Mirakelmedel för att tvätta skarndäck?
Mirakelmedel för att tvätta skarndäck?
Hej,
Undrar om någon har ett bra tips för att göra rent däcket med halkskyddsspår i. Att göra rent skrovet och andra 'släta' ytor har jag inget problem med, där har vi rubbing, polish etc men ett skrovligt halkskyddat skarndäck är helt omöjligt att få rent. Minns en reklam för ett par år sedan där man marknadsförde ett rengöringsmedel för badrum 'så enkelt att även män tycker det är roligt!!!'. Man sprayar på, låter det verka ett par minuter och sedan är det bara att spola av!
Finns det något sådant för halkskyddade skarndäck?
Gärna med en dödskalle på flaskan och texten 'använd skyddsmask, vid hudkontakt - kontakta genast läkare!'
Förstår ni vad jag menar?
Imorgon ska jag ta gummans utbud av rengöringsmedel från städskåpet som hon har för hemmet och testa på båten, kanske har hon något bra som är köpt på Willys och fungerar utmärkt (Fungerar det i vårt badrum och kök så borde det ju teoretiskt fungera även på båten?).
Fram med tipsen, jag är så trött på att skura, skura och efter avspolning är skiten kvar, vilket undermedel kan du rekommendera?
/André
Undrar om någon har ett bra tips för att göra rent däcket med halkskyddsspår i. Att göra rent skrovet och andra 'släta' ytor har jag inget problem med, där har vi rubbing, polish etc men ett skrovligt halkskyddat skarndäck är helt omöjligt att få rent. Minns en reklam för ett par år sedan där man marknadsförde ett rengöringsmedel för badrum 'så enkelt att även män tycker det är roligt!!!'. Man sprayar på, låter det verka ett par minuter och sedan är det bara att spola av!
Finns det något sådant för halkskyddade skarndäck?
Gärna med en dödskalle på flaskan och texten 'använd skyddsmask, vid hudkontakt - kontakta genast läkare!'
Förstår ni vad jag menar?
Imorgon ska jag ta gummans utbud av rengöringsmedel från städskåpet som hon har för hemmet och testa på båten, kanske har hon något bra som är köpt på Willys och fungerar utmärkt (Fungerar det i vårt badrum och kök så borde det ju teoretiskt fungera även på båten?).
Fram med tipsen, jag är så trött på att skura, skura och efter avspolning är skiten kvar, vilket undermedel kan du rekommendera?
/André
- Guitar Nilsson
- Diamantmedlem
- Kontakt:
Jag kör med högtryckstvätt. Jobbigt nog det. Är man dessutom lite mjuk i skallen som jag är och utför det hela med gympadojor så blir man rejält blöt och frusen.
Vi seglade så fort att dagar och nätter flög förbi som vita och svarta lakan. Och skepparn var så elak att vi med honom skrämde bort hundra meter långa bläckfiskar som kom varannan dag, och ville dra oss ner i djupet.
Jag har proklamerat för det förr och gör det gärna igen.
Biltema har ett utmärkt medel som heter "Fasad och mögeltvätt"
Finns på 4 liters dunk och kostar 64.90:-.Innehåller inget slipmedel för det behövs inte.
Späd med vatten och låt ligga på en stund, skölj sedan med mycket vatten.
Använd ej i direkt solljus då det kan torka in.
Gummihandskar är att föredra då det är starkt basiskt.
Var försiktig med aluminiumdelar, de får fläckar.
Tack för mig/J@nne
Biltema har ett utmärkt medel som heter "Fasad och mögeltvätt"
Finns på 4 liters dunk och kostar 64.90:-.Innehåller inget slipmedel för det behövs inte.
Späd med vatten och låt ligga på en stund, skölj sedan med mycket vatten.
Använd ej i direkt solljus då det kan torka in.
Gummihandskar är att föredra då det är starkt basiskt.
Var försiktig med aluminiumdelar, de får fläckar.
Tack för mig/J@nne
Senast redigerad av 2 J@nne, redigerad totalt 0 gång.
Lefant boatcleaner + rotborste!
Skaffa Lefant's boatcleaner och en rotborste.
Vårat däck där det var halkskyddsmänster såg bedrövligt ut, med svarta fläckar och elände, och trodde knappt det skulle gå och få rent.
Ta lite koncentrerat lefant och häll ut, gnid ut med svamp eller rotborste, låt det sitta någon minut eller så, och gnugga sen lite med rotborsten. Försvinner hur lätt som helst! (Behöver alltså inte gnugga som f-n med borsten, det lossnar lätt).
