Epoxibehandling - nödvändigt eller overkill?

Här kan man ställa alla typer av segelbåtsrelaterade frågor som inte passar i någon annan kategori
Brendan
Diamantmedlem
Inlägg: 1518
Blev medlem: fre 18 aug 2006, 21:43

Epoxibehandling - nödvändigt eller overkill?

Inlägg av Brendan » tis 27 mar 2007, 16:08

Inte ett spår av böldpest…

…kan ses sedan jag har renskrapat botten ända ner till gelcoaten på min 30 år gamla båt. Ska det då vara nödvändigt att epoxibehandla den? Ja, om skrovet, som undermedelsförsäljarna hävdar, suger åt sig 100-tals kilo vatten under säsongens sju månader. Men gör det verkligen det? Är det inte bara säljarsnack? Hur mycket vatten finns det plats för i det 7-15 mm kanske ställvis upp till 30 mm tunna enkellaminatet?

Det borde väl finnas forskningsrapporter, helt oberoende, icke snedvridna av ekonomiska intressen, som visar vatteninträngningen exakt på hektogrammet när beroende på typ av polyester, glasfiber, gelcoat, tillverkningsmetod, ålder, tid i vatten respektive på land?

Var kan man få sådan information? Eller sitter forskarna i knät på färgfabrikanterna, som stöder deras forskning? Sanningen är kanske inte så viktig att man offentliggör den och därmed sågar av den gren man sitter på?

Snart måste jag fatta ett beslut. Jag är medveten om att det aldrig kan vara fel att epoxibehandla. Det är säkert rätt att göra det under alla förhållanden. Frågan är bara hur rätt på en skala från nästan försumbart med tanke på de stora kostnaderna och det omfattande arbetet till stora fördelar tack vare viktminskning, längre livslängd, minskad risk för osmos och bättre andrahandsvärde. Ingen kan nog hävda att det skulle vara en nackdel att epoxibehandla. Men hur stor fördel är det?

Kan jag bottenmåla direkt på gelcoaten igen och hoppas att det ska gå bra i 30 år till?

Användarvisningsbild
Calle C
Diamantmedlem
Inlägg: 2525
Blev medlem: mån 24 okt 2005, 15:56
Ort: Gbg

Inlägg av Calle C » tis 27 mar 2007, 17:44

Polyesterplast kan inte ta upp mer än 1,5% vatten.
Så för en halvtonnare ca. depl 3 ton är själva polyestern ca 700-800 kg.
Alltså ett maxupptag av ca 10 liter totalt.

Epoxibehandling mot böldpest är säkert jättebra men det är ingen garanti.

Förbyggande behandling är enligt mig overkill i högsta grad.
Calle

Se gla ut

Användarvisningsbild
MiniMe
Diamantmedlem
Inlägg: 1136
Blev medlem: ons 09 nov 2005, 19:25
Ort: Västerås
Kontakt:

Inlägg av MiniMe » tis 27 mar 2007, 18:19

Hur mycket vatten som tas upp i laminatet är väl mindre av betydelse. Det är inte vatten under vintern som ställer till med porblem utan det är salter i plasten som är en restprodukt från härdningsprocessen. När dessa drar åt sig fukt så expanderar de och sprickor uppstår. Tyvärr kan det fortplanta sig. visst är det en fråga hur pass mycket gelcoaten håller tillbaka. Jag upptäckte böldpest på min båt, mest kring vattenlinjen. Båten har seglats länge utan skydd och för två år sedan jobbade jag (något stressad) inte tillräckligt noggrann.

Det kan visserligen förekomma olika plastkvaliteter men vill man chanca?
Peter
segla en Mustang, www.elvstrom-mustang.org

PelleL
Diamantmedlem
Inlägg: 412
Blev medlem: tor 25 aug 2005, 19:21

Inlägg av PelleL » tis 27 mar 2007, 18:39

Har du gjort sketjobbet med att ta bort all gammal färg tycker jag det är dumt att inte passa på att dra på några lager epoxy, om inte annat för andrahandsvärdet. Här båten i gott skick och du inte tänker slipa finish på epoxyn krävs knappast mer än 4 lager.

Användarvisningsbild
fribbe
Diamantmedlem
Inlägg: 310
Blev medlem: lör 26 aug 2006, 16:07
Kontakt:

Inlägg av fribbe » tis 27 mar 2007, 18:53

Exakt samma fundering stod jag inför i höstas när jag inte längre kunde blunda för min flagnande bottenfärg som behövdes göras om från grunden.
Min båt fyller 35 i år och efter renslipning kunde inte heller jag finna några som helst spår av böldpest. Jag fuktmätte dock inte båten men resonerade som så att det var lika bra att köra en epoxibehandling när jag ändå hade grovgörat gjort. Epoxin funkar även som primer åt bottenfärgen och då har man ju redan börjat.
I dag har jag lagt på tredje lagret så med två lager till är det klart. Om det sedan är onödigt eller ej skiter jag i :D
Kort sagt: när du står med renslipad botten så har du det bästa läget på kanske 30 år att göra en epoxibehandling och sedan är det gjort.

