Vantskruvsskydd...

Här kan man ställa alla typer av segelbåtsrelaterade frågor som inte passar i någon annan kategori
Skriv svar
Användarvisningsbild
Tommy
Diamantmedlem

Vantskruvsskydd...

Inlägg av Tommy » ons 09 maj 2007, 16:03

Hej!

Inhandlade nya vantskruvsskydd av denna modell:

Bild

Nu är bara frågan hur sjutton man ska montera hatten.. Vanten ska ju gå igenom hålet i hatten, och i båda ändarna av vanten finns ju pressade beslag som är alldeles för stora för hålet. Är det alltså meningen att man direkt ska begå våld mot skydden och bli tvungen att såga upp en skåra i hatten som man kan få vanten igenom.... Eller finns det något magiskt sätt.

Ursäkta på förhand dum fråga... :?

/Tommy

Kalle Kula
Diamantmedlem

Ingen fråga är för dum...

Inlägg av Kalle Kula » ons 09 maj 2007, 16:10

...om man inte vet svaret!
:-)

Givetvis får Du ta fram en bra kniv och göra ett snitt från ytterkanten in till hålet i hatten.

Det kommer inte att synas sedan när den pressas ihop i röret..
Vill Du så sätt en liten tejplapp (vit..) på undersidan hatten som täcker snittet-

Mvh

//OLA//

Jaramaz
Diamantmedlem

Inlägg av Jaramaz » ons 09 maj 2007, 18:39

och så kan man fråga sig vad hatten är bra för.
Kanske regnskydd åt spindlarna?

/J

Användarvisningsbild
Seglaren
Diamantmedlem
Kontakt:

Inlägg av Seglaren » ons 09 maj 2007, 18:58

Jaramaz skrev:och så kan man fråga sig vad hatten är bra för.
Kanske regnskydd åt spindlarna?

/J
Det sitter stadigare med hatten på och så undviker man en "vass" kant på röret på det viset. Och sen tycker jag inte man ska förakta takaspekten till spindlarna...
Seglar "just nu" Granhill 33 & H-båt...

Användarvisningsbild
Fredrik
Diamantmedlem

Inlägg av Fredrik » ons 09 maj 2007, 19:08

Men skydden är ganska värdelösa på det stora hela. På min båt löper genuaskotet på utsidan av vantet, skotet kilar in sig under skyddet och skyddet åker upp i slaget. Det har inte spelat någon roll hur mycket jag har försökt tejpa fast eländet, det har inte fungerat ändå... Jag funderar på såna där nya skydd i neopren med kardborrefästning. Det såg smidigt ut.
X-342 SWE 18 "Kexet"

SWE54
Diamantmedlem

Inlägg av SWE54 » ons 09 maj 2007, 19:23

Risken är väl att skotet snabbt äter sig genom neoprenet, det är ju inte direkt tåligt mekaniskt eller är det belagt med något?
Jag tejpar, i bästa fall.
Har vantskruvar med muttrar och inga sprintar och annat som stiker ut

Jens K
Platinamedlem

Inlägg av Jens K » ons 09 maj 2007, 20:59

Fredrik skrev:Men skydden är ganska värdelösa på det stora hela. På min båt löper genuaskotet på utsidan av vantet, skotet kilar in sig under skyddet och skyddet åker upp i slaget. Det har inte spelat någon roll hur mycket jag har försökt tejpa fast eländet, det har inte fungerat ändå... Jag funderar på såna där nya skydd i neopren med kardborrefästning. Det såg smidigt ut.
Jag skulle aldrig montera vantskruvsskydd på min båt. Jag vill kunna se vantskruvarna under segling, skulle annars bara inbilla mig att det sker hemska ting därinne i rören och vanten snart poppar loss. :o

Användarvisningsbild
jarleham
Trogen medlem

Inlägg av jarleham » ons 09 maj 2007, 23:37

Fredrik skrev:.......å min båt löper genuaskotet på utsidan av vantet, skotet kilar in sig under skyddet och skyddet åker upp i slaget. Det har inte spelat någon roll hur mycket jag har försökt tejpa fast eländet, det har inte fungerat ändå... Jag funderar på såna där nya skydd i neopren med kardborrefästning. Det såg smidigt ut.
Fredrik: Neopren, er det sånn tykk myk gummigreie?Har du bilder av en sånn løsning? Sitter med eksakt samme problem. Genuaskjøtet hekter seg fast. Selv etter mye tape.

