Ta av propeller

Här kan man ställa alla typer av segelbåtsrelaterade frågor som inte passar i någon annan kategori
Skriv svar
Joppjopp
Silvermedlem
Kontakt:

Ta av propeller

Inlägg av Joppjopp » fre 04 maj 2007, 20:25

Hej!
Första året med båten, en Albin 78, och nu vill jag ha av min flex-o-foldpropeller. Jag har fått av bladen och ser nu en insexmutter i centrum. Den sitter dock som berget. Är det insexmuttern som ska av härnäst eller finns det andra sätt? Jag frågar eftersom jag inte vill riskera att göra nåt dumt när sjösättningsdatumet närmar sig med stormsteg.

Bild
Bild

Tacksam för hjälp.
Jesper

Erik P
Trogen medlem

Varför ta bort navet

Inlägg av Erik P » fre 04 maj 2007, 20:48

Varför ta bort navet. If it ain't break, don't fix it.
Om du måste, så skall insexbulten bort.

Joppjopp
Silvermedlem
Kontakt:

Re: Varför ta bort navet

Inlägg av Joppjopp » fre 04 maj 2007, 21:09

Erik P skrev:Varför ta bort navet. If it ain't break, don't fix it.
Om du måste, så skall insexbulten bort.
Jag har hittat ett skrapande ljud som jag vill kolla. Dessutom behöver anoden bytas och den sitter bakom navet.

Jesper

Jaramaz
Diamantmedlem

Inlägg av Jaramaz » lör 05 maj 2007, 19:11

kolla nu riktigt noga, är det verkligen så att byte av anden kräver att kronan tas av???
Det är sällan så, oftast sitter kronan på alltid.

Envisas du med att kronan skall av (fast ...) så värm med värmepistol. FoF använer gärna sklruvar med plastgegg på gängorna.
Kombinationen brons oh rf kan också bilda hart när fasta förbindelser.

/J

Användarvisningsbild
Vilse
Platinamedlem

Inlägg av Vilse » lör 05 maj 2007, 21:33

I och med att du har det tigth till sjösättningen, ring Capella Marin eller ett annat företag. Kanske är det så att drevet måste servas, typ byta lager då måste du kanske anlita en fackman.

Användarvisningsbild
Guitar Nilsson
Diamantmedlem
Kontakt:

Inlägg av Guitar Nilsson » sön 06 maj 2007, 10:57

Det nog vara så att man haft loctite på insexbulten. Ha en absolut felfri nyckel och värm som sagt.
Vi seglade så fort att dagar och nätter flög förbi som vita och svarta lakan. Och skepparn var så elak att vi med honom skrämde bort hundra meter långa bläckfiskar som kom varannan dag, och ville dra oss ner i djupet.

Joppjopp
Silvermedlem
Kontakt:

Propellern av

Inlägg av Joppjopp » mån 07 maj 2007, 20:56

Hej!

Propellern är av sen i söndags morse. Jag värmde insexskruven med en lödkolv och fick bort den. Bakom den satt en mutter (23 mm) som också fick gå. Det skrapande ljudet var en tilltygad linavskärare som måste bytas.

J

Skriv svar