köl på Banner 28

Här kan man ställa alla typer av segelbåtsrelaterade frågor som inte passar i någon annan kategori
Skriv svar
Användarvisningsbild
MiniMe
Diamantmedlem
Inlägg: 1136
Blev medlem: ons 09 nov 2005, 19:25
Ort: Västerås
Kontakt:

köl på Banner 28

Inlägg av MiniMe » fre 02 mar 2007, 16:58

Vilken köl finns på Banner 28 i orginal???

SWE54
Diamantmedlem
Inlägg: 2674
Blev medlem: lör 23 dec 2006, 21:54

Inlägg av SWE54 » fre 02 mar 2007, 17:43

Järnköl, fena, 600 kg

matsa
Diamantmedlem
Inlägg: 739
Blev medlem: tis 22 aug 2006, 23:10

Inlägg av matsa » lör 03 mar 2007, 13:41

hmm...?
du har blivit helt kölfixerad tror jag :roll:
jag ska ner å mäta snart. ska bara kolla om isen är borta först./m
ps ingen hajar nåt :lol: :lol:

Jaramaz
Diamantmedlem
Inlägg: 1679
Blev medlem: tis 22 aug 2006, 20:08

Inlägg av Jaramaz » lör 03 mar 2007, 23:26

hur gick det nu matsa? och vem(s) mätte du på?

och till slut: inte finns det väl hajar så långt norrut som du bor?

/J

SWE54
Diamantmedlem
Inlägg: 2674
Blev medlem: lör 23 dec 2006, 21:54

Inlägg av SWE54 » sön 04 mar 2007, 20:05

Ny \"modern\" köl till Banner 28

http://home.broadpark.no/~mlystrup/Ims-keel.html

Robin
Diamantmedlem
Inlägg: 500
Blev medlem: tor 29 dec 2005, 23:02
Ort: Göteborg

Inlägg av Robin » sön 04 mar 2007, 22:23

Den kölen var ju inte så dum.
Jag har ju funderat en del i de här banorna till min Wasa, en sak som jag ser som ett problem, som de inte verkar ha funderat så mycket över på den där Bannern, om man ökar det rätande momentet så ökar man ju alla rigglaster, och det är ju det som allt är dimensionerat för.Om man ökar Rm bara lite spelar det kanmske ingen roll, men om man ökar det så mycket att det ydligt märks, ja då har man ju helt klart tappat säkerhetsmarginaler på vant och så.

Jag tänkte ju ett tag sätta på en Bav 42 köl, men den skulle, vad det verkar ge en allt för stor ökning av det rätande momentet, och jag vill inte minska på säkerhetsmarginalerna, då får ja kanske byta allt från vant till block och avlastare, vilket ju kostar en massa pengar...

Men det verkar ju funka bra på Banner 28an, den kanske är beräknad utefter att man har ett par killar på railen, och med den nya kölen kanske de inte har det.

Det bevisar ju oxå att det finns en del att göra kölområdet(självklart finns det:)

//Robin

SWE54
Diamantmedlem
Inlägg: 2674
Blev medlem: lör 23 dec 2006, 21:54

Inlägg av SWE54 » sön 04 mar 2007, 23:15

Dom båtarna (i Norge) kappseglas flitigt och hårt så det är nog inga problem med riggens hållfasthet. Kullmankölen har ju funnits i över 10 år nu (design 1994) så det borde väl visat sig om det var något problem...
Det verkar som om båten bara blir mer slut styv och då kanske inte lasterna ökar så mycket i riggen. Man har väl redan revat storen vid friskare vindar dessutom. I början är det väl formen på båten som tar det mesta i kombination med ett antal på railen.
Man ska ju helst vara 5 st när man kappseglar och det blir ju en del vikt på railen. (3 m bred båt).
Många seglar ju havsrace, med nya kölen blir ju båten lite säkrare. Den gamla kölen har svårt att räta upp båten om den välter, man har tom sänkt en Banner 28 en gång i en kappsegling när den gick runt helt. Då var dom ändå 7 (!) st ombord.

Robin
Diamantmedlem
Inlägg: 500
Blev medlem: tor 29 dec 2005, 23:02
Ort: Göteborg

Inlägg av Robin » mån 05 mar 2007, 00:01

Nej, det verkar ju onekligen som om det funkar bra, det tvivlar jag inte på:) Men ändå, marginalerna borde ändå vara mindre hållfasthetsmässigt räknat.

Om man har gjort båten mer slutstyv har man ju ökat det rätande momentet, alltså belastningarna. Att man har revat seglen spelar ingen roll.

Visst är det skrovet som står för stor del av Rm, även så på min smala båt, mer än hälften är skrovet vid 30grader krängning.

Det är sådana här uppgifter som gör mig än mer sugen på en modernare köl:) Synd att min båt har så kraftigt nedbyggt kölsvin:)

Så Banner 28an är inte riktigt självrätande? Fast det är klart, det behövs ite så lång tid felvänd för att det ska skita sig om båten inte är ordentligt tät. Ett par hundra liter i rufftaket gör nog stor skillnad, speciellt på breda båtar...:)

//Robin

SWE54
Diamantmedlem
Inlägg: 2674
Blev medlem: lör 23 dec 2006, 21:54

Inlägg av SWE54 » mån 05 mar 2007, 13:57

Skulle ju inte ha något emot en Kullman köl.
Lite bättre bett på kryssen och stabilare undanvindar hade ju inte varit fel.

Men det är både för krångligt och för dyrt för mig att lösa just nu.

Skriv svar