Påsytt UVskydd eller rullkapell?
Påsytt UVskydd eller rullkapell?
Ska just till att köpa en rullgenua i cruisinglaminat (Bainbridge CL). Jag undrar ifall det räcker med ett påsytt UVskydd eller ifall man bör köpa ett rullkapell istället eller kanske både delarna?
Rullkapell är en mycket god investering. Mycket få seglar slut sina segel, det är brist på omvårdnad som bestämmer livslängden. Ett rullkapell tar 5 minuter att sätta upp och ger seglet skydd mot sol, måsskit, regn etc. Seglet kommer att se betydligt fräschare ut efter ett par år än med bara UV-skydd.- Men, det skall upp VARJE gång!!
//Niklas
//Niklas
Mina bittra erfarenheter från förra säsongen är att laminatsegel möglar (sk "jordslag") av fukt om man lämnar dem rullade. Tydligtvis kan man drabbas av BÅDE pest (UV-degradering) eller kolera (fuktskador) med viss otur. Att ett kapell kan hjälpa till att hålla seglen torra OM DE ÄR TORRA håller jag för troligt. Men jag skulle nog rekommendera att seglet är torrt då man sätter på kapellet. Dels bibehåller kapellet fukten ett tag, dels gör kapellet rullen tajtare och mindre benägen att lufta. Så Cruisarens strategi skall användas med förstånd. (Lätt om man kan gå ner till båten då seglen torkat, svårare om man har 7 mil enkel resa till båten)
Vad gäller hållbarhet mot UV: Jag har haft rullsegel sedan sent 70-tal och i början tänkte man inte på UV-skydd alls. UV-skyddet i dukarna har utan tvekan blivit bättre med tiden.
Med en bra, separat UV-duk (påsydd) får man ett utmärkt skydd, men alla segel (och båtar) passar inte för det (prestandafråga). Då är ett kapell det enda realistiska skyddet. Seglar man flitigt på semestern kan man naturligtvis avstå från kapellet (hur mycket UV blir det tidiga kvällar och morgnar?) men hemma och i veckorna bör det vara på. Enda alternativet till kapell är riktig UV-duk, sådan som sys på i ett extra lager och som kan bytas.
Vad gäller hållbarhet mot UV: Jag har haft rullsegel sedan sent 70-tal och i början tänkte man inte på UV-skydd alls. UV-skyddet i dukarna har utan tvekan blivit bättre med tiden.
Med en bra, separat UV-duk (påsydd) får man ett utmärkt skydd, men alla segel (och båtar) passar inte för det (prestandafråga). Då är ett kapell det enda realistiska skyddet. Seglar man flitigt på semestern kan man naturligtvis avstå från kapellet (hur mycket UV blir det tidiga kvällar och morgnar?) men hemma och i veckorna bör det vara på. Enda alternativet till kapell är riktig UV-duk, sådan som sys på i ett extra lager och som kan bytas.
Anders S
Jag valde endast kapell. Tänkte som så att båten ligger i hamn 90-95% av tiden (med kapell) och de gånger jag är ute och seglar och händelsevis inte orkar sätta upp kapellet i hamn må vara hänt. Den största nedbrytningen och nedsmutsningen sker i hemmahamn och då ska det sitta kapell på oavsett om man har UV-skydd eller ej tycker jag. Men jag valde snålvarianten med endast kapell. Jag tror att jag valde rätt lösning för mig.
Seglar "just nu" Granhill 33 & H-båt...
-
CaptainParis
- Trogen medlem
- Kontakt:
Jag kör med båda!! Kapellet skyddar mot smutsiga fingrar!!!
Captain,
http://www.sailingontherocks.com
http://www.sailingontherocks.com
Förhållandevis litet ?
Ett segel som sitter uppe blir märkbart sämre av solen på 5-6 säsonger och alldeles förstört efter 10. Att avstå från UV-folie kan bara vara vettigt för kappseglare som a) störs litet av UV-remsan och b) ändå byter innan solen gjort nämnvärd skada. En "semestercruisare" kan nog motivera både folie och kapell - kapell för de oanvända veckorna och folie för resten av tiden.
