Rostskydda järnköl

Här kan man ställa alla typer av segelbåtsrelaterade frågor som inte passar i någon annan kategori
Skriv svar
stiffen
Trogen medlem

Rostskydda järnköl

Inlägg av stiffen » fre 30 mar 2007, 09:30

Ursäkta en okunnig, har läst ett par inlägg i ämnet, men vill ändå veta:

Behöver slipa bort rostfläckar på min järnköl.
Hur går jag tillväga för att skydda efter acetontvätten?:

Först ska ett lager på av...något..
Sen ska ytterligare ett lager på av...något2...för att bottenfärgen ska kunna fästa..eller?

Har en burk International Watertite som jag ska använda för att laga där röstjärnen verkar titta fram vid botten..kan den användas utanpå rostskyddet?

Vad använder jag?
//Staffan

Användarvisningsbild
consensus
Diamantmedlem
Kontakt:

Inlägg av consensus » fre 30 mar 2007, 14:09

Det finns lite olika idéer.

Antingen är du riktigt ambitiös och blästrar ren kölen. Omedelbart efteråt, innan oxideringen ens påbörjat, epoximålar du kölen.

Annars, om du bara tänker vifta lite med en peragorondell och fläckbehandla så lönar det sig inte med epoxi. Använd vanlig zinkgrundfärg istället.

Bottenfärg kan du måla direkt ovanpå.
Senast redigerad av 1 consensus, redigerad totalt 0 gånger.

ole
Diamantmedlem

Inlägg av ole » fre 30 mar 2007, 14:57

Vet ei - men det står något här långt nere på sidan:

http://www.seilas.no/wip4/disc/arkiv.ep ... 639&c=5997

Jag tror största guldkornet är det här:

"Hva er så det riktige ? Klart at det finnes forskjeller. Men det riktige har sannsynligvis langt mindre betydning for resultatet enn at en faktisk foretar seg noe. Det er all grunn til å tro at forskjellen mellom ikke å foreta seg noe og å kline på ett eller annet lurium er langt større enn forskjellen mellom den beste og den dårligste metoden. Selv vannfast lim eller en fritt valgt tetningsmasse er langt bedre enn ingenting."

Lycka till.
ole

Johan 52
Diamantmedlem

Inlägg av Johan 52 » mån 02 apr 2007, 19:33

Beta med fosforsyra - är det ingen som gör det längre?
Jag gjorde det för 40 år sedan på en Långedragsjulle. Fungerade så länge jag hade kvar den. Har haft blyköl sen dess och inte haft anledning pröva.//Johan.

Skriv svar