Montering av mantågsfötter...

Här kan man ställa alla typer av segelbåtsrelaterade frågor som inte passar i någon annan kategori
Användarvisningsbild
Anders S
Diamantmedlem

Inlägg av Anders S » tor 26 apr 2007, 11:36

Det finns alltid de som vill påtala att säkerhetsbälte är kass, för då kommer man inte ur bilen om det brinner eller om man kör över en kajkant. En del tycker dessutom att det är obehagligt att sitta fast i stolen. Och bilar har ju krockkudde, i vart fall de flesta.

Det känns som vi har fått motsvarande argument för att inte ha mantåg på båtar.
Anders S

friseglarn
Diamantmedlem

Mantågsmardrömmar

Inlägg av friseglarn » tor 26 apr 2007, 12:19

På små båtar är jag övertygad om att mantåg orsakar mycket skador som inte hade funnits utan mantåg. OM man INTE har säkerhetssele är det klart att det i grov sjö är bättre med mantåg än ingenting... Men... Det är bra farligt att förlita sig på mantåg. "mantåg ska de va", men några belägg för varför små båtar ska ha mantåg har jag aldrig sett... Någon har säkert klarat sig undan att ramla överbord på grund av mantåg, men hur många har ramlat överbord på grund av att någon stackare litat på mantåget och inte haft sele på sig eller hållit tag i något stadigt? Men det är ju extremerna, inomskärs handlar det väl mest om att det är ofarligt och bekvämt att plocka bort mantågen och man råkar illa ut med mantåg (slagna tår, snubblar m m). Inomskärs är valet lätt för mig, inga mantåg. Erfarenheten är liten, men hittills har jag känt mig trygg med med något stadigt att hålla i, säkerhetslina och sele... Helst en relingslist av det större slaget som man kan få bra stöd med fötterna mot vid behov. Mantågstöttor är däremot läskiga, spetsad kan man bli.

Robin
Diamantmedlem

Inlägg av Robin » tor 26 apr 2007, 13:04

Anders, får vi inte tycka annorlunda nu eller?;)

Jämförelsen med bilbälte tycker jag inte är riktigt bra, men ganska. En krockkudde kan aldrig rädda dig i högre farter om du inte har bälte..

Snarare är det tvärt om, bilbältet motsvaras av selen, airbagen=mantåg, möjligen:)

Få höra några bra argument till att ha mantåg då, ni som tycker det.

Vart går gränsen mellan en stor och liten båt i det här fallet då? Varför skulle behovet av mantåg vara större på en stor båt? Om något så är det tvärt om, man har en bit på sig att vingla på en stor båt.

På skonaren Atene har vi varken flytväst, mantåg eller sele på däck. Vi har visserligen en reling i rumphöjd:) Självklart sele till väders och i peket, och i hårt väder. I riktigt hård sjö riggar vi även upp ett mantåg typ en halvmeter över relingen, alltså nära axelhöjd. Men det är till stor del för att koppla selerna i när man går fram. På 27 år har ingen ramlat överbord, och vi har mycket galna ungdomar, som mig själv för några år sen, plus att vi seglar mycket hårt ibland:)

Som Friseglaren säger, inte skoj att ramla på en mantågstötta..
Mycket av felen med mantåg, att man blir spetsad och att de knäcks, är egentligen ganska lätta att lösa. Man kan ha dubbelbockad rör som stöttor, rejäla inföstningar i däck, alltså inte skitet som sälja i båttillbehörs affärerna, och rejäla vajerinfästningar. Tyvärr väger det mer och syns mer då.
De andra problemen, att det ser förjävligt ut men framför allt, är i vägen för förseglet, det får man nog leva med. Den delade typen av pulpit som finns funkar kanske rätt bra?
Får se hur det blir på min kära båt, måste ju ha motvilligt ha mantåg, och då ska de både funka och funka att segla med. Skulle helst bara haft en liten pulpit framför förstaget. Hmm, undrar om inte förpulpiten måste vara stängd enligt Offshore Regualtions.

Vad gäller ursprungsfrågan, ta väck så mycket distansmaterial som möjligt, fyll med epoxi stor platta under, det är det enda rätta om man inte kan göra som på bla vissa Orustbåtar, en stång gängad i plastrelingen.

Förresten så såg komposit mantågsstöttor igår på nån Nya Zeeländsk hemsida, i glasfiber. Verkar smart, böjer sig mer innan de tar skada, och är lättare och något starkare.