Jag har personligen vissa dubier mot att "kapella" seglen alltför noggrant då man ligger i obekanta hanmnar, vare sig natur- eller vanliga.
Ett segel som sitter uppe blir märkbart sämre av solen på 5-6 säsonger och alldeles förstört efter 10. Att avstå från UV-folie kan bara vara vettigt för kappseglare som a) störs litet av UV-remsan och b) ändå byter innan solen gjort nämnvärd skada. En "semestercruisare" kan nog motivera både folie och kapell - kapell för de oanvända veckorna och folie för resten av tiden.
Jag har personligen vissa dubier mot att "kapella" seglen alltför noggrant då man ligger i obekanta hanmnar, vare sig natur- eller vanliga.
Anders S
vad segelmakaren säger...
har köpt ny rullgenua (crusinglaminat) hos Gransegel. Vad de sa var att uv-skydd försämrar prestanda och kapell är det som ger ordentligt skydd. När de får in segel för reparation kan de genast se vilka som använt kapellet eller ej. Att inte hissa en vacker sommarkväll för att man ska iväg dagen därpå: solen går upp kl 03, när går du upp? De ansåg att dåligt UV-skydd var det som förkortade seglets livsläng mer än något annat.
Kan bara referera till vad de säger, men de är duktiga på segel och varför skulle de ge dåliga råd? Så jag kommer att hissa kapellet. Verkar inte så ansträngande.
Kan bara referera till vad de säger, men de är duktiga på segel och varför skulle de ge dåliga råd? Så jag kommer att hissa kapellet. Verkar inte så ansträngande.
-
Nautihamstern
- Diamantmedlem
Är det inte det som är meningen, att man byter ut uv-duken när den börjar bli dålig efter några år?tur84 skrev:Segelmakaren sa att kapell är mycket effektivare.
Själv fick jag ta bort UV skydden från seglen då de börjat
bli fransiga.
På min nya rullgenua sydde segelmakaren på en extra remsa segelduk. Den är samma färg (vit) som seglet och syns knappt. Enligt honom skyddar den seglet i 5-6 år.
Sedan ska den bytas ut, varefter den skyddar seglet i 5-6 år och sedan börjar det nog bli dags för en ny genua.
Det påsydda skydden finns för övrigt av två sorter: En tunnare duk som kan limmas (häftande) eller sys på och så finns en grövre typ, mer liknande kapellduk. UV-skyddet är betydligt bättre i "kapellduken", men seglet blir också ett sämre segel (tjockt akterlik, svårare att trimma osv). Ett "tunt" skydd för semesterbruk och ett kapell till veckorna är väl en bra kompromiss?
Det som störde mig mest efter första säsongen var att seglet angripits av jordslag och grönt mögel. Det mesta gick att tvätta bort med rimligt grova tvättmedel. Det här var troligtvis en följd av att seglet varit inrullat väl tight i samband med att det varit vått.
Sedan: De som rekommenderar "alltid kapell mot solen" - har ni funderat på manöverberedskap? Jag funderar mer än en gång på hur seglare tänker, t ex då de går söderut för motor mot en frisk sydväst (och regn!) vid t ex Tjurpannan - snyggt beslaget, kapellat storsegel och focken i sin blåa puppa... (Ni vet att jag inte hatar motorer; det är inte därför).
Det som störde mig mest efter första säsongen var att seglet angripits av jordslag och grönt mögel. Det mesta gick att tvätta bort med rimligt grova tvättmedel. Det här var troligtvis en följd av att seglet varit inrullat väl tight i samband med att det varit vått.
Sedan: De som rekommenderar "alltid kapell mot solen" - har ni funderat på manöverberedskap? Jag funderar mer än en gång på hur seglare tänker, t ex då de går söderut för motor mot en frisk sydväst (och regn!) vid t ex Tjurpannan - snyggt beslaget, kapellat storsegel och focken i sin blåa puppa... (Ni vet att jag inte hatar motorer; det är inte därför).
Anders S