byta impeller på utombordare till segelbåt?

Här kan man ställa alla typer av segelbåtsrelaterade frågor som inte passar i någon annan kategori
HenrikGbg
Silvermedlem

Inlägg av HenrikGbg » tor 05 apr 2007, 15:46

Det finns så många olika modeller av varje fabrikat så det går inte att hålla alla varianter i huvudet! Du får väl se vad som händer och hur just din motor ser ut, var nyfiken o våga lite själv. Som du såg på bilderna här ovanför så hade den modellen splines på sin växelaxel..... !

Användarvisningsbild
Anders S
Diamantmedlem

Inlägg av Anders S » tor 05 apr 2007, 15:47

Det där med sexkantshylsa var fel, men så är det med minnet. Nu har jag kollat i Boken:

Det finns en rund gummilucka mitt på riggen. Under denna en sexkantsskruv i rostfritt som spänner en klämma. Klämman griper om (kopplar samman) växelstagen, uppe och nere. Denna skruv skall lossas ca 3 varv, ta inte bort den helt!
Anders S

SWE54
Diamantmedlem

Inlägg av SWE54 » tor 05 apr 2007, 16:22

CSA
Guldmedlem

Inlägg av CSA » sön 29 apr 2007, 21:41

Anders skrev vid två tillfällen:
Du måste hitta en inspektionslucka (den är nog av gummi, jag vill minnas den som "avlång" men den kanske är rund) mitt på riggen (benet). Hursomhelst, i detta hål (gummipluggen lossar man försiktigt) ser du en tunn stång. Stången är skarvad, med hjälp av en gängad sexkantshylsa, "lång mutter". Denna hysa är dels en skarv, dels en finjustering av växelläget.

Det finns en rund gummilucka mitt på riggen. Under denna en sexkantsskruv i rostfritt som spänner en klämma. Klämman griper om (kopplar samman) växelstagen, uppe och nere. Denna skruv skall lossas ca 3 varv, ta inte bort den helt!

Har nu hittat gummipluggen som sitter fast (utanpå) med en vingmutter. Är det den man ska skruva max tre varv (utan att ta bort gummit) eller är det ytterligare en mutter/skruv under gummipluggen ?

Användarvisningsbild
Anders S
Diamantmedlem

Inlägg av Anders S » mån 30 apr 2007, 09:01

Har vingmuttern skeva "öron" och är väldigt stor? :P

Nej, det skall inte vara någon vingmutter inblandad, i vart fall inte från fabrik.
Det låter kanske elakt, men är välment: Räcker inte med halvkryptiska tips och beskrivningar som ledning, fundera på om inte en handbok med steg-för-steg-anvisningar (eller ett verkstadsbesök) är en bättre ide?
Anders S

naffatS
Platinamedlem

Inlägg av naffatS » mån 30 apr 2007, 13:41

Jag har en Johnson 3hp från 1960. Den har gått snällt ett par-tre timmar varje säsong och någon impeller har aldrig bytts, endast oljan i växelhuset. Jag vet inte ens om det går att få tag i ny impeller till den.

Tomas G
Diamantmedlem

Inlägg av Tomas G » ons 02 maj 2007, 08:26

När det gäller livslängden på en impeller är det så att det inte är totala gångtiden som är ett bekymmer utan snarast åldern. Impellern är ju av gummi och som de flesta vet åldras gummi med tiden. Därav anledningen att man behöver kontrollera denna.
Jag bytte precis på min nyinköpta, 20 Hk, tio år gamla Suzuki och den gamla impellern såg jättefin ut. Tills jag köpt den nya och börjat klämma på och jämföra de två, då märkte man hur hård och gammal den faktiskt var.

Skriv svar