//Robin

Användarvisningsbild
Anders S
Diamantmedlem

Inlägg av Anders S » tor 26 apr 2007, 16:03

Robin skrev:Anders, får vi inte tycka annorlunda nu eller?;)
Alla får tycka vad de vill. Bra att få höra varför det är fel med mantåg. Alla borde genast ta bort dem.
Anders S

Robin
Diamantmedlem

Inlägg av Robin » tor 26 apr 2007, 16:14

Det sa ja väl inte att man skulle. Men kan du inte ge några bra anledningar till att ha mantåg då?:)
Fan, ta inte allt så allvarligt Anders :wink:

//Robin

Användarvisningsbild
Anders S
Diamantmedlem

Inlägg av Anders S » tor 26 apr 2007, 16:35

Inte ta vittnesmål om personskador och förstörelse på allvar?
Nähä, bort skall dom... (surr från vinkelslip i bakgrunden)

Allvarligt:

Vilka säkerhetsanordningar man än har, så kommer det att finnas vittnesbörd om att de kan vara till skada. Det ligger i slumpens och omständigheternas natur. Ytterligare ett argument mot mantåg är ju att det blir svårare att klättra ombord igen - det har inte nämnts ännu...

Den stora nyttan med mantåg är ju att det är ett fysiskt hinder att spolas överbord. Om man inte på allvar tänker sig att man kan ramla på däck eller att vädret är sådant att man alltid kan gå upprätt på en liten båt är ju ett mantåg mindre nödvändigt än eljest. Livsele skall man naturligtvis (också) ha under sådana omständigheter, men en livsele som förhindrar att man lämnar däck blir helt opraktisk att bruka.

Mantåget är för att man inte skall glida eller ramla av båten, livselen är för att man inte skall lämna båten. Sedan håller jag med om att leksaksmantåg (dit räknar jag 45cm:s modellen) inte är bra och att många stöttor är väl spetsiga. Med en spänd övre wire bllir det bättre och stöttor a la Overseas är väl heller inte fel, rent allmänt.

Sedan skall inte markeringseffekten och avgränsningseffekten underskattas. I mörker känner man sig fram lika mycket som tittar sig fram, och amntåget visar var kanten är. Man känner i benet att man är "nära", innan man satt foten utanför - inte dumt alls.
Anders S

Rudi
Diamantmedlem

Inlägg av Rudi » tor 26 apr 2007, 18:06

Det är inget skäl att döma ut mantåg, att de inte fångar upp en vuxen person som aningslöst promenerar omkring upprättgående på däck i vild sjögång och som en självklar följd av detta ramlar omkull.

Den som vid behov besvärar sig om att förflytta sig krypande, kan däremot få ut av mantågen vad dessa är till för; att hindra kroppar att slungas överbord, och om man bär livlina; att se till så att linan blott blir en sista säkerhetsbuffert för den händelse att man inte alltid är så stramt kopplad att man inte kan lämna däck.

Rudi

matsa
Diamantmedlem

Inlägg av matsa » lör 28 apr 2007, 21:20

jag såg en film där nån trillade baklänges över mantåget. knäna fastnade i mantåget och personen bara vek sej över och runt det och så var det ryggen och huvet rätt i skrovsidan -PANG!!! det såg INTE speciellt MYsit ut. man blir nog rätt snurrig i huvet av den smällen, men man kanske piggnar till snabbt när man väl hamnar i vattnet. utan mantåg hade det bara blivit ett rejält "ryggplask" utan att slå i båten. klart sjönare. båten på filmen låg still så det var ingen risk att bli ifrånseglad.
nej bort med skiten! det är skönare att köra utan!! /m

GoranA
Platinamedlem

argument för mantåg

Inlägg av GoranA » sön 29 apr 2007, 17:07

när jag var ung och fjällvandrade var ett av favortidiskussionerna om man skulle vandra i stövlar eller kängor. Frågan om mantåg verkar vara samma. Frågan är vad man trivs med, sedan skaffar man argument som stöder det.
Min känsla är nog att om man som jag mest nöjesseglar med familjen är mantåget bra, kan fungera som ryggstöd när man sitter framme i båten, perfekt att hänga våta handdukar på, ger lite trygghetskänsla när man ligger och solar längst fram på båten.... Antar att mina argument får alla renläriga seglare att rysa, men jag trivs än så länge med mina mantåg!
:twisted:

SWE54
Diamantmedlem

Inlägg av SWE54 » sön 29 apr 2007, 19:28

Jag har också snubblat på mantåg under segling..
Blev hängande i detsamma på utsidan och kom tillbaka utan större problem...
Jag vill inte ha dom på min båt för att dom är mer i vägen än till nytta.
Blir ju inget kvar av däck att gå på när man lutar lite..
Sen sliter det hårt på genua och annat, spinnakern fastnar och en massa strul..
På större båtar går det bätte iof.
Det är väl upp till var och en.
Vanesak troligen med...

Skriv svar