Funderingar inför kommande vinter...
Funderingar inför kommande vinter...
Även om det i skrivande stund känns avlägset så har jag redan börjat fundera över kommande vinters förvaring...
Man vill ju tror att båten tar mer "stryk" av att ligga i året om men man kan fundera över om inte - avmsatning, bära mast, upplyft, täckning, ilyft, bära rigg igen, rigg på osv osv - sliter mer. Sedan kommer vinterstormarna och allt vad det innebär med sönderblåsta täckmaterial osv, istället kunden båten legat tryggt förtöjd vid bryggan.
Hur ser ni på det, är det solklart att den traditionella vinterförvaringen på land är den mest gynsamma för våra "juveler"?
Man vill ju tror att båten tar mer "stryk" av att ligga i året om men man kan fundera över om inte - avmsatning, bära mast, upplyft, täckning, ilyft, bära rigg igen, rigg på osv osv - sliter mer. Sedan kommer vinterstormarna och allt vad det innebär med sönderblåsta täckmaterial osv, istället kunden båten legat tryggt förtöjd vid bryggan.
Hur ser ni på det, är det solklart att den traditionella vinterförvaringen på land är den mest gynsamma för våra "juveler"?
jag tror att man har bättre koll på båten om den ligger i sjön. dels kan man använda den och så blir det naturligare att se till båten ofta. så jävla mycket mögel som det blir när grejorna står på land kan det bara inte bli i sjön. man får ju en jämnare temperatur ombord åxå. du får massor med mer tid att använda båten. det kan inte vara fel att ha den kvar i sjön. jag hade min på land i 6 veckor i vinter. tog upp den för att jag skulle åka till gbg på båtmässan och va borta en vecka-10 dagar, men jag kom inte iväg och sen visade det sej att det var ganska onödigt att ta upp överhuvudtaget. det blev inte mycket is alls.
alldeles för många tar väl upp båten på hösten och sen "glöms den bort" i 6-7 månader. så då har man säkert betydligt bättre koll när den är kvar i sjön. mitt mål är att fixa en båt som kan ligga i året runt. eller möjligtvis att man har en båt för vinterbruk och sen kan den stå på trailer över sommarhalvåret, klar att tas med efter bilen om man vill segla nån annanstans på sommaren. då får den ju "vila upp sej" lite åxå till nästa vinter, om det nu är så himla viktigt att ha den på land?
alldeles för många tar väl upp båten på hösten och sen "glöms den bort" i 6-7 månader. så då har man säkert betydligt bättre koll när den är kvar i sjön. mitt mål är att fixa en båt som kan ligga i året runt. eller möjligtvis att man har en båt för vinterbruk och sen kan den stå på trailer över sommarhalvåret, klar att tas med efter bilen om man vill segla nån annanstans på sommaren. då får den ju "vila upp sej" lite åxå till nästa vinter, om det nu är så himla viktigt att ha den på land?
jag tror att man har bättre koll på båten om den ligger i sjön. dels kan man använda den och så blir det naturligare att se till båten ofta. så jävla mycket mögel som det blir när grejorna står på land kan det bara inte bli i sjön. man får ju en jämnare temperatur ombord åxå. du får massor med mer tid att använda båten. det kan inte vara fel att ha den kvar i sjön. jag hade min på land i 6 veckor i vinter. tog upp den för att jag skulle åka till gbg på båtmässan och va borta en vecka-10 dagar, men jag kom inte iväg och sen visade det sej att det var ganska onödigt att ta upp överhuvudtaget. det blev inte mycket is alls.
- Guitar Nilsson
- Diamantmedlem
- Kontakt:
Jag tycker också att det är fullständigt sjukt att sjösätta en bit in i maj och ta upp hur tidigt som helst. Här i Ljusne har vi gemensamt lyft med en stor mobilkran 6 maj, ibland senare. Varje år föreslår jag att vi ska sjösätta tidigare. Det möts med ondskefulla hånskratt eller ren ilska av de andra som allihop tydligen hatar att åka båt.
Så jag har börjat att ha masten på åtminstone, så jag slipper det helvetet nu när den ska i, ev lite tidigare än de andra, bara jag får tag i nån kranjävel.
Men om man ska ligga i på vintern kanske man vill epoxibehandla först. Att skrapa ren botten först verkar ju vara ett helvete nästan oöverstigligt. Tusen ggr värre än att hålla en träbåt i möbelskick.
Det gruvar jag mig för. Man kan kanske leja bort den skiten? Fast då är det ju risk för fusk.
Men nog ska båten vara i vattnet. Tänk i höstas vad jag led, gamla ruttna förhatliga idiot-traditioner bestal mig på tre, fyra månaders båtliv.
Så jag har börjat att ha masten på åtminstone, så jag slipper det helvetet nu när den ska i, ev lite tidigare än de andra, bara jag får tag i nån kranjävel.
Men om man ska ligga i på vintern kanske man vill epoxibehandla först. Att skrapa ren botten först verkar ju vara ett helvete nästan oöverstigligt. Tusen ggr värre än att hålla en träbåt i möbelskick.
Det gruvar jag mig för. Man kan kanske leja bort den skiten? Fast då är det ju risk för fusk.
Men nog ska båten vara i vattnet. Tänk i höstas vad jag led, gamla ruttna förhatliga idiot-traditioner bestal mig på tre, fyra månaders båtliv.
Vi seglade så fort att dagar och nätter flög förbi som vita och svarta lakan. Och skepparn var så elak att vi med honom skrämde bort hundra meter långa bläckfiskar som kom varannan dag, och ville dra oss ner i djupet.
Hur klarar man isen om man har båten i året om? Har man någon sorts pump eller is-fri-anordning?
