärna utan för "boxen". Plats är ju en trång sektor i en båt, så det borde vara intressant med optimeringar.

Är det fler som har samma tankar, så kan vi väl diskutera ämnet, så kanske vi kan utveckla båtinredningen

Hälsningar

Benke

Nautihamstern
Diamantmedlem

Inlägg av Nautihamstern » fre 11 maj 2007, 11:33

Jag går själv i samma tankar. Alla radiogrejer och sånt sitter ju vid navigationsbordet så jag vil nog ha kvar nån sorts avställningsyta där, men jag tycker inte att jag behöver ett stort navigationsbord. All navigation sker i sittbrunnen, där all behövlig utrustning (plotter, radar, kompass osv) sitter, så det är närmast planeringen som sker inne i båten.

Ett vettigt ställ til papperskortet vore också en bra grej i sittbrunnen så att det inte alltid behöver flaxa omkring överallt "stig inte på sjökortet-äsch nu rände det iväg till andra sidan sittbrunn-var finns kortet?-nu har jag en hand för lite igen"

Användarvisningsbild
Tommy
Diamantmedlem

Inlägg av Tommy » fre 11 maj 2007, 11:43

Eftersom tråden hette "Navigationsbordets vara eller inte vara" så antar jag att även vara-argument är välkommna.

För mig är platsen "helig" och jag skulle inte vilja byta bort navbordet mot något annat. Den utgör en kombination av kontor / navigationsplats / allmän sittplats. Har ett datorställ där också där ungarna sitter och tittar på DVD-filmer. Helt enkelt en plats där man har ordning och reda på allt som har med böcker, navigation, papper, dokumentation, pennor mm. Detta måste ju ändå finnas någonstans.

/Tommy

omega
Diamantmedlem

Inlägg av omega » fre 11 maj 2007, 14:23

Tycker att nav plats på båtar under 32-33 fot är idiotiskt , o enbart till för att en båt av rang skall ha en nav plats.
Oftast får sjökorten knappt plats man sitter illa och allt är en dålig kompromiss, så salongsbordet blir ändå belamrat.Kommer man upp i storlek börjar det bli lite plats att sitta och ha framme lite utrustning.
Johan

Användarvisningsbild
Anders S
Diamantmedlem

Inlägg av Anders S » fre 11 maj 2007, 15:43

Sitta? Jag står vid mitt navbord :-)

Men jag lutar åt att det inte behövs, inte med den "moderna navigationen". Å andra sidan vill jag nog ha ett kontor ombord, och då är det där det får bli. Jag har byggt om kortbordet så laptopen har en grund grop att bo i och fixar jag en duglig stol/pall kan det nog gå att jobba någon timme vid datorn emellanåt.
Anders S

barba
Platinamedlem

Inlägg av barba » fre 11 maj 2007, 17:07

Jag kastade ut vårt för två-tre år sen då jag skulle fixa inredningen lite. Funkar utmärkt.

