VHF-radio
På min båt har jag dragit kabeln (RG58) från masttopsmonterade antenn ända ner till den fastmonterade VHF (Navman 7200) i ett obruten stycke för att undvika förluster vid en däckskontakt.
Men nu har jag lessnat på rivning av halva inredning för att få loss antennkabeln vid avmastning.
Finns det nåt passande däckskontakt med små förluster?
Jag kan tänka mig att byta ut kabeln mot RG213 men om jag minns rätt är både antenn och vhf kontakter gjorda för 5mm kabeln. Hur lösa man detta problem?
Men nu har jag lessnat på rivning av halva inredning för att få loss antennkabeln vid avmastning.
Finns det nåt passande däckskontakt med små förluster?
Jag kan tänka mig att byta ut kabeln mot RG213 men om jag minns rätt är både antenn och vhf kontakter gjorda för 5mm kabeln. Hur lösa man detta problem?
Philip
Men RG-58 kan du räkna med relativt stora förluster upp till masttoppen. Bättre då att använda RG-213 eller helst RG-214 som är den dubbelskärmade och försilvrade varianten av RG-213.
Jag har på min båt löst det så att jag monterat en chassi-N-kontakt (hona) direkt på rufftaket, precis bredvid den kontakt som sitter för strömförsörjning till lanternan. I änden på min RG-214-kabel har jag krimpt på motsvarande N-kontakt fast hane.
N-kontakten är vattentät med O-ring men jag brukar ändå vulka den varje år, miljön är ganska hård med allt saltstänk.
Inne under rufftaket har jag sedan dragit resterande kabel dit jag vill.
Det blir i alla fall väldigt lätt varje år vid av- och påmastning.
Jag har på min båt löst det så att jag monterat en chassi-N-kontakt (hona) direkt på rufftaket, precis bredvid den kontakt som sitter för strömförsörjning till lanternan. I änden på min RG-214-kabel har jag krimpt på motsvarande N-kontakt fast hane.
N-kontakten är vattentät med O-ring men jag brukar ändå vulka den varje år, miljön är ganska hård med allt saltstänk.
Inne under rufftaket har jag sedan dragit resterande kabel dit jag vill.
Det blir i alla fall väldigt lätt varje år vid av- och påmastning.
Thomas G:s lösning är bra.
Om du däremot vill hålla dig till \"typkontakten\" UHF (PL 258) finns särskilda däcksgenomföringar. S e tex
http://www.alfakom.se/info-htm/kon_hf1.htm
Däcksgenomföring GLC98 UHF/PL med 2x mutter. Art.nr.25-175
Du får lite förluster i kontakten men knappast mer än vad du kan stå ut med. Med 20 m kabel blir fölusten 3 - 5 dB, dvs halva effekten (av 25 W) försvinner. Resten är i de flesta fall mer än tillräcklig för att nå din radiohorisont. Det först i dess allra yttersta gräns som skillnaden märks.
Bäst är dock en vattentät koaxialkontakt av god kvalitet.
Om du däremot vill hålla dig till \"typkontakten\" UHF (PL 258) finns särskilda däcksgenomföringar. S e tex
http://www.alfakom.se/info-htm/kon_hf1.htm
Däcksgenomföring GLC98 UHF/PL med 2x mutter. Art.nr.25-175
Du får lite förluster i kontakten men knappast mer än vad du kan stå ut med. Med 20 m kabel blir fölusten 3 - 5 dB, dvs halva effekten (av 25 W) försvinner. Resten är i de flesta fall mer än tillräcklig för att nå din radiohorisont. Det först i dess allra yttersta gräns som skillnaden märks.
Bäst är dock en vattentät koaxialkontakt av god kvalitet.
OK, det låter bra. Tack för bra svar!
Men om kabeln har en diameter på 10mm hur gör jag med kontakten bakom vhf och på antennen som är gjorda för 5mm kabeln, alltså RG58?
