Översättarfråga ang. seglingstermer

Här kan man ställa alla typer av segelbåtsrelaterade frågor som inte passar i någon annan kategori
Brendan
Diamantmedlem

Förslag till översättning

Inlägg av Brendan » ons 07 mar 2007, 19:18

Så här skulle jag ha översatt:

Keiths 27-fots segelbåt, en Catalina, Diamond Girl, ligger förtöjd vid den innersta platsen i C-dockan (vid C-bryggan).

Keith kastade ut en fender och jag lade fast hans förtamp vid en pollare (förtöjningsring eller förtöjningsknap).

Och jag hjälpte honom att göra fast aktertampen.

Diamond Girl har vitt plastskrov med mörkblå dekorrand (möjligen snobbrand). Gelcoaten har smutsgrå fläckar.

Keith’s fall slår mot masten.

Ansluter mig till dem som rekommenderar Professor Jan Svartviks nautiska ordbok \"Engelska ord ombord\".

Där står långt ifrån allt men en hel del.

eriksbo1
Diamantmedlem

Inlägg av eriksbo1 » tor 08 mar 2007, 13:22

Noga taget heter det väl \"ett pålstek\", \"pålsteket\". Däremot är \"en pålstek\" oätlig hur den än är anrättad.

Sumprunkarn
Platinamedlem

Inlägg av Sumprunkarn » tor 08 mar 2007, 13:49

Calle C skrev:Slip, förtamp, knape, aktertamp, har vit glasfiber med mörkblå utsmyckning(kan vara i form av linjer,kanter etc.), gelcoat, fall.

Satt i ordningsföljd
Menar du att det finns flera slipar på C-bryggan? Rätt, som så många andra redan har konstaterat, är: plats, bryggplats

Användarvisningsbild
Calle C
Diamantmedlem

Inlägg av Calle C » tor 08 mar 2007, 13:54

På varv i UK har man torrdockor med slip.... :wink:

Men det kan oxå mycket väl röra sig om bryggplats.

Min definition grundar jag på det faktum att bokens handling härrör från ett varv.
Calle

Se gla ut

Användarvisningsbild
Anders S
Diamantmedlem

Inlägg av Anders S » tor 08 mar 2007, 15:44

Jag tycker att Brendans översättningsförslag är bra och rimligt på alla sätt.

Men vilken praxis har man egentligen som översättare; skall man rätta till författarens missuppfattningar eller fel, eller skall man översätta mer \"ordagrant\"?
Anders S

Brendan
Diamantmedlem

Inlägg av Brendan » tor 08 mar 2007, 17:34

Anders S skrev:Jag tycker att Brendans översättningsförslag är bra och rimligt på alla sätt.

Men vilken praxis har man egentligen som översättare; skall man rätta till författarens missuppfattningar eller fel, eller skall man översätta mer "ordagrant"?
En översättares huvuduppgift måste vara att försöka tolka författarens budskap genom att ge texten den språkdräkt som krävs för att svenska läsare ska förstå andemeningen. En översättning kan aldrig bli ordagrann och åtminstone uppenbara småfel kan nog översättaren ta sig friheten att korrigera efter eget huvud.

Men det är viktigt att en översättare verkligen har förmågan att tränga in i författarens tanke- och begreppsvärld. Om det här är en renodlad seglingsbok, fylld av nautiska specialtermer och beskrivningar av seglingsteknisk natur och översättaren kanske aldrig har satt sin fot i en båt och inte vet någonting om segling, kan jag tänka mig att det blir svårt att få boken läsvärd på svenska.

Boken "Hårt väder till havs" av Peter Bruce misstänker jag har översatts till svenska av en person som inte har seglat särskilt mycket. Det kan vara en del av förklaringen till det bedrövliga översättningsresultatet. För att ansluta till en diskussion vi hade här för något år sedan.

Användarvisningsbild
Calle C
Diamantmedlem

Inlägg av Calle C » tor 08 mar 2007, 17:46

Tur för översättarna att vi finns.... :o

Och mångfassiterade... :lol:
Calle

Se gla ut

Brendan
Diamantmedlem

Inlägg av Brendan » tor 08 mar 2007, 18:19

Calle C skrev:Tur för översättarna att vi finns.... :o

Mångfassiterade? Översättning tack!

