Inför leveransgodkännande

Här kan man ställa alla typer av segelbåtsrelaterade frågor som inte passar i någon annan kategori
Skriv svar
Användarvisningsbild
arnold_s
Silvermedlem

Inför leveransgodkännande

Inlägg av arnold_s » ons 18 apr 2007, 15:57

Hej,

Är i färd med att bli med ny båt nu till helgen. I samband med att jag skall leveransgodkänna den tänkte jag höra mig omkring om det är några speciellt "vanliga" problem jag skall titta efter på en ny segelbåt?

Läckande kranar, finishproblem i gelcoat/topcoat, all utrustning med enligt specifikation etc. etc...
Arnold S

Peter_K
Diamantmedlem

Inlägg av Peter_K » ons 18 apr 2007, 15:59

Sådana grejor har du väl någon form av garanti på om båten är ny?
I så fall skulle jag rikta in mig på att allt jag beställt finns med och kolla efter transportskador.
Alla borde ha skägg

Användarvisningsbild
arnold_s
Silvermedlem

Inlägg av arnold_s » ons 18 apr 2007, 16:53

Jodå, naturligtvis finns garanti.

Dock var min tanke att vara noggrann vid övertagandet så att ev. punkter kommer på bordet vid ett tillfälle istället för att upptäcka saker lite då och då under de kommande veckorna. När det så småningom är högsäsong är det nog inte så lätt att få fixat saker så det borde vara en fördel att få till det nu (om det nu mot förmodan är något som skall fixas...)
Arnold S

Användarvisningsbild
Anders S
Diamantmedlem

Inlägg av Anders S » ons 18 apr 2007, 19:23

En stomme till ett specifikt testprotokoll kan ju vara den vackra broschyr med specifikationer och utrustning som du antagligen har efter båtköpet. Sedan gäller det att gå igenom varje punkt på den listan och kolla så du fått med "allt".

En annan ide är att ta bild med digitalkameran på "allt", speciellt sådant som du menar är tveksamt eller fel. Det kan vara guld värt att ha en bild på repor eller mistor i finishen. Kan du få med dig någon särdeles kräsen, men kunnig och pedantisk kompis på "besiktningen" är det ju bra.
Anders S

Piloten
Guldmedlem

Inlägg av Piloten » ons 18 apr 2007, 21:18

Fick själv en ny segelbåt levererad i höstas. Jag hade turen att göra en längre segling tillsammans med säljaren och då upptäktes en del brister som vi båda blev uppmärksammade på.

Givetvis prickade jag av allt enligt standard och tillvalsspecifikationen.

I övrigt har det i mitt fall fungerat utmärkt att åberopa garantin.

Jag gjorde snabbt upp en åtgärdslista som jag uppdaterat och mailat säljaren varje gång någonting har åtgärdats.

Såg att du finns i Kullabygden. Själv finns jag i Höganäs.

Användarvisningsbild
jason
Diamantmedlem
Kontakt:

Inlägg av jason » ons 18 apr 2007, 21:25

Även vi fick vår nya båt levererad i höstas. Jag kallade in en besiktningsman för leveransbesiktning eftersom jag inte har tillräcklig egen erfarenhet. Liksom Piloten bokför jag allt, och fotograferar det som kan tänkas behöva visas upp i framtiden.

/j

Skriv svar