"Spetsa" bottenfärgen?
"Spetsa" bottenfärgen?
Goddagens,
Nu har jag slipat bort havstulpanrester i två dagar. Båten kommer i sommar ligga i ganska stillastående vatten med gott om växtligheter.
Det har gett mig två insikter:
Vi kan inte lägga på Miljöpartiet-färg. Vi måste ha en vassare variant...
Nu har vi inte lyckats få tag på färg från Norge/Västkusten.
Någon av er som har erfarenhet av att blanda kopparsulfat i vanlig självslipande ostkustfärg? T.ex. Mille Light.
Nu har jag slipat bort havstulpanrester i två dagar. Båten kommer i sommar ligga i ganska stillastående vatten med gott om växtligheter.
Det har gett mig två insikter:
Vi kan inte lägga på Miljöpartiet-färg. Vi måste ha en vassare variant...
Nu har vi inte lyckats få tag på färg från Norge/Västkusten.
Någon av er som har erfarenhet av att blanda kopparsulfat i vanlig självslipande ostkustfärg? T.ex. Mille Light.
är det så bråttom? annars kan man beställa via internet från t.ex. tyskland. Det tar kanske en vecka till 10 dagar men kan vara värd att vänta.... 
Peter
segla en Mustang, www.elvstrom-mustang.org
segla en Mustang, www.elvstrom-mustang.org
Bråttom och bråttom, vi måste börja måla på måndag. Vågar inte lita på det hinner komma hit i tid...
Färgen var någon slags självpolerande. Den släppte iaf väldigt mycket när man tog på den. Värsta färgen jag varit med om. Den var målad för 4-5 år sedan uppe i Norrbotten, och där behöver du knappt ha bottenfärg. Finns inga växtligheter där.
Färgen var någon slags självpolerande. Den släppte iaf väldigt mycket när man tog på den. Värsta färgen jag varit med om. Den var målad för 4-5 år sedan uppe i Norrbotten, och där behöver du knappt ha bottenfärg. Finns inga växtligheter där.
Du lämnar inte mycket info att gå på. Att blanda gifter själv i färger är vansinne, du vet inte om den funkar, du vet inte hur mycket skit du släpper ifrån sig och dess effekt på djurlivet.
Kan tillägga att jag kör med Mille Light själv. Ja, den kladdar, ja den är dyr som fin whiskey, ja det är en massa bottentvätt på vintern/våren då den bygger lager annars - men den funkar bra i Stockholms skärgård och är tillåten. Har båten på Gålö där det är ganska kraftig beväxning för att vara på ostkusten och inte mer påväxt på min båt än de som kör med västkustfärg.
Kan tillägga att jag kör med Mille Light själv. Ja, den kladdar, ja den är dyr som fin whiskey, ja det är en massa bottentvätt på vintern/våren då den bygger lager annars - men den funkar bra i Stockholms skärgård och är tillåten. Har båten på Gålö där det är ganska kraftig beväxning för att vara på ostkusten och inte mer påväxt på min båt än de som kör med västkustfärg.
Alla borde ha skägg
Förutom de nämnda argumenten mot att blanda i något i färgen (argument som är jag är böjd att hålla med om) så vet du ju inte riktigt hur färgen trivsd med det du slaskar i. Det kan ha direkt negativ påverkan, så att färgen spricker upp eller äts upp av kemiska skäl.
Enklast är att smörja in med samma färg som använts tidigare. Då borde det hålla färg- och kemiskt sett.
Vill du ha en färg som håller västkustkvalitet får du väl resa västerut och köpa. Inte riktigt snyggt, men beväxning är heller inte bra.
Det är många som är besvikna på ostkustkvalitet, en del väljer att ta västkustvarianten. I en del fall finns inget egentligt alternativ (VC17).
/J
Enklast är att smörja in med samma färg som använts tidigare. Då borde det hålla färg- och kemiskt sett.
Vill du ha en färg som håller västkustkvalitet får du väl resa västerut och köpa. Inte riktigt snyggt, men beväxning är heller inte bra.
Det är många som är besvikna på ostkustkvalitet, en del väljer att ta västkustvarianten. I en del fall finns inget egentligt alternativ (VC17).