Användarvisningsbild
Calle C
Diamantmedlem

Inlägg av Calle C » tor 08 mar 2007, 18:37

Brendan skrev:
Calle C skrev:Tur för översättarna att vi finns.... :o

Mångfassiterade? Översättning tack!
:lol: :lol: :lol: :lol: :lol:
Calle

Se gla ut

ikjern

Inlägg av ikjern » tor 08 mar 2007, 21:57

Hej!

Jag har nu haft tid att gå igenom alla svar och utifrån dem gjort en råöversättning som ser ut på följande sätt (jag har gått mycket på Brendans förslag):

Keiths 27-fot långa segelbåt, en Catalina, Diamond Girl, ligger förtöjd vid första platsen i C-bryggan.

”Ta emot linan är du hygglig.” Jag hörde Keith innan jag såg honom och innan jag visste att det var Keith. Han behövde inte säga åt mig vad jag skulle göra. Jag höll redan ut Diamond Girl från kajen med foten. Keith kastade ut en fender och jag la fast hans förtamp vid en pollare.

Diamond Girl har vitt glasfiberskrov med mörkblå dekorrand. Gelcoaten har smutsgrå fläckar.

Jag vill än en gång tacka så jättemycket för den respons jag har fått. Tusen tack!

Min syn på översättande är att man ska hålla sig till ämnen man är insatt i, annars är det svårt att göra en bra översättning. Jag skulle aldrig ta mig an ett uppdrag att översätta till exempel en renodlad seglingsbok, det överlåter jag åt dem som är insatta i ämnet. Om boken däremot mestadels utspelar sig på land, med få korta utflykter på böljan den blå (som den roman jag håller på med nu) är det en annan sak, då är det fortfarande möjligt att få till en bra översättning. Men utan hjälpsamma människor som alla ni som har svarat på mina frågor hade det inte gått, så klart!

Tack!

Ingela

Användarvisningsbild
Anders S
Diamantmedlem

Inlägg av Anders S » tor 08 mar 2007, 22:56

eriksbo1 skrev:Noga taget heter det väl "ett pålstek", "pålsteket". Däremot är "en pålstek" oätlig hur den än är anrättad.
Helt korrekt korrigerat. Jag bockar (bow) och säger tack (slag).

Hu!
Anders S

eriksbo1
Diamantmedlem

Inlägg av eriksbo1 » fre 09 mar 2007, 09:58

ikjern skrev:Hej!

Jag har nu haft tid att gå igenom alla svar och utifrån dem gjort en råöversättning som ser ut på följande sätt (jag har gått mycket på Brendans förslag):

Keiths 27-fot långa segelbåt, en Catalina, Diamond Girl, ligger förtöjd vid första platsen i C-bryggan.

”Ta emot linan är du hygglig.” Jag hörde Keith innan jag såg honom och innan jag visste att det var Keith. Han behövde inte säga åt mig vad jag skulle göra. Jag höll redan ut Diamond Girl från kajen med foten. Keith kastade ut en fender och jag la fast hans förtamp vid en pollare.

Diamond Girl har vitt glasfiberskrov med mörkblå dekorrand. Gelcoaten har smutsgrå fläckar.

Jag vill än en gång tacka så jättemycket för den respons jag har fått. Tusen tack!

Min syn på översättande är att man ska hålla sig till ämnen man är insatt i, annars är det svårt att göra en bra översättning. Jag skulle aldrig ta mig an ett uppdrag att översätta till exempel en renodlad seglingsbok, det överlåter jag åt dem som är insatta i ämnet. Om boken däremot mestadels utspelar sig på land, med få korta utflykter på böljan den blå (som den roman jag håller på med nu) är det en annan sak, då är det fortfarande möjligt att få till en bra översättning. Men utan hjälpsamma människor som alla ni som har svarat på mina frågor hade det inte gått, så klart!

Tack!

