Blockarrangemang till självslående fock.

Här kan man ställa alla typer av segelbåtsrelaterade frågor som inte passar i någon annan kategori
Användarvisningsbild
Guitar Nilsson
Diamantmedlem
Kontakt:

Blockarrangemang till självslående fock.

Inlägg av Guitar Nilsson » sön 15 apr 2007, 20:33

Tjo.
Nu är segling med dubbla försegel nära förestående efter fyra, fem års funderingar och planerande. Drog fast selftackerskenan igår och testade med stormfocken som mycket lätt åkte fram och åter på sin räls, inte ens biljett behövdes. Grannen som är kappseglare inspekterade och uttryckte stort gillande. Det hela känns kanon, det har ju varit skitnervöst med skotskenans fastborrning. Rutgerssons monteringsanvinsing tycker jag var ganska kass. Jag kunde lätt gjort många fel som inte nämns alls i deras papper,

Undrar över hur jag ska göra med skotningen. X-focken är på ca 18, 20 kvadrat. Skotet manövrerar jag med den ena fallvinchen, en liten gammalmodig grej utan växel. (Genuavincharna blir då fria om jag vill segla med rullgenuan samtidigt). Borde jag utväxla skotet från skotvagnen och till skothornet? Vad tror ni om ett hundsvottsblock på skotvagnen och ett enkelt på seglet? Hur hög brottstyrka bör blocken ha?

Alla ideér och åsikter i ämnet mottages tacksamt.
Vi seglade så fort att dagar och nätter flög förbi som vita och svarta lakan. Och skepparn var så elak att vi med honom skrämde bort hundra meter långa bläckfiskar som kom varannan dag, och ville dra oss ner i djupet.

Användarvisningsbild
Anders S
Diamantmedlem

Inlägg av Anders S » sön 15 apr 2007, 20:56

Då kan jag berätta att på en Omega 42 som jag seglar på ibland, så har vi smällt av ett block i skotningen. Här går skotet fram till förstagsinfästningen och vänder där (för att få en "löpradie" eller vad det kan kallas) och detta block belastas då med dubbla skotkraften. Samma princip kan man använda om man har ett block i masten, då för att få fritt på däcket.

Tänker du ha mastskot, däcksskot eller den sorten som sitter i ändarna på skotskenan, och "följer med" skotvagnen från sida till sida? För har man mast- eller däcksvarianten så skall man till blocket där skotet vänder rejält - dubbelt mot det som sitter i vagnen.

PS: Vi fick smidigare löp på vagnen då vi satte dit Dyneemalina. Den är stum, så man måste inte spänna så hårt. Med en vanlig polyesterlina blir det mer töjbart, och då har man stor kraft kvar i skotet även då vindtrycket minskar.

Visa gärna någon bild hur du fått till det!
Anders S

Användarvisningsbild
Guitar Nilsson
Diamantmedlem
Kontakt:

Inlägg av Guitar Nilsson » sön 15 apr 2007, 21:09

Skotet går först fram till förstaget på traditionellt vis och vänder. Riktigt hur det ska sitta där har jag inte heller bestämt. Kutterstaget har en Wichard pelikanhake längst ned så jag kan ta lös det, det lilla jag provat nu på land med stormfocken har jag satt vändblocket i samma kraftiga shackel som sitter på pelikanhaken. (Stagsträckare kallar Hjertmans den). Drar jag åt skotet hårt åker väl förstaget lite bakåt, men det gör det väl även om jag skulle fästa blocket i däck.
Jag vill ju undvika ett fäste i däck eftersom det är ett löstgabart kutterstag som jag hänger upp inne vid masten och runt masttegen när jag seglar på genuarullen ute på peket.
Claes O har några block med brottgräns på 720 kg. Antar att dessa är för "pevriga". Det blir väl ett skapligt ryck när seglet flaxar över.
Att sätta en talja på skothornet kanske kan leda till att skotlinan trasslar sig också?
Vi seglade så fort att dagar och nätter flög förbi som vita och svarta lakan. Och skepparn var så elak att vi med honom skrämde bort hundra meter långa bläckfiskar som kom varannan dag, och ville dra oss ner i djupet.

Användarvisningsbild
Guitar Nilsson
Diamantmedlem
Kontakt:

Inlägg av Guitar Nilsson » sön 15 apr 2007, 21:25

Föresten, blir det dubbla påfrestningen på "vändblocket" längst fram än på skotvagnens block??

