Nightvision / ljusförstärkare - Hur bar är dom?
Nightvision / ljusförstärkare - Hur bar är dom?
Hej!
Är på väg att skaffa en nightvision / ljusförstärkare för att komplettera navigations instrumenten ombord.
Vad har ni för erfarenheter av sådana? Watski har en Nightowl för ett par tusenlappar. Är den bra? Hur mycket nytta har man av den när man lägger till / seglar inomskärs på natten?
MVH
Fredrik
Är på väg att skaffa en nightvision / ljusförstärkare för att komplettera navigations instrumenten ombord.
Vad har ni för erfarenheter av sådana? Watski har en Nightowl för ett par tusenlappar. Är den bra? Hur mycket nytta har man av den när man lägger till / seglar inomskärs på natten?
MVH
Fredrik
Jag har tyvärr ingen erfarenhet av civila varianter men de bättre militära(kategori III) är helt underbara för användning i skärgården. Kom dock ihåg att det kan vara svårt att skilja på färgen på remmarna samt att det kan vara jobbigt att läsa sjökortet med dessa. All belysning som lanternor och sånt stör dessutom oerhört ifall den inte är välplacerad och inte lyser upp båten eller något i närheten.
det är relativt begränsat område man kan se. Den vanligaste nightvision funktionen bygger ju på att IR dioder av något slag \"belyser\" objektet.
Med en begränsad upplösning kan man nog ifrågasätta värdet av en enklare kamera som navigationshjälpmedel, annat än när man ska lägga till etc.
Jag såg en annons i någon båt-tidning för något mer avancerat.
Jag tror främst att värdet ligger i övervakning av båtens närområden, både dagtid och nattetid. Jag har ännu begränsad segelbåtserfarenhet men kan tänka mig att sikten i lä ofta är begränsad. Många av de plotters du kan titta på kamerabilden med kan växla mellan 2st kamerar med ett valt intervall eller genom aktivt knapptryck.
På en motorbåt med hytt blir nog valet att använda en reverserad modell som backspegel och back kamera. Samt vid tilläggning när man är ensam.
Med en begränsad upplösning kan man nog ifrågasätta värdet av en enklare kamera som navigationshjälpmedel, annat än när man ska lägga till etc.
Jag såg en annons i någon båt-tidning för något mer avancerat.
Jag tror främst att värdet ligger i övervakning av båtens närområden, både dagtid och nattetid. Jag har ännu begränsad segelbåtserfarenhet men kan tänka mig att sikten i lä ofta är begränsad. Många av de plotters du kan titta på kamerabilden med kan växla mellan 2st kamerar med ett valt intervall eller genom aktivt knapptryck.
På en motorbåt med hytt blir nog valet att använda en reverserad modell som backspegel och back kamera. Samt vid tilläggning när man är ensam.
Kika på en annan tråd här om detta:
http://www.fendern.se/segla/index.php?showtopic=4965
G3 (militär vers) finns nog inte att köpa lagligt.
http://www.fendern.se/segla/index.php?showtopic=4965
G3 (militär vers) finns nog inte att köpa lagligt.
__________________/)___
Mvh
Niclas
bär av, bär AV, BÄR AV! BÄR AAAV!
Mvh
Niclas
bär av, bär AV, BÄR AV! BÄR AAAV!
- Guitar Nilsson
- Diamantmedlem
- Kontakt:
Nu har jag testat!
Kanonkul leksak som verkligen lyser upp en svart vy över en insegling eller naturhamn eller fjärd. Om det är ett bra hjälpmedel för aktiv navigering får jag återkomma med efter den mörkare delen av seglnigssäsongen
MVH
Fredrik
Vilken kikare köpte du? MVH Nilsson i Myrbacka
Kanonkul leksak som verkligen lyser upp en svart vy över en insegling eller naturhamn eller fjärd. Om det är ett bra hjälpmedel för aktiv navigering får jag återkomma med efter den mörkare delen av seglnigssäsongen
MVH
Fredrik
Vilken kikare köpte du? MVH Nilsson i Myrbacka
Vi seglade så fort att dagar och nätter flög förbi som vita och svarta lakan. Och skepparn var så elak att vi med honom skrämde bort hundra meter långa bläckfiskar som kom varannan dag, och ville dra oss ner i djupet.