Sen är det bara att spola av.
// Stefan
Vårat däck där det var halkskyddsmänster såg bedrövligt ut, med svarta fläckar och elände, och trodde knappt det skulle gå och få rent.
Ta lite koncentrerat lefant och häll ut, gnid ut med svamp eller rotborste, låt det sitta någon minut eller så, och gnugga sen lite med rotborsten. Försvinner hur lätt som helst! (Behöver alltså inte gnugga som f-n med borsten, det lossnar lätt).
Sen är det bara att spola av.
// Stefan
- Chardonnay
- Diamantmedlem
- Kontakt:
polish
jag körde med polish utan vax (turtle) & en trasa, blev jättebra ända tills det blåste upp en amssa barr som blev fuktiga & gula fläckar blev resultatet, så ajg skall göra om... när båten kommit i!
/Susanne
Tidigare seglat Maxi 68, Becker 27, Banner halvton & Diva 39
- Chardonnay
- Diamantmedlem
- Kontakt:
Inget vax & ingen sealing
Polishar för att grovrengöra & att det skall bli lättare att hålla rent under säsongen, inget vax & ingen sealing!
/Susanne
Jag tycker det är stolligt att lämna halkskydssmönstret obehandlat år efter år. Jag talar av egen erfarenhet; har prövat. Resultatet blev en yta som efter varje utspilld teskvätt, varje fågellort, behöll en fläck som blev kvar till dess man använde ett så starkt rengöringsmedel som man inte vågar använda, sålänge man har vaxade fribord.
Ta inte illa upp någon; stollen var jag.
Förra säsongen körde jag med Ultragloss på allting utom halkskyddet, där använde jag diverse slattar av flytande hårdvax som jag hade stående i skjulet.
Det enda problem med halka som uppstod, var på insidan av kistbänkarna i sittbrunnen, och i någon mån på sittbrunnssargarnas insidor, på vilka ytor man ibland vill kunna ta spjärn med fötterna. Där hade jag Ultragloss.
Vill inte sträcka mig så långt som att gå i god för varje typ av vax. Tänkte själv börja använda Lefants antihalkvax.
Håller med om att Lefants Yacht Cleaner är utmärkt till försäsongsrengöringen, därefter rotborste eller högtryckstvätt.
Rudi
Ta inte illa upp någon; stollen var jag.
Förra säsongen körde jag med Ultragloss på allting utom halkskyddet, där använde jag diverse slattar av flytande hårdvax som jag hade stående i skjulet.
Det enda problem med halka som uppstod, var på insidan av kistbänkarna i sittbrunnen, och i någon mån på sittbrunnssargarnas insidor, på vilka ytor man ibland vill kunna ta spjärn med fötterna. Där hade jag Ultragloss.
Vill inte sträcka mig så långt som att gå i god för varje typ av vax. Tänkte själv börja använda Lefants antihalkvax.
Håller med om att Lefants Yacht Cleaner är utmärkt till försäsongsrengöringen, därefter rotborste eller högtryckstvätt.
Rudi
Dagens I-landsproblem II
Jaja, jag har väl glömt (förträngt) hur det var att inte vaxa halkskyddet när det gällde tvätt. De senaste 20 åren har jag haft teakdäck. Där är fläckar inget (enkelt åtgärdbart) problem, ej heller halkbenägenhet.
Finns det nu ohalkigt vax är det förstås lämpligt att använda där man går. Superslipprigt ultragloss-pearlywhite-nano-wax-sealer-permashine-goja blir väl inte riktigt bra under fötterna oavsett om det är rufftaket eller sittbrunnen som behandlas. Lättstädat eller ej. Som en randanmärkning; förra året lackerade jag om durkarna, med halkskydd i färgen. Jag var innerligt trött på idrotten "strumpåkning" vid inomhuspromenader utan sjöstövlar...
Alltid denna avvägningsfråga mellan yttre och inre effektivitet...
Finns det nu ohalkigt vax är det förstås lämpligt att använda där man går. Superslipprigt ultragloss-pearlywhite-nano-wax-sealer-permashine-goja blir väl inte riktigt bra under fötterna oavsett om det är rufftaket eller sittbrunnen som behandlas. Lättstädat eller ej. Som en randanmärkning; förra året lackerade jag om durkarna, med halkskydd i färgen. Jag var innerligt trött på idrotten "strumpåkning" vid inomhuspromenader utan sjöstövlar...
Alltid denna avvägningsfråga mellan yttre och inre effektivitet...
Anders S