Slipa rost på köl

Här kan man ställa alla typer av segelbåtsrelaterade frågor som inte passar i någon annan kategori
Joflopp
Platinamedlem

Inlägg av Joflopp » mån 19 feb 2007, 09:52

Har sett ett privattest på nätet där man tagit plåtbitar och målat med olika färger och sedan låtit hänga ute. Hammarlacken fick inte vidare värst bra betyg där. Typiskt nog så har jag slarvat bort länken...

Rudi
Diamantmedlem

Inlägg av Rudi » mån 19 feb 2007, 18:23

Dessutom innehåller Hammerites Hammarlack silikon, och kan inte övermålas med andra färger. Står det på burken.

Rudi

Thord
Trogen medlem

Blästeralternativ

Inlägg av Thord » tis 27 feb 2007, 23:17

När jag skulle ordna min köl så använde jag en roterande bläster av märket Perago. Funkade alldeles utmärkt då jag även skulle ta bort massa gammal massa som satt på kölen och som skulle satt igen allt vad slip-papper heter.
Den roterande blästern sätts i en borrmaskin och kan köpas hos Clas Ohlson eller Jula mfl. Är en gummitrissa med hårdmetalldubbar. Bild

Användarvisningsbild
sotarn
Diamantmedlem

Inlägg av sotarn » tis 27 feb 2007, 23:51

Undrar av ren nyfikenhet hur det är med livslängden på dessa roterande tingestar. Räcker en enda till att ensam \"renslipa\" en hel köl på, låt oss säga 3kvm?
De är ju inte gratis och jag funderar också på varför de inte finns för att fästa i vinkelslip. Det blir ju lite trevligare arbetsställning än då man monterar i borrmaskin.
//Daniel

Användarvisningsbild
Anders S
Diamantmedlem

Inlägg av Anders S » ons 28 feb 2007, 07:36

Förmodligen för att de är varvtalsbegränsade och för att dubben lossnar vid (för) höga varvtal.

När det gäller köl rekommenderar jag att slipa med grov slipskiva och måla med tvåkomponent. På min förra båt med järnköl (den hade jag 17 år) gjorde jag detta och det höll mycket bra. Man fick givetvis acceptera litet rost där man skavt emot och bättra där. Man måste måla \"genast\" så man bär slipa torra dagar och måla det man slipat omgående.

Kan man blästra är det nog bättre, men för att dra nytta av blästringens bättre rensning måste man verkligen måla GENAST, i princip följer man med bakom blästerstrålen med rostskyddet - så viktigt är det.
Anders S

Användarvisningsbild
Guitar Nilsson
Diamantmedlem
Kontakt:

Inlägg av Guitar Nilsson » ons 28 feb 2007, 21:38

Vad gör man mitt under på en 6-tons långköl? Det är ju alltid en bit man inte kommer åt. Att greja med domkrafter gör väl ingen vettig och att hyra mobilkran bara för det lyftet gör ingen fattighjon.
Om man slipar det sista under när jag lyfter för sjösättning (stropparna sätts långt fram resp i propellerurtaget) lite snabbt så där, finns det nåt rostskyddskladd som tål att sjösättas direkt?

Är det föresten någon som provat Black Varnish som rostskydd under vattnet? Jag hade Black Varnish som bottenfärg under hela botten på min träsnipa, den hade blyköl och RF grejer som höll den, men inget järn. Färgen släppte då ingenstans.
Har man inte kört sånt som rostskydd på bogserare och såna?
Vi seglade så fort att dagar och nätter flög förbi som vita och svarta lakan. Och skepparn var så elak att vi med honom skrämde bort hundra meter långa bläckfiskar som kom varannan dag, och ville dra oss ner i djupet.

HenrikGbg
Silvermedlem

Inlägg av HenrikGbg » ons 28 feb 2007, 22:46

Jag vill föreslå PERAGO, en gummitrissa med dubbar på som är \"grymt\" effektiv mot rost! Den används med borrmaskin och ger en \"blästrad\" yta. Jag har en dubbelskiva, alltså två rader med dubbar, -det finns i flera varianter, fråga i båttillbehörsaffärerna. Så ska jag behandla min köl när snön smält o det blir torrt runt båten. Var bara försiktig och inte trycka på för mycket, det förstör skivan då dubbarna lossnar, och effekten blir inte bättre av att trycka. Skyddsglasögon ett måste! Leta på nätet efter perago.nu
Lycka till.

