RJ 85?
RJ 85?
Man tycks få mycket båt för pengarna dock är väcker ordet \"självbygge\" en viss rädsla. Vilka är de stora felena på båten, finns det nåt i konstruktionerna man bör kolla/vara medveten om?
Håller mastfästningarna, tål kölen grundstötning, osv?
Inredning kan man fixa till men större konstruktions/byggfel är det värre med.
Hur mäter sig seglingsegenskaperna med tex. IF, H-båten, osv.
Egentligen skall det bli en IF men stötte på RJ och blev intresserad...man tycks som sagt få mera båt för pengarna, frågan är ifall man också får mycket mer problem på samma gång...
Håller mastfästningarna, tål kölen grundstötning, osv?
Inredning kan man fixa till men större konstruktions/byggfel är det värre med.
Hur mäter sig seglingsegenskaperna med tex. IF, H-båten, osv.
Egentligen skall det bli en IF men stötte på RJ och blev intresserad...man tycks som sagt få mera båt för pengarna, frågan är ifall man också får mycket mer problem på samma gång...
Uj uj uj.....
http://www.signal.uu.se/Staff/el/pers/boats/csf.html
Får såna här dåliga båttyper överhuvudtaget vara på sjön?
Får såna här dåliga båttyper överhuvudtaget vara på sjön?
Segla i Frid!
Kan säkert vara OK.
...visst kan du göra ett fynd om du satsar på ett självbygge, men det finns ändå vissa fördelar med att köpa någon av de kända, stora båttyperna. I prisklassen 50 000:- hittar man både IF och h-båt vilka är goda kandidater även om det finns fler.
T.ex. så är dessa lättköpta och lättsålda. Av egen erfarenhet kan jag skriva att man ganska lätt växer ur en sån här båt och den dagen är det ganska skönt att ha en relativt populär båt som man vet vad man ska sätta för pris på och blir såld på typ 4 timmar.
Du kan få massa tips om hur man seglar och meckar med en sån här båt. Ibland finns ett vettigt klassförbund där du kan få ovärderliga tips.
En del reservgrejjor och begagnade segel kan man lättare komma över.
T.ex. så är dessa lättköpta och lättsålda. Av egen erfarenhet kan jag skriva att man ganska lätt växer ur en sån här båt och den dagen är det ganska skönt att ha en relativt populär båt som man vet vad man ska sätta för pris på och blir såld på typ 4 timmar.
Du kan få massa tips om hur man seglar och meckar med en sån här båt. Ibland finns ett vettigt klassförbund där du kan få ovärderliga tips.
En del reservgrejjor och begagnade segel kan man lättare komma över.
Re: Uj uj uj.....
Vet inte riktigt vad RJK åsyftar men om jag fattat det hela rätt är ett lågt tal att föredra, varför RJn hamnar bland de bästa båtarna ur kapsejsningsriskperspektiv.BJK skrev:http://www.signal.uu.se/Staff/el/pers/boats/csf.html
Får såna här dåliga båttyper överhuvudtaget vara på sjön?
Kan rekommendera Spekulant att ta en titt på RJ-klubbens hemsida, http://www.rj85.nu/ där det finns en del intressant information.
Re: Uj uj uj.....
Titta på den lilla gula figuren till höger i mitt inlägg så ser du att den ska symbolisera en blinkning med ena ögat, och då kanske du kan gissa vad jag åsyftade <---- en glad gubbe idag!Anonymous skrev:Vet inte riktigt vad RJK åsyftar men om jag fattat det hela rätt är ett lågt tal att föredra, varför RJn hamnar bland de bästa båtarna ur kapsejsningsriskperspektiv.BJK skrev:http://www.signal.uu.se/Staff/el/pers/boats/csf.html
Får såna här dåliga båttyper överhuvudtaget vara på sjön?
Kan rekommendera Spekulant att ta en titt på RJ-klubbens hemsida, http://www.rj85.nu/ där det finns en del intressant information.
Segla i Frid!
Hej,
har seglat RJ85 i många år. Superbåt! Snabb, enkel och seglingskänsla.
Inga problem med att gå på grund - har jag gjort ofta.
Kolla så att det är nya rodert, dvs ett som sitter på skädda. Annars är båten omöjlig i hamn, och tyngre att segla.
Inombordare - nja, det finns så lite utrymme så att den brukar inte få riktigt den service som behövs (gäller nästan alla båtar i denna storlek).
Ruffen under masten kan behöva förstärkas, utan förstärkning ser man att ruffen bågnar lite.
Just vid masten kan det vara bra om det finns ett riktigt spant inlagt. Finns på en del, inte på andra.
Finns ett rykte om att Stockholmsbyggena skulle ha lätt att få plastpest. Så i vilket fall - kolla hur botten ser ut.
Orginalförluckan läcker. Värst under segling. Enklast är att täta med Sikka, och sedan inte öppna igen.
En del RJ85or så blir det blött i sittbrunnen när man är fler än 3. Durken ligger lågt, osv.
Det finns många byggen som inte är kompletta, byggda bara för dagturer (? eller?). Hur kul är det? Att fixa till en ny inredning i en gammal båt är inte heller kul.
Svårsåld - det beror på skick osv. Ett bra bygge (syns snabbt), och bra pris så är det inget att tveka om. Däremot dåliga byggen finns det inget pris som är rätt för!
/RJ
har seglat RJ85 i många år. Superbåt! Snabb, enkel och seglingskänsla.
Inga problem med att gå på grund - har jag gjort ofta.
Kolla så att det är nya rodert, dvs ett som sitter på skädda. Annars är båten omöjlig i hamn, och tyngre att segla.
Inombordare - nja, det finns så lite utrymme så att den brukar inte få riktigt den service som behövs (gäller nästan alla båtar i denna storlek).
Ruffen under masten kan behöva förstärkas, utan förstärkning ser man att ruffen bågnar lite.
Just vid masten kan det vara bra om det finns ett riktigt spant inlagt. Finns på en del, inte på andra.
Finns ett rykte om att Stockholmsbyggena skulle ha lätt att få plastpest. Så i vilket fall - kolla hur botten ser ut.
Orginalförluckan läcker. Värst under segling. Enklast är att täta med Sikka, och sedan inte öppna igen.
En del RJ85or så blir det blött i sittbrunnen när man är fler än 3. Durken ligger lågt, osv.
Det finns många byggen som inte är kompletta, byggda bara för dagturer (? eller?). Hur kul är det? Att fixa till en ny inredning i en gammal båt är inte heller kul.
Svårsåld - det beror på skick osv. Ett bra bygge (syns snabbt), och bra pris så är det inget att tveka om. Däremot dåliga byggen finns det inget pris som är rätt för!
/RJ