Nåt bord har jag nog planerat att installera, men akut behov finns inte.
~~~~~_/)~~~

Robin
Diamantmedlem

Inlägg av Robin » fre 11 maj 2007, 17:36

Även jag har funderat mycket på det här. Har tänkt bygga ett navbord bakåtriktat, på framsidan av skottet till toaletten. Alltså då akterkant av babords salongsoffa. Tanken var ju då att man skulle kunna sitta vid bordet, och se in en skärm som då sitter i skottet.
Men tveksamt om man kommer kunna sitta bekvämt där, så jäkla smal skrov med V-botten...

Men visst kunde man säkert klarat sig bra utan navbord, speciellt om man ha plotter på däck. En lite halvgalen tanke jag har som borde kunna funka bra för smala båtar med mast i salongen är:
Ett bord med fast mittendel, och två flappar på sidorna, i mittendelen fäller man in en 19-24tums tft skärm, som man kan dra upp och vrida/tilta som man vill ha den. Trådlöst tangentbord och mus/trackball. Övriga instrument monterar man på masten/masttöttan. Kanske på en såndär fräsig kolfiberpanel som Silva har för mastmontage ovan däck, eller nån annan lösning.
Då kan man sitta i soffan på vilken sida man vill, lä när man cruisingseglar och lovart när man kappseglar:) Man har ett stort bord att lägga upp sjökorten på om man vill.
Som ni säger, hur många navbord får man plats med ett sjökort på? Jag har en skiva till ett navbord från en Najad 390, det är typ 830*570 eller nåt sånt där korkat, precis lite mindre än ett Båtsportkort, så jäkla dumt..

En annan lösning jag tänkt på till just min båt. Göra navbord i framkant styrbords soffan istället. Där är det faktiskt mer benutrymme om man tar bort en bit av bänken. Men troligtvis inte tillräckligt ändå..
Men man kunde gjort en typ 2dm bred hylla, ha VHF, skärm, intrument och sånt på skottet in till förpiken. Men lägga de analoga korten på salongsbordet, som man kanske kopplar ihop med den främre hyllan.

Vet inte riktigt vad som är bäst. Men jag håller med om att på båtar under kanske 35fot så känns det rätt onödigt och mycket platsstjälande att ha ett navbord där man får plats att sitta gött och ha kort i vettigt format. Kan man inte ha de två sistnämda tycker ja man likagärna kan skita i det:)

Visst hade vart skönt att ha ett litet kontor i båten, speciellt när bor och/eller långseglar i båten. Men ja får se. Ska ha fåtölj med drinkbord brevid iaf i förpiken, kanske även i akterruffen.

Men ja jämför lite med hur ja gör hemma, har ett litet köks/kontorsbord, där har det stått två Andersen 46or i snart ett år, plus en massa block... Sen har ja ett ganska stort soffbord. Där har ja laptopen, och den skjuter ja bara iväg när ja äter:) Middag med tjejen så fäller ja ihop den och lägger den på våningen under i bordet:)
Visst, ja bor ensam i en liten lägenhet och är en slapp 24åring, men så kommer det vara i båten oxå;)

Ja såg en fräsig lösning på hela grejen med pentry och bord, i franska Pogo 40. Soffor genom nästan hela båten, ett långt bord i mitten med klaffar, och så var pentryt i akteränden av bordet. Tror att den har navbord i bordet oxå, men inte säker.
Fast det är ju en havsracer utan varningstexten: Kan innehålla spår av ädelträ:)

Om man tänker lite utanför lådan så kan man säkert hitta på nåt bra.
Så ja får väl skaffa mig en bredare båt, lättare då:)

//Robin

Användarvisningsbild
Tommy
Diamantmedlem

Inlägg av Tommy » fre 11 maj 2007, 17:47

Var och gör givetvis som man vill och jag tycker inte att det är "idiotiskt" :lol: om någon vill kasta ut sitt bord! Finns säkert utmärkta skäl för den som vill det.

