Akterstagslatta

Här kan man ställa alla typer av segelbåtsrelaterade frågor som inte passar i någon annan kategori
Skriv svar
petsko
Rookie

Akterstagslatta

Inlägg av petsko » tis 27 mar 2007, 14:33

Någon som har erfarenhet från egentillverkad sådan? 600kr på Benns känns lite väl dyrt. Vad ska man ha för latta? Benns har rund, Seldén platt.

/P

SWE54
Diamantmedlem

Inlägg av SWE54 » tis 27 mar 2007, 17:10

Jag har gjort en egen genom att ta två st platta gamla lattor jag hade hemma. 1 m långa och starka nog att bära hela akterstag med block och allt. I änden på lattan har jag en tunn stark tamp som håller ett litet lätt trimblock för själva akterstaget. Min kostnad för detta blev 0:-

Hönö
Trogen medlem

Inlägg av Hönö » tis 27 mar 2007, 18:13

Jag har oxå gjort en av en latta det var inga problem den största påfrestningen är vid kanten på masttoppen. Jag tog minsta modellen av kaus om akterstaget och knöt med en tunn lina till lattan block är onödigt då det inte rör sig något alls där uppe.
Hönö

SWE54
Diamantmedlem

Inlägg av SWE54 » tis 27 mar 2007, 20:37

Block är nödvändigt eftersom jag har fiber i akterstaget (Dynex 75), alltså inte vajer..
Man kan undvika belastingen vid kanten i masttoppen genom att använda en kilformad latta tex

Hönö
Trogen medlem

Inlägg av Hönö » tis 27 mar 2007, 21:12

Jag tror att det räcker med ett kaus, akterstaget skall gå igenom kauset och det rör sig inte upp och ner nåt att tala om.
/Hönö

HansH
Diamantmedlem

Inlägg av HansH » ons 28 mar 2007, 08:25

Har använt en enda latta med en kort tamp och ett block - har också häckstag i ren Dyneema som inte tål punktbelastningar så bra.
Lattan har dock visat sig vara lite för klen. Klarar bara att sträcka upp häckstaget helt rakt - skall byta till en styvare latta som även kan "lyfta ut" lite så att storseglets positiva akterrunda går fri.
Tror att tamp (Dyneema eller liknande) i häckstaget istället för wire är en förutsättning för att det skall funka bra. Wire blir för tungt för en latta som lätt bryts av om vikten blir för hög.

Robin
Diamantmedlem

Inlägg av Robin » ons 28 mar 2007, 10:31

Vadå, dyneema är väl inte speciellt känsligt för punktbelstningar och skav? Bland de tekniksa fibrerna är den nog minst känslig, speciellt den coatade.

Så jag är nog benägen att hålla med Hönö, borde räcka med en kaus. Bara att se om det skavs efter tag ju.. Men klart att det säkert är bättre med ett block, speciellt om man har en lång latta som ska lyfta häckstaget rejält, då blir det nog även en fråga om friktion.

Vilka punktbelastninar förresten? Det blir ju bara häckstagets vikt som belastar tampen över kröken, inte många kilo, så det är absolut ingen som helst fara för tampen. Dyneema klarar små radier i block och splitsar.

Såg en båt på TR förförra året, tror det var en hottad M60, men är inte säker, den hade en rejäl Fatheadstor, och en latta som var säkert 1.5-2 meter lång för att lyfta häckstaget, såg rätt lustigt ut:)

Nej, till fathead känns det vettigare med två häckstag, om man nu behöver dem alls. Verkar inte behövs för trimmet, men typ min rigg behöver det nog för gennackern:)

//Robin

SWE54
Diamantmedlem

Inlägg av SWE54 » ons 28 mar 2007, 14:46

Hönö skrev:Jag tror att det räcker med ett kaus, akterstaget skall gå igenom kauset och det rör sig inte upp och ner nåt att tala om.
/Hönö
Jag har ju nästan aldrig akterstaget draget så det slänger faktiskt en del...
Har en hanfot med 4:1 i båda ändarna och när dom gungar så kan det piska rejält upp i toppen...
Så visst rör det sig en del..
Kan ju hända att det rör sig mindre nu när det blir lättare ( - 1,1 kg! )
Men blocken i hanfoten är ju fortfarande relativt tunga...
Gummikorden till backstagen sitter via ett block i akterstaget så när lä backstag gungar så gungar akterstaget....

matsa
Diamantmedlem

Inlägg av matsa » ons 28 mar 2007, 16:23

jag håller med. visst fan slits det pga att det rör sej även om man inte använder båten. jag hade bara ett snöre från lattan och ner runt akterstaget och upp igen. det hade faktiskt gått av sen sist jag var ute. jag fattade inte varför akterstaget fastnade i storen så in i helv... hela tiden, så jag tittade upp och såg att snöret var av. så det blir ett block när jag orkar segla in till mastkran. bara snöre håller INTE.

Användarvisningsbild
Chardonnay
Diamantmedlem
Kontakt:

Akterstagslatta

Inlägg av Chardonnay » tor 29 mar 2007, 21:34

vi har precis köpt en från benns, det satt en hemma gjord variant på vår båt, fungerade men linorna på den började bli slitna.
/Susanne
Tidigare seglat Maxi 68, Becker 27, Banner halvton & Diva 39

litelägrelitelångsamare;)
Guldmedlem

Inlägg av litelägrelitelångsamare;) » mån 02 apr 2007, 19:54

gör man ett lätt akterstag så behver man inte så stark latta .

Vill man så kan man ju plasta lattor själv är faktiskt väldigt enkelt, man kan tom beräkna hur många lager och i vilken riktning för att få lattan att böja sig på rätt sätt.

/M

Hönö
Trogen medlem

Inlägg av Hönö » tis 03 apr 2007, 06:34

Belastningen på en akterstagslatta beror inte på vikten av akterstaget om det inte är exeptionelt tungt. Den största belastningen är när det blåser hårt på kryssen och akterstsget är sträckt för att böja masten. :lol:

Skriv svar