Rengöringmedel, vim, yachcleaner mfl

Här kan man ställa alla typer av segelbåtsrelaterade frågor som inte passar i någon annan kategori
Gäst

Rengöringmedel, vim, yachcleaner mfl

Inlägg av Gäst » fre 09 apr 2004, 20:03

Satt ute vid båten idag och funderade på vilket rengöringsmedel man skulle testa i år. Båten är ganska grådaskig sen förra året och för en gång skull så tänkte jag att jag skulle se till att sidorna verkligen glänser.

Då kommer den eviga fråga vad skall man använda för medel. Yachcleaner körde jag med förra året och det måste vara det mest överskattade (och dyra) skitmedlet jag någonsin testade, grumme tvättsåpa för 10kr från ullared fungerar bättre.

Vim funderar jag på, men en del påstår att det innehåller \"massa\" slipmedel som slipar ner lika mycket som 400 papper gör (trots detta så finns det människor som kört med vim i 20 år och trots detta fortfarande har ett skrov kvar). Biltemas grejer har jag också funderat på, en del prisar deras produkter och säger att dom fungerar utmärkt och en del säger raka motsatsen, svårt att veta vad man ska tro.

Finns det några mirakelmedel, vad använder du?

/E

Erik

Tvättmedel

Inlägg av Erik » fre 09 apr 2004, 20:49

Jag håller med föregående talare, samtliga båtrengöringsmedel från såväl International som Hempel är löjligt värdelösa. Har inte träffat på något av deras schampo, yachtcleaner etc. som tar bort vinterns smutsränder!
Min erfarenhet är att dessa medel är lika dåliga som för 30 år sedan.

Jag har även testat Turtle supertvätt som fungerar bra på bilens asfaltfläckar, men inte fungerar det på avgasränder på båten...
Jag funderar också på Vim, men skulle vilja höra någon annan som testat.
Eller finns det något annat medel?

André

Inlägg av André » tis 13 apr 2004, 09:29

Vim eller Jiff som det numera heter fungerar bra. Har dock en slipande effekt som nämdes innan. När det gäller de svarta ränder som man lätt får på friborden kan jag rekomendera \"black streak remover\" Finns en sort som är duglig på biltema, men watski har en som är oslagbar. Dock kostar watskis 4gånger så mycket som biltemas.

Kalleb

Autosol?

Inlägg av Kalleb » tis 13 apr 2004, 12:27

Jag körde autosol på både friborden och överbyggnad.

Rengör men är ganska aggresivt.

Försiktighet är en dygd, men jag är nöjd med resultatet.

Tilläggas bör att min båt var mycket skitig.

Kalle

Mikael
Erfaren medlem

Rengöring

Inlägg av Mikael » tis 13 apr 2004, 15:34

Jag tvättade min båt med Ajax på däcket och polish på friborden. Däcket blev som nytt men polishens påstådda rengörande effekt märkte jag inte. Mitt förslag är att först rengöra med rengöringsmedel och sedan polisha, vaxa då detta skyddar mot uv-strålning.

gorling

Re: Rengöring

Inlägg av gorling » tis 13 apr 2004, 21:25

autosol funkar på det mesta...

Martin
Rookie

Inlägg av Martin » ons 14 apr 2004, 18:21

Hej!
Har hört att man kan använda med citronsyra?! Har nån av er prövat med det?

Martin

Dalle

Inlägg av Dalle » lör 17 apr 2004, 10:11

Borde inte fönsterputs funka rätt bra, jag använder det rätt ofta hemma för att få bort smutts ifrån dörrkramar och sådant, det är juh rätt starkt

leif bengtsson

Inlägg av leif bengtsson » mån 19 apr 2004, 06:45

Många fönsterputs innehåller ammoniak, inte så kul.
Bra om man skall matta/avfetta innan målning.

Leif

matrix
Silvermedlem
Kontakt:

AutoGlym

Inlägg av matrix » mån 19 apr 2004, 08:05

Prova polishwax från Autoglym. Det funkar på både båt och bil.

Har använt det några år nu på vår B31:a och det funkar kanonbra. Tar relativt lätt både avgasränder, samt dom grå-svarta ränder som kommer från \"förorenad\" nederbörd.

Kostar runt 100 spänn för 0,3 liter har jag för mig, men en sån flaska räcker till en hel vaxning. Då slipper man flera olika moment - ett medel för både rengöring och vaxning.

Har nu testat det på vår nya båt och än så länge ser det väldigt bra ut. Vaxade en ny Bavaria 36:a på c:a 1 timma (hade en bra vagn att stå på iofs). Får väl återkomma med rapport efter första sommaren!
Påstår Pelle
http://www.pmi.nu / http://blog.zefyros.se
mail: pelle@pmi.nu.spam (ta bort .spam)
Bavaria 36/2 -04 "Zefyros Edition"

Attribut

Rengöringsmedel - VIM/JIF OxyGel!!!

Inlägg av Attribut » tis 04 maj 2004, 14:03

För tredje året har jag använt VIM/JIF OxyGel och det är suveränt. Innehåller inget slipmedel utan är både skonsamt och högeffektivt. Det blir rent, blankt och fint. För bästa effekt ska det löddra riktigt ordentligt.

Oslagbart i jämförelse med \"expertprodukter\" från Hempel, International m fl.

xx

algtvätt

Inlägg av xx » ons 05 maj 2004, 21:25

Jag hade kvar en del algtvätt / fasadtvätt från det att jag tvättade huset före målning. Altså provade jag det även på båten. Det verkade fungerade väldigt bra. Båten blev ovanligt ren i alla fall.

Bert

Tvättmedel

Inlägg av Bert » ons 05 maj 2004, 22:45

Algtvätt till fasader innehåller väl ammoniak och det är väl inte så bra att ta på plast?

Klas

Missfärgningar i lacken...

Inlägg av Klas » tis 11 maj 2004, 15:05

Jag har en röd lackad båt (längs friborden i alla fall) Den har stått på land ett par säsonger, och jag antar att presseningen har legat emot och lagt ngn form av beläggning på lacken. Det är stora vita fält, i vissa fall ser det ut som rinningar, ibland som bara stora fläckar. Man kan skrapa bort dessa vita fläckar med nageln..då kommer den röda lacken fram

Har provat med Hempels Rubbing samt Polishing. Det vita försvann...men bara för ett tag. De kom tillbaks efter en vecka. Har någon erfarenhet från detta? Kan det funka att tvätta med Vim eller de andra tvättmedeln ni berättar om här. Finns det något bättre rubing på marknaden? Jag vill ju heller inte förstöra den röda lacken, så man vill ju inte rubba för mycket.

/Klas

Gäst

Inlägg av Gäst » ons 12 maj 2004, 17:02

Är båten i riktigt risigt skick så finns det bara en sak som biter. En burk AUTOSOL. Självklar fungerar detta inte på lackade båtar av förklarliga själ men på gelcoaten är det perfekt!

Vill man bara tvätta båten så fungerar Ajax utmärkt!

http://www.autosol.se/autosol.htm

Skriv svar