Jag tror att det är sunt att ta upp båten varje år. Det är då man gör den stora översynen, både över och under vattenlinjen. Dessutom har jag 5 minuter med bil ner till varvet, men 20 minuter till hamnen....
/Tommy
Jag tror att det är sunt att ta upp båten varje år. Det är då man gör den stora översynen, både över och under vattenlinjen. Dessutom har jag 5 minuter med bil ner till varvet, men 20 minuter till hamnen....
/Tommy
- Guitar Nilsson
- Diamantmedlem
- Kontakt:
På en båt som min använder man en liten akvarieluftpump som pumpar luft via en slang som tyngs ned av en mutter vid aktern, så inte häckrodret fryser fast. Det kan ju skadas om båter kränger i vinden.
Själva skrovet händer det ingenting med om man inte ligger på en öppen kust där isen kommer skruvandes.
Vanliga båtar med rodret under klarar sig med en aning värme inuti.
Själva skrovet händer det ingenting med om man inte ligger på en öppen kust där isen kommer skruvandes.
Vanliga båtar med rodret under klarar sig med en aning värme inuti.
Vi seglade så fort att dagar och nätter flög förbi som vita och svarta lakan. Och skepparn var så elak att vi med honom skrämde bort hundra meter långa bläckfiskar som kom varannan dag, och ville dra oss ner i djupet.
Förr i tiden hade jag alltid båten i vattnet i 3 års perioder, det fungerade bra utan pumpar och det kunde även bli kalla vintrar.
Iom att de gammla bottenfärgerna försvann tar jag numer upp båten varje vinter,
Det är lite overkill....
Om ni nu har en båt som är känd för osmos bör ni dock ta upp den över vintern för uttorkning.
Under de år min båt låg i skedde inga konstigheter och segling under mellandagarna är fantastiskt, vattnet är så fint, ingen trängsel, seglingen blir optimal.
Prova det...
Det är lite overkill....
Om ni nu har en båt som är känd för osmos bör ni dock ta upp den över vintern för uttorkning.
Under de år min båt låg i skedde inga konstigheter och segling under mellandagarna är fantastiskt, vattnet är så fint, ingen trängsel, seglingen blir optimal.
Prova det...
Calle
Se gla ut
Se gla ut
- Guitar Nilsson
- Diamantmedlem
- Kontakt:
Hade du vanligt roder under båten? Epoxi?Calle C skrev:Förr i tiden hade jag alltid båten i vattnet i 3 års perioder, det fungerade bra utan pumpar och det kunde även bli kalla vintrar.
Det är lite overkill....![]()
Prova det...
jo man förlorar ju väldigt många fina dagar om man ska ta upp som alla andra. jag har väl fått ihop ca 60 seglingsdagar i vinter när nästan alla andra haft båtarna på land och mest gått och gnällt. då hade jag ju ändå båten på land i 6 veckor, och man kan väl säja att sista veckorna har jag inte seglat mycket alls. det är som finast i januari om det är lite snö på öarna. skitläckert!!
snart börjar ju helvetet igen med alla jävla motorbåtar. tur att dom bara ligger i några månader.
man kan nog faktiskt vara glad att folk använder sina båtar så himla lite som dom gör. /m
snart börjar ju helvetet igen med alla jävla motorbåtar. tur att dom bara ligger i några månader.
man kan nog faktiskt vara glad att folk använder sina båtar så himla lite som dom gör. /m
plastpest
har hört att risken för plastpest ökar om båten ligger i året runt. Men vet inte sanningshalten. Själv tycker jag att det är en hel del som är enklare att fixa med båten på land, men det bästa måste ju vara om man kan välja själv hur man vill ha det. En nackdel åtminstonde i vår båtklubb är att det inte är några båtvakter på vintern. De går på varvet istället.
Eftersom jag har villa så löser jag fritidsproblemet genom att göra så mycket som möjligt av villajobben på vintern så sommaren blir fri(are) för segling. Är lite "avis" på er som har tiden att segla så mycket.
Eftersom jag har villa så löser jag fritidsproblemet genom att göra så mycket som möjligt av villajobben på vintern så sommaren blir fri(are) för segling. Är lite "avis" på er som har tiden att segla så mycket.
Jag skulle kunna tänka mig att göra så här på nästa båt:
Se till att botten är bra dvs epoxi.
År 1: Låta båten ligga i året om (kanske kort lyft för bottenmålning)
År 2: Lyfta båten med mast på i januari kanske så alla höststormar har lagt sig
År 3: Låta båten ligga i året om (kanske kort lyft för bottenmålning)
År 4: Masta av och lyfta upp båten
År 1 igen...
Funderingar som jag har:
Tar båten nån skada på lång sikt när den ligger i?
Och hur ser man det i så fall?
Tar båten skada att stå på land med mast på?
Jag tänker nötning mellan vagga och båt, skall man fixera med spännband så att båten inte kan röra sig i vaggan.
Mvh / Håkan
Se till att botten är bra dvs epoxi.
År 1: Låta båten ligga i året om (kanske kort lyft för bottenmålning)
År 2: Lyfta båten med mast på i januari kanske så alla höststormar har lagt sig
År 3: Låta båten ligga i året om (kanske kort lyft för bottenmålning)
År 4: Masta av och lyfta upp båten
År 1 igen...
Funderingar som jag har:
Tar båten nån skada på lång sikt när den ligger i?
Och hur ser man det i så fall?
Tar båten skada att stå på land med mast på?
Jag tänker nötning mellan vagga och båt, skall man fixera med spännband så att båten inte kan röra sig i vaggan.
Mvh / Håkan
Håkan
Äntligen ligger HP:n på Råå

Äntligen ligger HP:n på Råå