Ursprungligen (70-tal) var nog tanken att man precis skulle få plats med ett sjökort. Min Ballad har ett ganska väl tilltaget bord och har man väl lyckats krypa in dit (man får inte ha tjockare lår än 5 cm.. :wink: ) så sitter man väldigt skönt och bekvämt i "kontoret". Ett utfällt sjökort skulle få plats, men jag har byggt ett laptop-ställ som upptar en liten del av bordet (1/6). Resten är mer än tillräckligt för att slå upp böcker, anteckningar och pennställ. Detta är en plats som jag inte skulle vilja vara utan eftersom den bidrar väldigt mycket till ordningen ombord.

Som bordet sitter på Balladen så skulle man inte vinna mycket på att kasta ut det eftersom babords salongskoj ändå går in under bordet för att få full längd.

Platsen där man sitter är ju en del av stickkojen, och den behöver ju ändå vara fri för att man ska kunna komma in i stickkojen.

/Tommy

Robin
Diamantmedlem

Inlägg av Robin » fre 11 maj 2007, 17:53

Vad tror ni om den här indredningen då? http://www.aurigayacht.com/en/photo-tri ... id_11.html

Visst, en trimaran, men ändå:)

Tommy, ja ditt navbord verkar ju smart och fungerande. Men har man inte stickkoj så tappar man lite av det, typ som på Rasmus. Men det funkar ju det med.

På min båt ska ja ha pentry på ena sidan och toalett på andra, mot sittbrunnskottet till alltså, så ja ska inte ha några stickkojer. Är tanken iaf.
Annars har ju Wasa 55an den lösningen som du har Tommy, navbord i änden på stickkojen, men ingen koj in under, längden räcker ändå:)

//Robin

Användarvisningsbild
Jerry
Platinamedlem

Inlägg av Jerry » fre 11 maj 2007, 21:06

Robin skrev:Vad tror ni om den här indredningen då? http://www.aurigayacht.com/en/photo-tri ... id_11.html
Blir nog väldigt trångt

Freddan
Guldmedlem

Inlägg av Freddan » fre 11 maj 2007, 21:19

Jag har i tidigare haft navbord i större båtar än den jag har nu. Utmärkt förvaringsplats för diverse grejor, men jag har nog aldrig navigerat/planerat på den platsen så vitt jag kan minnas. Salongsbordet och sketofonlampa är mycket mysigare. Min erfarenhet är att navbordet är ett utrymmeskrävande miniförråd. Kontor på båten????????? varför?????? får ni inte nog av kontor på arbetstid?

Kptn Beckbyxa.

Användarvisningsbild
Tommy
Diamantmedlem

Inlägg av Tommy » fre 11 maj 2007, 21:47

Freddan skrev:Kontor på båten????????? varför?????? får ni inte nog av kontor på arbetstid?Kptn Beckbyxa.
Om man ser kontor som det där tråkiga rummet som man spenderar 50 timmar per vecka på minus mötestid minus tjänsteresor så håller jag med. Mer än nog på arbetstid...

Men:
Ordet kontor är bildat av franskans comptoir, med den ursprungliga betydelsen av räknebord. Det franska ordet kommer i sin tur av det latinska compatare; beräkna.

Freddan
Guldmedlem

Inlägg av Freddan » fre 11 maj 2007, 21:53

Aha.

Mitt kontorsrum på jobbet är alltså ett räknerum- det visste jag inte. kan man hantera personalfrågor i ett sådant? ;-)

Användarvisningsbild
Anders S
Diamantmedlem

Inlägg av Anders S » fre 11 maj 2007, 22:23

Freddan skrev:Aha.

Mitt kontorsrum på jobbet är alltså ett räknerum- det visste jag inte. kan man hantera personalfrågor i ett sådant? ;-)
Du kanske kan räkna ut något bra sätt att kunna segla mera?
Anders S

GoranA
Platinamedlem

storlek på båt

Inlägg av GoranA » lör 12 maj 2007, 07:07

har en maxi 77:a, navigeringsbord är naturligtvis inte att tänka på. Eftersom vi seglar mest inomskärs så är min lösning att resan planeras innan man startar och sedan har jag sjökortet i en plastficka i ett av de stuvfacken som finns i sittbrunnen. Naturligtvis inte speciellt renlärigt, jag ritar inte ens in kursen i sjökortet. Men med den fart man får i Maxin så räcker det utmärkt att ta ett ögonmärke och sedan kolla mot sjökortet 5 minuter senare för att ta ett nytt riktmärke eller kolla någon enslinje.

Vet inte om jag skaffar navigeringsbord den dag jag skaffar större båt, inomskärs ser jag inte riktigt nyttan av det?
Blir det roligare om man ritar in dagens kurs innan man går ut? (ingen ironi, nyfiken på hur ni andra fungerar)

Skriv svar