köl på Banner 28
köl på Banner 28
Vilken köl finns på Banner 28 i orginal???
Den kölen var ju inte så dum.
Jag har ju funderat en del i de här banorna till min Wasa, en sak som jag ser som ett problem, som de inte verkar ha funderat så mycket över på den där Bannern, om man ökar det rätande momentet så ökar man ju alla rigglaster, och det är ju det som allt är dimensionerat för.Om man ökar Rm bara lite spelar det kanmske ingen roll, men om man ökar det så mycket att det ydligt märks, ja då har man ju helt klart tappat säkerhetsmarginaler på vant och så.
Jag tänkte ju ett tag sätta på en Bav 42 köl, men den skulle, vad det verkar ge en allt för stor ökning av det rätande momentet, och jag vill inte minska på säkerhetsmarginalerna, då får ja kanske byta allt från vant till block och avlastare, vilket ju kostar en massa pengar...
Men det verkar ju funka bra på Banner 28an, den kanske är beräknad utefter att man har ett par killar på railen, och med den nya kölen kanske de inte har det.
Det bevisar ju oxå att det finns en del att göra kölområdet(självklart finns det:)
//Robin
Jag har ju funderat en del i de här banorna till min Wasa, en sak som jag ser som ett problem, som de inte verkar ha funderat så mycket över på den där Bannern, om man ökar det rätande momentet så ökar man ju alla rigglaster, och det är ju det som allt är dimensionerat för.Om man ökar Rm bara lite spelar det kanmske ingen roll, men om man ökar det så mycket att det ydligt märks, ja då har man ju helt klart tappat säkerhetsmarginaler på vant och så.
Jag tänkte ju ett tag sätta på en Bav 42 köl, men den skulle, vad det verkar ge en allt för stor ökning av det rätande momentet, och jag vill inte minska på säkerhetsmarginalerna, då får ja kanske byta allt från vant till block och avlastare, vilket ju kostar en massa pengar...
Men det verkar ju funka bra på Banner 28an, den kanske är beräknad utefter att man har ett par killar på railen, och med den nya kölen kanske de inte har det.
Det bevisar ju oxå att det finns en del att göra kölområdet(självklart finns det:)
//Robin
Dom båtarna (i Norge) kappseglas flitigt och hårt så det är nog inga problem med riggens hållfasthet. Kullmankölen har ju funnits i över 10 år nu (design 1994) så det borde väl visat sig om det var något problem...
Det verkar som om båten bara blir mer slut styv och då kanske inte lasterna ökar så mycket i riggen. Man har väl redan revat storen vid friskare vindar dessutom. I början är det väl formen på båten som tar det mesta i kombination med ett antal på railen.
Man ska ju helst vara 5 st när man kappseglar och det blir ju en del vikt på railen. (3 m bred båt).
Många seglar ju havsrace, med nya kölen blir ju båten lite säkrare. Den gamla kölen har svårt att räta upp båten om den välter, man har tom sänkt en Banner 28 en gång i en kappsegling när den gick runt helt. Då var dom ändå 7 (!) st ombord.
Det verkar som om båten bara blir mer slut styv och då kanske inte lasterna ökar så mycket i riggen. Man har väl redan revat storen vid friskare vindar dessutom. I början är det väl formen på båten som tar det mesta i kombination med ett antal på railen.
Man ska ju helst vara 5 st när man kappseglar och det blir ju en del vikt på railen. (3 m bred båt).
Många seglar ju havsrace, med nya kölen blir ju båten lite säkrare. Den gamla kölen har svårt att räta upp båten om den välter, man har tom sänkt en Banner 28 en gång i en kappsegling när den gick runt helt. Då var dom ändå 7 (!) st ombord.
Nej, det verkar ju onekligen som om det funkar bra, det tvivlar jag inte på:) Men ändå, marginalerna borde ändå vara mindre hållfasthetsmässigt räknat.
Om man har gjort båten mer slutstyv har man ju ökat det rätande momentet, alltså belastningarna. Att man har revat seglen spelar ingen roll.
Visst är det skrovet som står för stor del av Rm, även så på min smala båt, mer än hälften är skrovet vid 30grader krängning.
Det är sådana här uppgifter som gör mig än mer sugen på en modernare köl:) Synd att min båt har så kraftigt nedbyggt kölsvin:)
Så Banner 28an är inte riktigt självrätande? Fast det är klart, det behövs ite så lång tid felvänd för att det ska skita sig om båten inte är ordentligt tät. Ett par hundra liter i rufftaket gör nog stor skillnad, speciellt på breda båtar...
//Robin
Om man har gjort båten mer slutstyv har man ju ökat det rätande momentet, alltså belastningarna. Att man har revat seglen spelar ingen roll.
Visst är det skrovet som står för stor del av Rm, även så på min smala båt, mer än hälften är skrovet vid 30grader krängning.
Det är sådana här uppgifter som gör mig än mer sugen på en modernare köl:) Synd att min båt har så kraftigt nedbyggt kölsvin:)
Så Banner 28an är inte riktigt självrätande? Fast det är klart, det behövs ite så lång tid felvänd för att det ska skita sig om båten inte är ordentligt tät. Ett par hundra liter i rufftaket gör nog stor skillnad, speciellt på breda båtar...
//Robin