Ingela
Nja, helt riktigt översatt, men i en deckare avsedd för den stora allmänheten skulle jag nog undvika "gelcoat" , en fackterm som båtfolk känner men inte nödvändigtvis andra. Nu kan manl ätt tor att det blivit smutsgrå fläckar på nåns kappa eller jacka (coat). Skulle nog skriva skrovet i st f gelcoaten.

Och så - den sista meningen blev oöversatt: Keith`s halyard slapping his mast. Här gäller väl lite samma regel. "Fall" är knappast klart för alla läsare. Översätter man "Keiths fall slår i masten", vet en icke-segelinsatt inte riktigt om det är fråga om ett socialfall el dyl. Mastlinorna slamrade mot masten el likn är en mera adekvat översättning.

SWE54
Diamantmedlem

Inlägg av SWE54 » fre 09 mar 2007, 10:06

eriksbo1 skrev: Nja, helt riktigt översatt, men i en deckare avsedd för den stora allmänheten skulle jag nog undvika "gelcoat" , en fackterm som båtfolk känner men inte nödvändigtvis andra. Nu kan manl ätt tor att det blivit smutsgrå fläckar på nåns kappa eller jacka (coat). Skulle nog skriva skrovet i st f gelcoaten.

Och så - den sista meningen blev oöversatt: Keith`s halyard slapping his mast. Här gäller väl lite samma regel. "Fall" är knappast klart för alla läsare. Översätter man "Keiths fall slår i masten", vet en icke-segelinsatt inte riktigt om det är fråga om ett socialfall el dyl. Mastlinorna slamrade mot masten el likn är en mera adekvat översättning.
Håller inte med alls...
Tyckte det blev bra översatt.
Orginalet innehåller ju facktermer så varför ändra på det?
Det heter ju gelcoat, så varför använda något annat? Samma med fallen..
Nya ord är ju en del av läsningsupplevelsen.. eller?

ikjern

Inlägg av ikjern » fre 09 mar 2007, 10:51

Hej!

Min inställning till specialtermer kontra förenkling för att underlätta för en bredare publik när man översätter är att behålla specialtermer, de är ju en del av författarens originaltext. Om man anpassar texten för mycket är risken att den blir utslätad och ointressant. Man får se det som ett tillfälle för de som inte är insatta i t.ex. segling att förhoppningsvis slå i lexikon och på kuppen bredda sina kunskaper.

Detta sagt om skönlitterär översättning, jag har även arbetat många år som tv-översättare och där tänker man lite tvärt om, alltså man försöker hitta ord som förklarar så mycket som möjligt för tittarna. Tv är ju ett snabbt medium där man inte kan förvänta sig att folk ska rusa ur tv-soffan till bokhyllan för att slå i böcker. :wink:

Ingela

P.S. Jag glömde inte översätta den sista meningen, bara att skriva in den. Så här blev den: \"Keiths fall slår mot masten.\" D.S.

eriksbo1
Diamantmedlem

Inlägg av eriksbo1 » fre 09 mar 2007, 11:11

ikjern skrev:Hej!

Min inställning till specialtermer kontra förenkling för att underlätta för en bredare publik när man översätter är att behålla specialtermer, de är ju en del av författarens originaltext. Om man anpassar texten för mycket är risken att den blir utslätad och ointressant. Man får se det som ett tillfälle för de som inte är insatta i t.ex. segling att förhoppningsvis slå i lexikon och på kuppen bredda sina kunskaper.

Detta sagt om skönlitterär översättning, jag har även arbetat många år som tv-översättare och där tänker man lite tvärt om, alltså man försöker hitta ord som förklarar så mycket som möjligt för tittarna. Tv är ju ett snabbt medium där man inte kan förvänta sig att folk ska rusa ur tv-soffan till bokhyllan för att slå i böcker. :wink:

Ingela

P.S. Jag glömde inte översätta den sista meningen, bara att skriva in den. Så här blev den: "Keiths fall slår mot masten." D.S.
Det är ett resonemang som jag helt omfattar - försökte bara hjälpa att "popularisera" texten lite, men om filosofin är att den skall vara fackbetonad så är det ju bara okej!

Skriv svar