Fastsättningsproblem

Här kan man ställa alla typer av segelbåtsrelaterade frågor som inte passar i någon annan kategori
Skriv svar
Axell
Erfaren medlem

Fastsättningsproblem

Inlägg av Axell » sön 22 apr 2007, 16:04

Jag håller på med att byta toa in min Linjett 32. En fundering - hur ska jag fästa den nya toan? Den förra satt fast med bult och mutter på undersidan. Det går dock inte att komma åt att sätta dit nya muttrar då toagolvets sidor är täckta av skotten. Tacksam för tips! Mvh Jan Axell :o .

Användarvisningsbild
August
Diamantmedlem
Kontakt:

Inlägg av August » sön 22 apr 2007, 16:41

Jag gjorde en fästplatta i båtplyfa, använde toastolens underdel som mall och lackade den. Sedan borrade jag hål för skruvarna som ska hålla toan, slog dit islagsmutter från undersidan, lack på dem och limmade dit med sättlim, minns inte märket tyvärr.

Efter härdning med tyngd på var det bara att skruva dit toan på nya fästet, ´skit`enkelt. :)
Bär av, bär av, BÄR AV

Användarvisningsbild
Guitar Nilsson
Diamantmedlem
Kontakt:

Inlägg av Guitar Nilsson » sön 22 apr 2007, 16:47

Jag satte i en el-Jabsco i vinter. För att om möjligt dämpa surrandet skar jag ur en gummibit från en transportör-rem. Om det gör nån skillnad vet jag inte, lite grann, antagligen.
Jag flyttade min lite, den satt från början med träskruv, jag gjorde lika nu.
Vi seglade så fort att dagar och nätter flög förbi som vita och svarta lakan. Och skepparn var så elak att vi med honom skrämde bort hundra meter långa bläckfiskar som kom varannan dag, och ville dra oss ner i djupet.

Skriv svar