Vet du Kjelle hur lång \"däckskontakten med 2 muttrar\" är? Mitt däck är sandwich och ganska tjock vid mastfoten.
Eftersom masten är bara 10 meter lång funderar jag över vitsen att byta ut RG58. Jag menar, det hela funkade rätt bra i somras:
Men om kabeln har en diameter på 10mm hur gör jag med kontakten bakom vhf och på antennen som är gjorda för 5mm kabeln, alltså RG58?
Vet du Kjelle hur lång \"däckskontakten med 2 muttrar\" är? Mitt däck är sandwich och ganska tjock vid mastfoten.
Eftersom masten är bara 10 meter lång funderar jag över vitsen att byta ut RG58. Jag menar, det hela funkade rätt bra i somras:
Philip
Finns det inte någon möjlighet att lägga kabeln i en kabelkanal? det finns ju sådana i olika storlekar och som säkert kan placeras lite diskret under däck. Då kunde du ha kvar din nuvarande kabel i obruten längd, och det går lätt att dra bort resp. lägga dit höst o vår, du vinner någon dB då. Vidare vill jag framhålla nyttan av att \"vaselina\" ALLA kontakter ombord, då kommer inte fukten åt att orsaka oxid! Jag har vaselin på alla kontakter, även VHF och Kortvågsantennkontakterna, det ger ett bekymmersfritt båtliv.
Genomföring
Hej!
Jag är också i tankar att montera VHF-antenn i masttoppen men är lite orolig för håltagningen i rufftaket. I somras var vi nämligen på vippen att köpa en båt som efter en halv besiktning av besiktningsman (tack gode gud att vi anlitade honom!) dömdes ut totalt. Det var fukt i princip hela däcket. På grund av amatörmässiga håltagningar enligt besiktningsmannen. Hur gör ni för att se till att fukten inte slår till?
Jesper
Jag är också i tankar att montera VHF-antenn i masttoppen men är lite orolig för håltagningen i rufftaket. I somras var vi nämligen på vippen att köpa en båt som efter en halv besiktning av besiktningsman (tack gode gud att vi anlitade honom!) dömdes ut totalt. Det var fukt i princip hela däcket. På grund av amatörmässiga håltagningar enligt besiktningsmannen. Hur gör ni för att se till att fukten inte slår till?
Jesper
-
bullernosius
- Trogen medlem
VHF-radio
Hej Igen
Företaget SRAB säljer en antennkabel HFX1336 som är 6 mm diameter kostnad 25 kr/ meter. Enligt uppgift ska den vara bra mycket bättre än RG58 . Det går också att kränga på en koppling som passar till min bärbara VHF. På så vis slipper jag ha en extra skarv som ökar risken för förluster. Är det någon som erfarenhet av den här kabeln.
Företaget SRAB säljer en antennkabel HFX1336 som är 6 mm diameter kostnad 25 kr/ meter. Enligt uppgift ska den vara bra mycket bättre än RG58 . Det går också att kränga på en koppling som passar till min bärbara VHF. På så vis slipper jag ha en extra skarv som ökar risken för förluster. Är det någon som erfarenhet av den här kabeln.
hälsar Bullernosius
Utan att veta hur din antenn ser ut så gissar jag att det är ett jordplansspröt som gått av. Så kallade GP-antenner (ett spröt upp och tre-fyra vinklade nedåt) har jordplansspröten nedåt.Calle C skrev:Knyker tråden lite
Jag har(eller har haft) en väldigt bra antenn i min masttopp, den består av 4 antennspröt.
Nu är det så att någon har brutit av ett spröt. Hur kommer det att inverka, finns det någon som säljer lösa spröt.
Antennen var väldigt bra.
Faller ett av jordplansspröten bort gör det en viss skillnad men sannolikt är den inte alls betydande utan den påverkar mest strålningsdiagrammet för antennen d v s åt vilket håll som signalen går bäst/sämst.
Är det toppsprötet som fallit bort är det värre, då blir skillnaden natt och dag.