Batteri bredvid bensintanken!?

Här kan man ställa alla typer av segelbåtsrelaterade frågor som inte passar i någon annan kategori
Tomas G
Diamantmedlem

Inlägg av Tomas G » fre 04 maj 2007, 22:19

Hur en plastback utan lock ska kunna skärma av från bensinångor ser jag inte. Bensinångor i luften sprider sig vädigt flyktigt.

Värt att tänka på sedan är att alla plaster inte tål bensin. En tät plastback kan därför lätt bli en otät plastback efter några gångers spill. Dessutom är en öppen back där lite bensin ligger och skvimpar runt inte alls bra. Det är bensinångor som brinner och genom att exponera en stor yta med bensin (om än det är väldigt små mångder), har man ökat brandfaran avsevärt.

Det vettigaste verkar vara att ordna ordentliga anslutningar och kopplingar till alla strömförsörjningsdelar och sedan skaffa en godkänd motorrumsfläkt.
Se till att lyfta ur bensindunken vid tankning och lyfta tillbaka den utan spill och pys.
Överfyll heller aldrig denna då bensin lätt rinner ut då det gungar.

Användarvisningsbild
Turbo123
Guldmedlem
Kontakt:

Inlägg av Turbo123 » lör 05 maj 2007, 01:22

Jag tänkte att eftersom bensinångor är tyngre än luft, så kanske en rejäl plastback skulle hindra att små läckage kommer ut i båten :) Men å andra sidan är jag okunnig på området, så jag lyssnar på er!

Men hur som helst funderar jag på att flytta ut trycktanken till sittbrunnens stuvutrymme ändå. Kanske inte är så lämpligt att förvara bensinen under trappan i ruffen, där man går ut, särskillt om brand skulle uppstå.
En blogg om segling - http://segla.kraner.se

SWE54
Diamantmedlem

Inlägg av SWE54 » lör 05 maj 2007, 17:06

Den secifika vikten spelar i sammanhanget mindre roll eftersom ångorna sakta hela tiden sprids och fördelas jämt i ett slutet utrymme.
Rör man sig dessutom i utrymmet blandas det ju bara runt fortare.
För alla vätskor med höga ångtryck måste man ha en gastät behållare.
Det går inte att ha det liggande i en "hink"..
Som sagts tidigare så skapar man tvärtom en väldigt gynnsam miljö för bensin/luft blandning och därmed stor brand/explosionsrisk. För att inte tala om den egna hälsan!
Inga kemikalier (hälso/brandfarliga), petrokemiska (undantaget vaselin...:)) produkter i samma utrymme som man ska sova.

KristofferM
Silvermedlem

Inlägg av KristofferM » lör 05 maj 2007, 20:24

Visst är det bra och kul med olika åsikter men i denna tråd håller ju på att urarta. Självklart ska du inte ha bränsletanken i samma utrymme där du har batteriet och kabeldragningar. Absolut inte.

Användarvisningsbild
jarleham
Trogen medlem

Inlägg av jarleham » lör 05 maj 2007, 21:01

I varmen på dagen, og når båten beveger seg, vil det bli mye bensindamp som utvider seg og som til slutt går fra "stuvfacket" til ruffen. Om sen setter tanken i en annen beholder, vil den ikke kunne ta i mot all gassen fra tanken.

Jeg synes det er best å ha tanken kledd inn i en kasse i bakkant av sittebrønnen, slik at dampen kommer ut i det fri. Det stjeler litt plass, men en unngår at det setter seg fast bensinlukt i alt syntetisk materiale i ruffen.

Rudi
Diamantmedlem

Inlägg av Rudi » lör 05 maj 2007, 22:14

"I värmen på dagen" bildas visserligen ett tryck i tanken, men eftersom det rör sig om en trycktank så tål den detta - om locket är fastskruvat och luftskruven åtdragen.

Under motorgång, med öppen luftskruv, bildas inget nämnvärt övertryck: motorn "suger" nämligen.

Med tank och batterier i skilda utrymmen, så är det här är inget att ängslas över.

Att man inte tänder cigarren samtidigt som man tankar behöver väl ittje påpekas? :wink:

Rudi

Användarvisningsbild
jarleham
Trogen medlem

Inlägg av jarleham » sön 06 maj 2007, 10:15

Rudi: Det er nettopp lufteskuren som er problemet. Den blir åpnet når vi drar fra havn, og blir først stengt når vi legger til igjen. I løpet av denne tiden trenger det ikke være mange minuttene å gå for motor. Resten av tiden siver det bensindamp ut.
Dersom en plasserer tanken i stittebrønnen slipper en å tenke på dette. (Men en kan irritere seg litt over at kassen stjeler plass)

Rudi
Diamantmedlem

Inlägg av Rudi » sön 06 maj 2007, 21:04

På så vis... Med öppen luftskruv är det ju tekniskt sett inte en trycktank. :wink: Det går ju också att göra det till rutin att dra åt den. Om man så önskar, och finner det mödan värt.

Rudi
Senast redigerad av 1 Rudi, redigerad totalt 0 gånger.

Användarvisningsbild
jarleham
Trogen medlem

Inlägg av jarleham » sön 06 maj 2007, 21:23

(':idea:')Hva med å erstatte lufteskruen med en nippel, og koble på en tynn plastslange som går ut i fri luft?

Blir gassproblemet erstattet med et kondensproblem, etter hvert som tanken "ånder" gjennom døgnet?

Rudi
Diamantmedlem

Inlägg av Rudi » mån 07 maj 2007, 20:58

Njae... tycker nog spontant att det låter som en väl omständlig lösning på vad som, i mitt tycke, borde ses som ett mycket litet problem. Att dra åt luftskruven, vill säga. :)

Rudi

Användarvisningsbild
Turbo123
Guldmedlem
Kontakt:

Inlägg av Turbo123 » tis 08 maj 2007, 10:53

jarleham skrev:I varmen på dagen, og når båten beveger seg, vil det bli mye bensindamp som utvider seg og som til slutt går fra "stuvfacket" til ruffen. Om sen setter tanken i en annen beholder, vil den ikke kunne ta i mot all gassen fra tanken.

Jeg synes det er best å ha tanken kledd inn i en kasse i bakkant av sittebrønnen, slik at dampen kommer ut i det fri. Det stjeler litt plass, men en unngår at det setter seg fast bensinlukt i alt syntetisk materiale i ruffen.
Eftersom jag inte har något separat stuvutrymme som inte är förbundet med ruffen, så känns din idé tryggast.

Dvs att ha trycktanken i sittbrunnen.
Jag kan väl ha en mindre trycktank, som inte är i vägen.
En blogg om segling - http://segla.kraner.se

Skriv svar