Swe 54, vet du hur de egentligen räknar ut de belastningarna som du redovisar? Harkens formel va? Formeln förstår jag att du vet, men vet du hur de kommit fram till den? För det känns liksom som att den bara inte kan stämma. Det enda som spelar roll för belastningen är ju rätande momentet, inte sant? Och det har de väl inte med i formeln? Deplacementet är väl med? Men det säger ju väldigt lite om Rm.
För det är ju det enda som spelar roll, inte vindhastighet eller segelyta, inte för hur mycket last seglet kan ge.
Ja menar, om jag har en fock på 26kvm på Wasan så kan de ju alstra mer kraft än vad genuan på en Maxi 77(24kvm) kan, inte sant? För att den större båten håller emot mer. Eller för den delen, på skutan Atene där jag seglar, vi har 4 försegel, mellan 22 och 35kvm var. Klyvaren är 27, den ger garanterat mer kraft totalt än vad focken på Wasan kan.
Eller kan det bli samma last vid en viss given vindhastighet och segelyta oavsett rätande moment? Känns inte riktigt så, eller?
Ljusne, hur menar du med att winschen inte har nån växel? Enväxlad är den väl? Ger väl en kraftvinst på åtminstone 1:10 eller så? Annars vore det ju ingen winsch om den helt saknade växel..

Så med en 1:3talja i seglet borde du ju orka skota den:)
Men se det såhär, vid en viss krängning kommer du ju alltid ha samma last på riggen, oavsett vilket segel som genererar den, så det borde ge ungefär samma skotdrag i både fock och genua vid den krängningen. Dock är det ju vid olika vindhastighet, focken är ju mindre och behöver ju självklart mer vind för att ge samma krängning.
Nej, Rutgerssons Biscayserie är nog inte för runt kap Horn, det hör du ju på namnet;) Däremot deras Transatlantic borde klara sig till staterna, men de har ju ingen Round the Horn serie så;)
Själv köpte jag Lewmars 80mm racing block till att sitta i seglet på min självslående till Wasan, och ska väl antingen ha två sådana eller två liknande från Garhauer. 1000kg arbetslast har de iaf. Tänker inte dra tamp över fördäck iaf. Men det är ju en permanent fock så att säga, inte som på din båt Håkan.
Jag tror det blir två block på vagnen och ut till ändarna på skenan, eller möjligen upp i masten.
//Robin