Användarvisningsbild
consensus
Diamantmedlem
Inlägg: 599
Blev medlem: tis 04 jan 2005, 21:34
Ort: Västerås
Kontakt:

Inlägg av consensus » tis 27 mar 2007, 22:07

PelleL skrev:Har du gjort sketjobbet med att ta bort all gammal färg tycker jag det är dumt att inte passa på att dra på några lager epoxy, om inte annat för andrahandsvärdet. Här båten i gott skick och du inte tänker slipa finish på epoxyn krävs knappast mer än 4 lager.
Instämmer. Hur många timmar har du lagt på att gnaga ren botten? 20? 40?

Nu är du småsnål om du tänker spara ett par tusenlappar på att inte epoximåla botten. Det har du igen åtminstone när du säljer båten.

Jaramaz
Diamantmedlem
Inlägg: 1679
Blev medlem: tis 22 aug 2006, 20:08

Inlägg av Jaramaz » ons 28 mar 2007, 00:09

Också jag instämmer i att det bästa är att kleta på epoxi när allt det jobbiga är gjort.

I en plastbåt uppstår det småsprickor av allehanda skäl. Epoxi tätar dessa mycket bra, beroende på att epoxi ofta (!) är tunnflytande.

När det gäller plastpest så kan det uppkomma efter xx år, det är många faktorer som spelar in. Graden av uthärdning, men också andra materialparametrar, tex bindmedel i matta/filt. - Osmosis är ett konstigt fenomen (som dock inte har med sprickbildning att göra!).
Epoxi har en klart hämmande verkan visavi osmosis / plastpest. Dock ingen garanti.

Så av detta finns det alltså två tekniska skäl att lägga på epoxi:
- täta småsprickor
- täta mot osmosis.

Vilket kan bidra till att skänka både god nattsömn och högre andrahandsvärde.

I valet av epoxi rekommenderar jag lättflytande utan lösningsmedel. Det resulterar i att man får lägga på många lager, men de är lätta att stryka (rolla) och de kan läggas vått-i-vått. Har man bestämt sig för antifouling så finns det kanske ett system som passar ihop så att man slipper vidare slipning öht (tror att VC fortf har det tex)

/J

jofred
Diamantmedlem
Inlägg: 241
Blev medlem: tis 17 okt 2006, 03:30

Inlägg av jofred » ons 28 mar 2007, 08:29

Skönt att höra att det är fler som resonerat som mig. Slipade rent redan i höstas så nu ska den vara torr så varför inte lägga på lite epoxi när jag ändå måste grundmåla. Ska köra vc färg så valet av grund är lätt.

Användarvisningsbild
Calle C
Diamantmedlem
Inlägg: 2525
Blev medlem: mån 24 okt 2005, 15:56
Ort: Gbg

Inlägg av Calle C » ons 28 mar 2007, 09:09

Calle

Se gla ut

Brendan
Diamantmedlem
Inlägg: 1518
Blev medlem: fre 18 aug 2006, 21:43

Epoximålning ondödig?

Inlägg av Brendan » ons 28 mar 2007, 16:50

Tack för alla synpunkter.

Calle C, du är den ende som kommenterar just det jag vill veta. Jag vill ha ett rakt, vetenskapligt och odiskutabelt svar på hur många kilo vatten min båts 4-tonsskrov suger upp under 7 månader i sjön? Ditt svar är 10 kg. Det är den trevligaste och i särklass lägsta siffran jag har sett hittills. Vad grundar du uppgiften på? Någon forskningsrapport från Chalmers provningsanstalt eller dylikt? Jag önskar innerligt att den är sann och att jag därmed slipper den i så fall helt onödiga epoxibehandlingen. Kostnaden tar jag lätt, men jag har ingen lust att lägga ner en massa arbete på att föra på minst fyra lager färg, som måste blandas i rätta proportioner och påföras vid viss temperatur.

En av de danska försäljarna på SeaSea i Björlanda Kile hade haft en båt som vägde 9 ton vid sjösättningen och 11 ton vi torrsättningen på hösten. Enligt honom hade båtens skrov absorberat 2000 kg vatten under det halvår den varit i sjön. Är det underligt om man blir lätt skeptisk till mycket av den skräckpropaganda som sprids?

Användarvisningsbild
MiniMe
Diamantmedlem
Inlägg: 1136
Blev medlem: ons 09 nov 2005, 19:25
Ort: Västerås
Kontakt:

Inlägg av MiniMe » ons 28 mar 2007, 17:37

mängden vatten är mer eller mindre ointressant mätt i kg. Viktigare är det hur långt vatten tränger in i laminatet. Det är salterna som exanderar och bildar blåsorna. Man ser de bäst efter upptagningen. I vissa fall kan de vara helt ofarliga men om vätskan stinker ättika så är det dags att göra någonting åt. Vatten har lättare att letar sig in och därifrån tränger vatten längre och längre in i laminatet och förstör strukturen. Hindrar man vatten redan i en början så slipper man andra otrevligheter sedan.