Användarvisningsbild
Tommy
Diamantmedlem

Inlägg av Tommy » tor 10 maj 2007, 06:37

Tack för svaret på grundfrågan, samt alla intressanta aspekter i övrigt!

Det är givetvis först och främst av omsorg om spindlarna som jag bekymras över locket .. :lol:

Skämt åsido, jag har faktiskt aldrig haft problemet att skotet fastnar under rörets kant, eller att röret åker upp på någon båt. Kanske beror det på att röret är exakt lika tjockt (eller något smalare) än vantskruven. Om röret får pressas ner över skruven så sitter det där det sitter.

Kollade också på de mjukva tygvariantena, prisskillnaden var 3-4 ggr och så mycket var jag inte beredd att satsa på vantskruvsskydd mol allena...

/Tommy

Användarvisningsbild
Seglaren
Diamantmedlem
Kontakt:

Inlägg av Seglaren » tor 10 maj 2007, 07:28

Tommy skrev: Kollade också på de mjukva tygvariantena, prisskillnaden var 3-4 ggr och så mycket var jag inte beredd att satsa på vantskruvsskydd mol allena...

/Tommy
Har du kollat in dessa? http://www.sailguide.biz/forum/viewtopic.php?t=4251

Vantskruvar från Lovikka finns på: http://www.imagenation.se/kolsvinet.html
Seglar "just nu" Granhill 33 & H-båt...

MalinK
Trogen medlem

Inlägg av MalinK » tor 10 maj 2007, 07:50

jarleham skrev:
Fredrik skrev:.......å min båt löper genuaskotet på utsidan av vantet, skotet kilar in sig under skyddet och skyddet åker upp i slaget. Det har inte spelat någon roll hur mycket jag har försökt tejpa fast eländet, det har inte fungerat ändå... Jag funderar på såna där nya skydd i neopren med kardborrefästning. Det såg smidigt ut.
Fredrik: Neopren, er det sånn tykk myk gummigreie?Har du bilder av en sånn løsning? Sitter med eksakt samme problem. Genuaskjøtet hekter seg fast. Selv etter mye tape.
Robship har mjuka vantskruvsskydd: http://www.robship.se/productpage.aspx?pageid=326

SWE54
Diamantmedlem

Inlägg av SWE54 » tor 10 maj 2007, 08:30

Såg Robships mjuka skydd.
Dom håller väl inte om ett genuaskot ligger an och nöter..?
borde ju skavas sönder relativt fort för det var väl ingen hård eller hal yta på dom såg det ut som.

Användarvisningsbild
Fredrik
Diamantmedlem

Inlägg av Fredrik » tor 10 maj 2007, 09:37

Anledningen till att ha lätt avtagbara vantskruvskydd mot att ödsla en halv rulle tejp, är att jag vill kunna komma åt vantskruvarna och justera dem. Inför olika kappseglingar är det bra att kunna trimma in riggen efter olika förhållanden, och det får inte vara för svårt att komma åt skruvarna.

Jag har såna där sprintar som sitter fast med en klämma i skruven. Att trycka dit en sån och sedan dra ett par varv tejp över för att sprinten ska sitta kvar, tycker jag har fungerat ganska bra, när det gäller rören för vantskruvsskydden har jag numera valt att montera dem helt utan att sätta dit toppen, de åker ju upp då och då, men är det inte tejpade eller något trillar de tillbaka på plats iallafall...
X-342 SWE 18 "Kexet"

Skriv svar