SWE54
Diamantmedlem

Inlägg av SWE54 » ons 28 feb 2007, 23:50

Det är väl den som visas med bild 4 inlägg upp antar jag....?

Johan 52
Diamantmedlem

Inlägg av Johan 52 » tor 01 mar 2007, 00:38

Guitar Nilsson skrev:Vad gör man mitt under på en 6-tons långköl? Det är ju alltid en bit man inte kommer åt. Att greja med domkrafter gör väl ingen vettig och att hyra mobilkran bara för det lyftet gör ingen fattighjon.
Bygg en ställning för om och en akter om kölen med Burtonmatrial som du sedan skruvar upp. 8 skruvar klarar 6 ton lätt om dom är välsmorda.
Då kan du få upp båten 2 dm som räcker för behandling av kölbotten.
Har provat själv.//Johan.

Användarvisningsbild
Anders S
Diamantmedlem

Inlägg av Anders S » tor 01 mar 2007, 00:51

När jag målade kölen ställde jag kölen på tre pallar, med kilar. Då var det inte så svårt att ta bort en pall i taget för att skrapa och måla kölsulan. Det tar ju litet tid, men på en del båtar bör nog båten stå på åtminstone en pall under kölen. Det beror på skrovformen och om man kan få bra tag för att lyfta (och om skrovet håller).

Man kan ju (kanske inte nu) gräva ett hål under kölen för att komma åt, också. Folk tittar konstigt ett tag, men inte så länge...

Står båten i stålvagga är det ju så dags, men att lyfta den med domkraft för att lägga pallar emellen borde väl gå. En \"10-tons\" från Biltema duger.
Anders S

Thord
Trogen medlem

Inlägg av Thord » fre 02 mar 2007, 13:03

sotarn skrev:Undrar av ren nyfikenhet hur det är med livslängden på dessa roterande tingestar. Räcker en enda till att ensam "renslipa" en hel köl på, låt oss säga 3kvm?
För egen del körde jag med en enkelradig och den höll för en köl på dryga 3m2. Som det står i ett annat inlägg så gäller det att inte trycka för mycket.
Min trissa är fortfarande helt ok efter kölen bortsett från en eller två dubbar som blivit skadade. (tryckte lite för mycket...)

Användarvisningsbild
Guitar Nilsson
Diamantmedlem
Kontakt:

Inlägg av Guitar Nilsson » sön 25 mar 2007, 09:16

Ni som använt tvåkomponent. Då måste man alltså blanda en pytteskvätt i taget, penslarna stelnar på löpande bandP Hur gjorde ni detta?
Är jag den enda som haft Black Waenish i åtanke?
Vi seglade så fort att dagar och nätter flög förbi som vita och svarta lakan. Och skepparn var så elak att vi med honom skrämde bort hundra meter långa bläckfiskar som kom varannan dag, och ville dra oss ner i djupet.

ole
Diamantmedlem

Inlägg av ole » tis 27 mar 2007, 10:14

Hur är det - kann man använda linolja kanske? Det är iaf inte så dyrt.

http://www.oilpress.com/linolja.htm

:roll:
ole

saltlånga
Guldmedlem

Inlägg av saltlånga » lör 31 mar 2007, 22:23

Guitar Nilsson skrev:Ni som använt tvåkomponent. Då måste man alltså blanda en pytteskvätt i taget, penslarna stelnar på löpande bandP Hur gjorde ni detta?

Har idag slipat bort den gamla färgen på kölen och ska på söndag måla med WC-tar 2-komp epoxi.
På burken står det att tillblandad färg måste användas inom 4 timmar.
Söndag kväll vet jag om detta är sant.

Användarvisningsbild
Guitar Nilsson
Diamantmedlem
Kontakt:

Inlägg av Guitar Nilsson » sön 01 apr 2007, 08:53

saltlånga skrev:
Guitar Nilsson skrev:Ni som använt tvåkomponent. Då måste man alltså blanda en pytteskvätt i taget, penslarna stelnar på löpande bandP Hur gjorde ni detta?

Har idag slipat bort den gamla färgen på kölen och ska på söndag måla med WC-tar 2-komp epoxi.
På burken står det att tillblandad färg måste användas inom 4 timmar.
Söndag kväll vet jag om detta är sant.
Har du slipat rosten ena dan och ska på med tvåkomponenten dan efter? Då hinner du ju få fullt med oxid och allt jobb är förjäves. Jag fattar antaglinen fel...
Jag slipade bara en halv kvadrat itaget och målade över direkt.

Skriv svar