Användarvisningsbild
Anders S
Diamantmedlem

Inlägg av Anders S » sön 15 apr 2007, 22:01

Ja, det blir dubbla skotlasten - det drar lika mycket i båda ändarna. I skotänden (mot winchen) är kraften lika stor som i änden mot skotskenan.

Har du utväxling i blocket på skotskenan minskar kraften i skotet proportionsvis mot utväxlingen. Det blir inte mer drag i skotskenan för det.
Anders S

Användarvisningsbild
Guitar Nilsson
Diamantmedlem
Kontakt:

Inlägg av Guitar Nilsson » sön 15 apr 2007, 22:24

Det där lät knepigt. Att själva linan utsätts för mkt mindre kraft när den är utväxlad i en talja är ju självklart, men att draget i skotskenans block skulle vara mindre än i vändblocket?? Även där drar det ju åt två håll. Det låter som att upphäva halva tyngdlagen.

Användarvisningsbild
Anders S
Diamantmedlem

Inlägg av Anders S » sön 15 apr 2007, 22:33

Tänk så här: I blocket på däck (vid förstaget) drar två krafter: Du via winchen, och seglet via skotet. Du måste dra med samma kraft som seglet, annars händer inget. Blocket där linan vänder får stå ut med båda!

Men sätter du en utväxling vid skotskenan minjkar skotdraget i proportion, och då behöver du ju dra med mindre karaft. Däremot får du (likt gamle Archimedes) dra dubbelt så långt, men med halva kraften... Men segeltrycket i skotskenan blir förstås lika stort, även med en flerskuren talja.
Anders S

Användarvisningsbild
Guitar Nilsson
Diamantmedlem
Kontakt:

Inlägg av Guitar Nilsson » mån 16 apr 2007, 00:41

Om jag i stället för shacklarna som håller dessa bägge block kunde sätta en fjädervåg på bägge ställena, skulle belastningen i kilo vid skotvagnsblocket bli bara hälften? Det har jag svårt att tro på. Den blir nog lite mindre eftersom vinkeln i draget inte blir 180 grader som på det främre blocket. Men att det skulle bli det dubbla där framme?
Det borde ju i stället bli tvärtom. Om du sätter dit en sexskuren talja mellan skotvagnen och seglet sträcker du ju seglet rejält hårt utan nån vinch alls. Belastningen på vändblocket vid förstaget kan ju då inte bli mer än den du får i armen du drar med. Mellan seglet och skotvagnen måste ju draget däremot bli sexdubbelt.
För att få proportion på det hela borde jag ha kraftigare block vid skotskenan än framme vid vändningen. Om jag nu ska ha någon talja, och det ska jag nog.

Jaramaz
Diamantmedlem

Inlägg av Jaramaz » mån 16 apr 2007, 05:40

Det är precis som Anders framför, med självslående fock blir det stora belastningar på diverse vändblock som behövs för själva självslåendet. Det jag seglat mest med är det arrangemang som Anders hänvisar till på en Omega42, och visst smäller blocken av ibland (men obs att familjebåtar -de som marknadsförde Omega- hade den fantastiska goda smaken att leverera med block till sina båtar med nylonskivor som efter några års UV-strålning inte hade så mycket hållfasthet kvar.)

Hursomhelst, sedan några år seglar jag en båt där det finns en enkel utväxling (precis som du beskriver), något som faktiskt fungerar mycket bättre än vad jag trodde. Visst blir det mer snöre, det kan sno sig, men i det stora hela så är det bättre map:
mindre last på förbeslaget
mindre last på winschar
mindre kraft behövs vid hemtagning - men man får såklart ta hem mer snöre!

Dock: blocket som sitter i focken skall inte ha hundsvott - eller iallafall inte vara fritt att snurra! Då blir det lätt spagetti av snörena. Och så skall man vara extremt noga med att skaka ut alla kinkar när man sätter på skotet. Kan vara frestande att låte det ligga framme - vägs mot stöldrisk och nedgraderings av UV-strålning.

Bra läge att gå ner något i skotdimension -inte för mycket bara, skall vara behagligt att ta i- och bra kvalitet: Dyneema eller liknande kan vara bra, själv tycker jag att de ofta är lite hala på utsidan (men det finns kanske med mjuk utsida?); jag föredrar försegelskot med hög ytfriktion. Långt skall det vara! Beräkna, och så ta till lite extra, efter en säsong kan man kapa till rätt längd.