/J
Jag har inte heller provat att blanda kopparsulfat i färgen. Men det är ju ett salt, lösligt i vatten. En fråga man vill ställa är hur länge sulfatet stannar kvar i en mjuk, självpolerande färg. Därtill hur länge det exponeras i ytan på en hård. Och förstås interkemiska följder, som sagt?
Någon som försökt och har ett hum?
Rudi
Någon som försökt och har ett hum?
Rudi
Det som Farbror International och Herr Hempel blandar i sin färg är oftast kopparföreningar, om jag minns rätt från giftbladet. En annan verksam del är Irgarol. Kopparsulfat är lättast att få tag på, men det som fungerar bäst är koppar(I)oxid eller koppartiocyanat.
Att "blanda själv" är inte att rekommndera. Eller, rättare sagt, "om man måste fråga hur, då bör man låta bli" - även om det låter snutigt att säga så. Trots (eller tack vare?) en kemikunnig familjemedlem skulle jag inte tro att man kan överträffa proffsen, även om man är beredd att blanda i otillåtna komponenter.
En annan vinkel är att det som fungerar på Västkusten eller i Nordsjön, Brittiska öarna, Engelska kanalen etc etc - det behöver inte vara "rätt" i en bräckvattengöl. Det är ju inte samma flora och fauna där, ju. De nya färgerna är heller inte lika bredbandiga som de gamla (läs totalgiftiga), vilket bör vara en miljövinst. Den stora anledningen till kopparhalten i Västkustfärgen är skeppsmasken, för övrigt.
Den yacht-färg med högst kopparhalt lär vara Hempel, drygt 40 % - om man nu tror på denna metalls goda egenskaper.
Att "blanda själv" är inte att rekommndera. Eller, rättare sagt, "om man måste fråga hur, då bör man låta bli" - även om det låter snutigt att säga så. Trots (eller tack vare?) en kemikunnig familjemedlem skulle jag inte tro att man kan överträffa proffsen, även om man är beredd att blanda i otillåtna komponenter.
En annan vinkel är att det som fungerar på Västkusten eller i Nordsjön, Brittiska öarna, Engelska kanalen etc etc - det behöver inte vara "rätt" i en bräckvattengöl. Det är ju inte samma flora och fauna där, ju. De nya färgerna är heller inte lika bredbandiga som de gamla (läs totalgiftiga), vilket bör vara en miljövinst. Den stora anledningen till kopparhalten i Västkustfärgen är skeppsmasken, för övrigt.
Den yacht-färg med högst kopparhalt lär vara Hempel, drygt 40 % - om man nu tror på denna metalls goda egenskaper.
Anders S
Irgarol är väl förbjudet sedan länge och går väl nästan bara att hitta i färger från USA och UK eller?Anders S skrev:Det som Farbror International och Herr Hempel blandar i sin färg är oftast kopparföreningar, om jag minns rätt från giftbladet. En annan verksam del är Irgarol. Kopparsulfat är lättast att få tag på, men det som fungerar bäst är koppar(I)oxid eller koppartiocyanat.
Ja, jag såg det - men eftersom du fortfarande inte skrivit vilken färg som du har idag är det svårt att rekommendera en annan färg eller var det är 'grym beväxning' och vad det betyder för dig.Fjodda skrev:Misil: Som du kanske såg så skrev jag att båten kommer ligga i helt stillastående vatten med grymt mycket växtlighet. Ingen miljövänlig bottenfärg kan fungera där. Den kommer dessutom ligga still i långa perioder, eftersom jag kommer vara bortrest halva sommaren..
Menar du att din båt var målad med Mille Light och det inte fungerade?
Eller tror du inte att det kommer att fungera?
Alla borde ha skägg
Chilipeppar i mille Light
Jag hade i en halv burk chilipeppar i en 2,5 liters burk. Fungarade utmärkt i Stockholm skärgård med omnejd. Dock behövs (om vit färg) en övermåling då det annars blir lite väl skärt.
Gjorde samma sak i år
//Fepan
Seglar en Salona 40.
Gjorde samma sak i år
//Fepan
Seglar en Salona 40.
-
CaptainParis
- Trogen medlem
- Kontakt:
Jag har vänner som blandar i Myrr i bottenfärgen. Enligt dem funkar det bra!
Captain,
http://www.sailingontherocks.com
http://www.sailingontherocks.com