Här kan man ställa alla typer av segelbåtsrelaterade frågor som inte passar i någon annan kategori
-
Svante
- Diamantmedlem
Båtgrannen på land har ägnat vintern åt att slipa rost på kölen
Upptäckte idag att det jag trodde var rester av rubbing i själva verket var fullt med små metallspån, uppblåsta på däck i ansamlingar kring linor knapar mm.

ena halvan av däcket rostbrunt...
Någon - tips om vad som tar rost (järnoxid) på ett lämpligt sätt.
Jo... jag nämnde det för honom - ingen reaktion... vad gör man.
Svante
-
Rudi
- Diamantmedlem
Sorgligt! Det är bara att hoppas att det är gelcoatens porositet som gjort den mottaglig för fläckar - och inte att stålspånorna varit glödheta.
Utan att ha drabbats av samma problem: pröva ett starkt rengöringsmedel, som t.ex. LeFants Yacht Cleaner.
Rättsligt befinner sig din "ickereagerande" granne i ett underläge, för den händelse att det inte går att tvätta bort fläckarna, och detta bör du hålla i bakhuvudet:
Det är visserligen inget brott att åsamka en annan människa ekonomiskt avbräck. Däremot är det en skyldighet att ersätta vållad skada.
Om det nu skulle behöva gå så långt som till prövning: pröva rengöringsmedlen först.
Rudi
-
fribbe
- Diamantmedlem
-
Kontakt:
Jag har vid ett par tillfällen fått rostfläckar på gelcoaten orsakade av att något rostigt schackel legat och "färgat av sig" eller som i ditt fall att metallspån legat och rostat.
Min erfarenhet är att det är svårt att få bort fläckarna men att de försvinner med tiden. Jag har dock inte prövat rubbing men kan tänka mig att det borde fungera. Svårt att rubba om fläckarna finns på halkskyddet förstås.
-
PelleL
- Diamantmedlem
Oxoalsyra!
-
Kapten Haddock
- Rookie
-
Kontakt:
av Kapten Haddock » sön 06 maj 2007, 13:55
anv oxalsyra som PelleL säger, och istf för att sanktionera grispriserna som båttillbehörsbutikerna för, blanda själv. Oxalsyra finns hos färghandlaren, tror jag fick tips att anv 1/2 kg oxalsyra pulver till 4 liter vatten när jag handla själv(men kolla med din handlare för att vara på säkra sidan),
K.
-
PelleL
- Diamantmedlem
Man kan blanda i lite tapetklister oxå så avdunstar/rinner det inte bort så snabbt
-
Svante
- Diamantmedlem
Är nu hemma igen efter en lång dag vid båten...
En hel dag back i planeringen
Gick på med rubbing, marinpolish och vim (båten är klar för övrigt och jag vill inte gå på med för kraftiga medel så jag sumpar mina nyvaxade fribord). Det blev ett godtagbart resultat och jag kommer att tvätta däck ett antal gånger i sommar med vim, så skall väl däcket bli som innan "incidenten" då.
Angående båtgrannen så har min puls lagt sig vid det här laget och jag prioriterar trivsel framför "gnäll" och även om jag vet att han inte gjorde det medvetet så tror han tänker sig för lite bättre nästa gång.
Får väl hoppa vår tisdagtävling nu på tisdag och gasta i stället för att ladda med egen båt till nästa tävling.
Svante
-
Svante
- Diamantmedlem
Gick på med rubbing, marinpolish och vim (båten är klar för övrigt och jag vill inte gå på med för kraftiga medel så jag sumpar mina nyvaxade fribord). Det blev ett godtagbart resultat och jag kommer att tvätta däck ett antal gånger i sommar med vim, så skall väl däcket bli som innan "incidenten" då.
Angående båtgrannen så har min puls lagt sig vid det här laget och jag prioriterar trivsel framför "gnäll" och även om jag vet att han inte gjorde det medvetet så tror han tänker sig för lite bättre nästa gång.
Får väl hoppa vår tisdagtävling nu på tisdag och gasta i stället för att ladda med egen båt till nästa tävling.
Svante
-
Svante
- Diamantmedlem
Svante
-
omega
- Diamantmedlem
Autosol funkar fint på rost , bara att vaxa över när rosten är borta
//Johan