Röret som sitter gjutet som del av tanken läcker i skarven

Här kan man ställa alla typer av segelbåtsrelaterade frågor som inte passar i någon annan kategori
Skriv svar
TOR_A
Guldmedlem

Röret som sitter gjutet som del av tanken läcker i skarven

Inlägg av TOR_A » tor 08 mar 2007, 13:21

Hej

Avluftningsröret på toatanken läcker, det pyser ut illaluktande luft då man spolar toaletten. Det är en svart plasttank från 1987, det är alltså röret som sitter gjutet som en del av tanken som läcker i skarven tank/rör.

Är det någon som har tipps på hur man kan laga detta?

Har samma problem med färskvatten tanken, den är gjord av vit lite halvt genomskinlig plast.

Kan man laga det här eller är det bara att byta ut tankarna?

PelleH
Silvermedlem

Inlägg av PelleH » tor 08 mar 2007, 14:47

Det kan gå att fixa med en lödkolv. Färskvattentanken är med största sannolikhet gjord av polyeten. Toatanken är antagligen också någon slags termoplast, d.v.s. inte en härdplats som t.ex. polyester. Det bästa är om du kan hitta t.ex. en plastdunk i samma material (kolla märking efter t.ex. PE som i polyeten). Då kan du klippa remsor av dunken och använda som \"lödtenn\" vid reparationen.
--
Pelle

TOR_A
Guldmedlem

Inlägg av TOR_A » tor 08 mar 2007, 15:48

OK kanon. Tackar!

Användarvisningsbild
Anders S
Diamantmedlem

Inlägg av Anders S » tor 08 mar 2007, 15:48

Sådär lagar man bland annat Pionerjollar.

Men då tipsar fabriken om att man köper deras plastmaterial i \"rundstång\" och använder en hetluftpistol. Då kan man få det att se ut precis som en stilig \"svets\", med räfflor och allt. Man kan antagligen klippa ut smala remsor ur ett liknande material för att göra det lätt att smälta igenom, och färgen är inte viktig, däremot materialet.
Anders S

spackel
Guldmedlem

Inlägg av spackel » tor 08 mar 2007, 16:58

Jag lånar den här tråden...
Kan man använd varmluft för att forma polyeten-tankar också? Funderar på att sätta in en vatten tank i fören men för att få plats med en så stor som möjligt så skulle jag behöva ta lite grand på de två främre hörnen.

//Christer

Användarvisningsbild
Calle C
Diamantmedlem

Inlägg av Calle C » tor 08 mar 2007, 17:52

PelleH o Anders är rätt på det.

Så här hade jag gjort.
Köpt polyetenstänger för skidbelag.
Tänt eld på dem och låtit det droppa ner över skadan.
Har du möjlighet att bränna lite innan på skadeytan så gör det.

ps. du kan även klippa ut lite bitar ur någon PE-dunk istället för att köpa stänger.
Calle

Se gla ut

spackel
Guldmedlem

Inlägg av spackel » sön 25 mar 2007, 23:09

Kan man använd varmluft för att forma polyeten-tankar också? Funderar på att sätta in en vatten tank i fören men för att få plats med en så stor som möjligt så skulle jag behöva ta lite grand på de två främre hörnen.

//Christer
Finns det ingen som vågar/kan besvara

mvh
Christer

Användarvisningsbild
MiniMe
Diamantmedlem
Kontakt:

Inlägg av MiniMe » mån 26 mar 2007, 08:02

spackel skrev:

//Christer
Finns det ingen som vågar/kan besvara

mvh
Christer
Med varmluftpistol och plasttråd av samma slag kan man svetsa plast. Jag har gjort det förut men då var det oftast PVC. Du behöver dock ett munstycke så att du få värmen där den behövs.

Svetstråden hålls ca. 45 gradermot den riktning man svetsar och man riktar värmen på stället mellan plsten och svetstråden. Prova gärna på en skrotbit.
Peter
segla en Mustang, www.elvstrom-mustang.org

spackel
Guldmedlem

Inlägg av spackel » mån 26 mar 2007, 19:43

Jag var mer inne på att värma och sedan deformera hörnen, går det utan att hållfastheten minskar för mycket ?

mvh
Christer

Användarvisningsbild
Calle C
Diamantmedlem

Inlägg av Calle C » mån 26 mar 2007, 20:53

Det kan gå med lite trix.
Men jag avråder dig, det finns olika sätt som tankar tillverkas på, lite beroende hur avgör hur molekylkedjorna lägger sig.
Du kan alltså råka ut för att de sträckta molekylkedjorna vill dra sig tillbaks och då kan de göra det så mycket att det uppstår en försvagning och i värsta fall ett hål.
Calle

Se gla ut

Skriv svar