/J

Användarvisningsbild
Anders S
Diamantmedlem

Inlägg av Anders S » mån 16 apr 2007, 12:22

Jag inser nu varför Håkan ställer frågan - det är alldeles rätt; skotet vänder ju faktiskt även vid skotvagnen!

Vi börjar med att anta att vi kan ha 500 kg dragkraft i skotet, dvs i fockens skothorn. Det är bara en siffra att räkna med, och förmodligen handlar det om mindre, åtminstone för det mesta. Då drar seglet till att börja med i skotskenans vagn med de 500 kg:na, oberoende om du har en talja eller bara schacklat fast seglet. Låter du skotet vända i vagnen, för att gå föröver till vändblocket måste det blocket (och vagnen, skenan och bultarna) tåla dubbelt så mycket som segeldraget, eftersom skotkraften läggs till (500+500). I vändblocket blir det samma sak - 500 från skotets ena ände, från skotvagnen och 500 från den andra, den du dragit till winchen.

Sätter man en talja i skotvagnen kan man enkelt minska kraften till 750 kg i både vagnen och vändblocket. (seglet belastar fortfarande med 500 kg, men draget i skotet är "bara" 250 kg). Ytterligare utväxling ger inte lika mycket, en skärning till minskar totalkraften till 625 kg, ytterligare en skärning minskar till 580, och så vidare.

Puh...
Anders S

SWE54
Diamantmedlem

Inlägg av SWE54 » mån 16 apr 2007, 15:21

Med 20 m2 får du vid 30 kt vind ca 380 kg o skotet.
Det man kan göra är att sätta ett block o skothornet, ett med hunsvott i vagnen så får du en utväxling direkt.
Resten är ju då med halva lasten....
Finns ofta på SelfTacker för rulle...
Det finns även system som inte går framåt till ett block i fören, man arrangerar block i skenan direkt för skotet.
Ska se om jag kan hitta ritningar på detta...
Finns i Harkens katalog bla..
jo här finns något....

http://www.harken.com/rigtips/selftack.php

Ska själv prova sytem 2 på min båt i sommar för att få ett rent fördäck.
Ska iof fortfarande ha dubbelkommando...:)

Användarvisningsbild
Guitar Nilsson
Diamantmedlem
Kontakt:

Inlägg av Guitar Nilsson » mån 16 apr 2007, 17:38

Jag menade nog hundsvottsblock enbart på vagnen och ett enkelt icke snurrbart på skothornets "plåthörn".
Det system i Harkens förslag som inte går fram till förstaget och vänder ger nog lite mer friktion och det blir mer dribbel att få till. Gör jag som jag tänkt behöver jag inte leda om skotet på en enda punkt, det räcker med det brytblock som sitter original på däck.
Sen när jag hänger undan kutterstaget försvinner ju allt utom skenan i ett nafs.
Fan vad läckert det kommer att bli. I morrn ska jag bottenmåla, sen så kan jag leta kranbil. Provstartade idag Yanmarn, den gick igång direkt efter en minimal dutt på startknappen. Nu är det härliga tider.

SteX
Diamantmedlem

Inlägg av SteX » mån 16 apr 2007, 19:52

Hello

Det kanske kan ge lite inspiration hur vi gör på vår NF, kolla här:
http://nf.broach.se/var-nf/projekt/2007/decklayout
En bit ner på sidan ser man alla block, det blir många.....

Vi tycker det är bättre med dubbelkommando på fockskotningen, därför har vi ingen lina fram till förstaget.

Några bilder finns här: http://nf.broach.se/bilder/var-nf/2006- ... -351-tiger

lycka till......
Stefan

SWE54
Diamantmedlem

Inlägg av SWE54 » mån 16 apr 2007, 22:13

Har både dubbelkommando och block framme vid förstaget...
Men det blir ett par tampar på fördäck förståss.
Upptäckte dessutom att jag inte får plats med två block mellan vagn och skothorn..
Så det får vara som det är antagligen.

Användarvisningsbild
Guitar Nilsson
Diamantmedlem
Kontakt:

Inlägg av Guitar Nilsson » tis 17 apr 2007, 18:53

Jag får seglet på torsdag ev. Det kan ju bli för trångt även för mig med dubbla block, hoppas det går bra. Med tex två dubbeltrissblock kan jag nog sätta det fråmre vändblocket i samma shackel som seglet utan att det blir för häftigt drag bakåt i staget. Det skulle bespara en del krångel med installationen och göra däcket helt tomt när jag tar bort kutterstaget och bara seglar på rullgenuan.

Skriv svar