Vet inte vad man ska tro. Men i teorin kanske den är jättebra? Lite udda kan ju i alla fall påstå att den är. Vad säger du Robin, nåt för din Wasa?
(Hittade bilderna på Marinans klotterplank)

Men hur blir det med all tång och gräs som kölen ofrånkomligen kommer att fiska? För att inte tala om fískeredskapen!Robin skrev:Ja, det är ju helt klart en intressant lösning på kölen, helt överlägset ut styrke synpunkt, det var ju därför jag började fundera på det.
Intressant att nån annan fick samma ide samtidigt, det var typ 2003 som jag kom på det oxå, samma år som den Engelska firman gjorde det.
Men de hade uppenbarligen mer pengar att gå vidare med det hela, och jag var inte säker på att det skulle ge några fördelar ur hydrodynamisk synpunkt, snarare tvärtom trodde jag. Men det verkar ju som om det skulle funka bra. Men jag hade inte tänkt på att ha böjda vingar, jag tänkte mig helt raka. Det vore ännu bättre ur hållfasthetssynpunkt, men antagligen sämre ur vattenmotstånds.
Men man blir ju lite sugen på den lösningen igen, men jag vill ju inte betala nån licens till dom, jag kom ju på det samtidigt:) Hur är det egentligen med patent, hindrar det att man bygger för eget användande?
Kanske tom en swingvariant:) Men det borde kräva typ att fenorna är utdragbara så att säga, och ledade i skrovet.
Men även med en fast sådan köl så får man ju lägre tyndpunkt tack vare bulben, så man borde kunna minska vikten rejält:) Plus att man sågar bort över 100kilo plast i botten.
Borde räcka rätt långt med långa balkar där fenorna går in i skrovet, för att ta grundstötningslasterna, skrovpanelarna blir ju vädligt styva där, inte precis plattbottnad båten:) De andra lasterna tas upp rätt bra av röstjärnen och skrovet på läsidan.
Kanske hade vart nåt?:)
//Robin
Robin skrev:Du menar att det skall fastna massa skit nere på bulben? Inte mer än på nån annan T-köl, med bulbens nos framför fenan.
Eller menar du att den skulle samla mer skräp av nån annan anledning?
Finns ju trots allt en del båtar som har T-kölar, inte så många gamla svenska kanske, men ändå;)
Dessutom, det finns ju ett antal lösningar på att få bort sjögräs och annat från bulbar och framkanter. Trots allt så är ju racebåtar ännu känsligare för det. Fiskeredskap är klart ett större problem, svårare skära av bara sådär..
Bortsett från sjögrässamlingen, som det klart borde dela med alla T-kölar, så är det väl en rätt bra ide?
Jag tänker mig nog dessutom att fenorna skulle sitta i bulben tyngdpunkt, annars blir det bara en massa onödiga vridlaster på fenorna.
//Robin
Nej, tvärtom som ett inverterat bärplan. Det ska dra ner båten på jämn köl. Iaf säger de så i länken jag postat ovan.Kjelle skrev: Ska den undre horisontella delen (när båten kränger) fungera som ett bärplan? Den funktionen kan uppstå även när båten går upprätt - att man åstadkomma en lyftande komponent (till priset av ökat motstånd)