Uppsagd båtplats

Här kan man ställa alla typer av segelbåtsrelaterade frågor som inte passar i någon annan kategori
Skriv svar
smoegen
Silvermedlem

Uppsagd båtplats

Inlägg av smoegen » tor 03 maj 2007, 20:48

Jaha,, idag ringde tanten å meddelade att jag fått ett brev ifrån komunen. Dom upplyser mej om att min båtplats har gått till bättre behövande och att jag istället får välja på två olika platser i Kungshamn(fastlandet). Svar vill dom ha innan den 21maj.

I brevet så står det att dom skall bygga om och att vi är välkomna tillbaks till Hasselösund sommaren 2008, men vid tlfn-kontakt så visar det sig att någon ombyggnaden av hamnen rakt inte är aktuell.

Istället så är läget följande.

Sotenäs kommun har tydligen lagt ut gästhamnen på entreprenad och lovat denna firma ett visst antal platser. För att klara att uppfylla detta löfte så hade dom tänkt lägga ut en brygga. Men tillstånd för detta beviljades ej av länsstyrelsen. Kommunen löser det hela mycket elegant,,, då flyttar vi på dom som hyr en massa platser i anslutning till gästhamnen.

Så min plats kommer nu att hyras ut som gästplats och själv får jag ta bilen och vid varje tillfälle leta efter parkering i Kungshamn när jag vill ta en tur/titta till min båt.

Om de e nån som undrar så e ja lite småförbannad

Stefan :evil:

keac
Trogen medlem

Inlägg av keac » fre 04 maj 2007, 04:44

Kan tänka mig det

Läste om nåt liknande i senaste nummret av Båtliv, där man sålt en hamn till en privat aktör som sedan kräver båtägare på en insats för att få ha platsen ovanpå det toppar man med en hutlös hyra, tror det rörde sig om 90 loppor i insats och 22 i hyra per år, visserligen på en stor båt men va fn. Hoppas att du får en bra sommar trots detta, jag lider med dig.

Kent
Seglar en Elan 340, 2008 Nummer 116

keac
Trogen medlem

Inlägg av keac » fre 04 maj 2007, 04:45

Kan tänka mig det

Läste om nåt liknande i senaste nummret av Båtliv, där man sålt en hamn till en privat aktör som sedan kräver båtägare på en insats för att få ha platsen ovanpå det toppar man med en hutlös hyra, tror det rörde sig om 90 loppor i insats och 22 i hyra per år, visserligen på en stor båt men va fn. Hoppas att du får en bra sommar trots detta, jag lider med dig.

Kent
Seglar en Elan 340, 2008 Nummer 116

Användarvisningsbild
Calle C
Diamantmedlem

Inlägg av Calle C » fre 04 maj 2007, 10:08

Kolla upp ditt avtal och vilka villkor som gäller.
Obs, att alla villkor inte behöver vara lagliga, mao du kan klaga.
Kolla oxå vad konsumentlagarna säger.

Hoppas det går bra..
Calle

Se gla ut

Användarvisningsbild
toaen
Diamantmedlem

Inlägg av toaen » fre 04 maj 2007, 13:00

Hej Stefan

Det låter ju jättebra. Det måste va en stor fördel för dig att få en plats i Gravrne. Den platsen du har idag låg ju på knappt gångavstånd från din bostad. Tog det 3 minuter att gå från bostaden till båten - om du gick sakta?

Å andra sidan är det nog lika bra att du fortsätter att gå, för att få ställt ifrån sig bilen i Gavarne är nästan omöjligt sommartid. Jag skulle skyddshanskar på färgaffären i lördags och var så dum att jag tog bilen ner. Hur många varv jag körde innan jag hittade en ledig plats, så nära Sandbogen man kunde komma. Det hade gått snabbare att åkt direkt till Sanbogen och gått därifrån till färghanseln.

Jag tror att det är en fördel för kommunen med badgäster ( turister) - men - det är skit att det skall drabba oss ortsbor på detta viset, och det är inte ovanligt.

Det värsta är att "din" plats på Hasselösund troligtvis kommer att va tom större delen av tiden. Högsäsongen är ju oerhörd kort, bara några veckor mitt i sommaren.

Är ni många som drabbas?

Kan man med gemensamma krafter göra nått åt det?

tommy
thallatha(alfakrull)hotmail.com

Skriv svar