Undergörande medel som utnyttjar den senaste tekniken har alltid funnits, eller iaf marknadsförts.
Lite svar till Göran:
Nano-baserade medel har funnits till bilar i något / några år. Det finns flera sorter / tillverkare, generella uttalanden blir därmed för trubbiga. Köp en liten flaska för en 100-lapp och prova på bilen - nästa år kanske något för båten? Jag har provat på bilen, det var mycket lätt att applicera, men hållbarheten märkte jag ingen större skillnad med.
Men Nano avser man blott teknik som arbetar / fungerar / sammansatts på nano-nivå (10**-9), dvs något (knappt) större dimensioner än molekylärt (10**-10, Ångström). Det är helt riktigt att det hävdas att nanopartiklar tex kan penetrera huden (kan de), och andra hemskheter. Det kan molekyler också, vilket inte hindrar oss att göra diverse slags kemi, tvärtom, ofta meningen.
Med detta vill jag på intet sätt förringa eventuella faror, utan blott sätta det hela i ett perspektiv. Det är sannolikt så att nanopartiklar kan vara på det ena och det andra (farliga / nyttaiga) precis som molkeyler. Generella uttalanden .....
Hävdas ofta att vatten skall / skall inte pärla sig på en yta. Visst finns förstoringsglaseffekten där, men hur länge är en vattenpärla på ett och samma ställe? Och hur undvika effekterna i det stora hela om vattenpärlorna är kvar vid en viss punkt ...? Detta är något man får leva med, inget att sova dåligt för. Däremot kan man inte direkt räkna med att droppen kyler av så mycket, droppen borde kunna bli hyfsat varm (nej, nej, inte koka bort och då lämna brännmärken). Det är helt enkelt så att de flesta utfyllande beläggningar (som vax osv) har en fet yta där vatten pärlar sig (ytspänningen). De utfyllande egenskaperna vill man verkligen ha för småsprickor och ojämnheter. Ofta vill man också att båten / ytan skall glänsa, men det är en glädje som sällan varar.
/J