Blåsorna försvinner oftast fram till våren igen men mikrosprickorna finns kvar.

Man lägger inte på epoxi för att båten ska vara lättare utom för att laminatet ska hålla längre. Att vatten tränger in kan man lätt se på båtar som t.ex. X-79:orna som i många fall är genomblötta i sandwichen
Peter
segla en Mustang, www.elvstrom-mustang.org

Brendan
Diamantmedlem
Inlägg: 1518
Blev medlem: fre 18 aug 2006, 21:43

Inlägg av Brendan » ons 28 mar 2007, 17:52

MiniMe skrev:mängden vatten är mer eller mindre ointressant mätt i kg. Viktigare är det hur långt vatten tränger in i laminatet. Det är salterna som exanderar och bildar blåsorna. Man ser de bäst efter upptagningen. I vissa fall kan de vara helt ofarliga men om vätskan stinker ättika så är det dags att göra någonting åt. Vatten har lättare att letar sig in och därifrån tränger vatten längre och längre in i laminatet och förstör strukturen. Hindrar man vatten redan i en början så slipper man andra otrevligheter sedan.

Blåsorna försvinner oftast fram till våren igen men mikrosprickorna finns kvar.

Man lägger inte på epoxi för att båten ska vara lättare utom för att laminatet ska hålla längre. Att vatten tränger in kan man lätt se på båtar som t.ex. X-79:orna som i många fall är genomblötta i sandwichen
Som jag skrev i mitt inledande inlägg finns det inte minsta antydan till böldpest (osmos), trots att båten som sjösattes första gången 1976 aldrig har epoxibehandlats. Jag grundade bara med enkomponent primer för att få fäste för bottenfärgen. Jag hyser inte den minsta oro för att pesten ska bryta ut, även om jag avstår från epoxi även denna gång.

Däremot är jag intresserad av hur mycket vatten skrovet absorberar. EXAKT!!! Jag kan acceptera max 50, möjligen 100 kg men inte ett hekto mer. Tyvärr tycks kunskapen härom inte finnas. Allt är gissningar och grova antaganden. Möjligen har Calle C svaret på frågan.

MiniMe, menar du att X-79:ornas sandwichskrov är uppblötta, trots att de är epoxibehandlade? Jag har fått uppfattningen att epoxin ger en 100-procentigt vattentät yta. Är det inte så?

Rudi
Diamantmedlem
Inlägg: 770
Blev medlem: tis 13 dec 2005, 01:33

Inlägg av Rudi » ons 28 mar 2007, 18:05

Har du läst Mikael Nylanders (res. f. stavn.) bok "Böldpest"? Jag vill minnas att den var skriven med vissa anspråk på s.k. vetenskaplighet, och att författaren hade anknytning till någon teknisk högskola. Det var rätt länge sedan jag läste den, så jag kommer inte ihåg precis hur grundlig den var. Du kan ju kolla om du har lust.

Rudi

Användarvisningsbild
Calle C
Diamantmedlem
Inlägg: 2525
Blev medlem: mån 24 okt 2005, 15:56
Ort: Gbg

Inlägg av Calle C » ons 28 mar 2007, 19:42

Hej

Letade i mina gammla böcker men hittade inte det jag tänkte på.

Men i "Konstruieren mit Kunststoffen" teil 2, utgivare Carl Hanser Verlag, där finns följande: Typ-Norm DIN 16911 och Prufung nach DIN 53472.

Där sägs det att högsta vatten upptagning är ca 0,9%.

Generellt gäller för plaster att vattenupptagningsförmågan är högst vid kallt vatten och går snabbast vid varmt vatten.

Det skulle förvåna mig om upptaget på din båt över en sommar är över 0,5%.
Mer exakt än så kan jag inte hjälpa dig med utan att veta tillverkarens polysterkvalite
Calle

Se gla ut

Brendan
Diamantmedlem
Inlägg: 1518
Blev medlem: fre 18 aug 2006, 21:43

Inlägg av Brendan » ons 28 mar 2007, 20:05

Calle C skrev:Hej

Letade i mina gammla böcker men hittade inte det jag tänkte på.

Men i "Konstruieren mit Kunststoffen" teil 2, utgivare Carl Hanser Verlag, där finns följande: Typ-Norm DIN 16911 och Prufung nach DIN 53472.

Där sägs det att högsta vatten upptagning är ca 0,9%.

Generellt gäller för plaster att vattenupptagningsförmågan är högst vid kallt vatten och går snabbast vid varmt vatten.

Det skulle förvåna mig om upptaget på din båt över en sommar är över 0,5%.
Mer exakt än så kan jag inte hjälpa dig med utan att veta tillverkarens polysterkvalite
Tack för info. Jag ska forska vidare, men är tvungen att bestämma mig inom ett par dagar. Aftonbladet eller Expressen? Jag tar nog det säkra före det osäkra trots allt och epoxibehandlar. Det kan vara helt onödigt, men det kan å andra sidan inte vara helt fel. Och så är det det där med andrahandsvärdet...

Skriv svar