Snabbseglare 34-38 fot

Här kan man ställa alla typer av segelbåtsrelaterade frågor som inte passar i någon annan kategori
Användarvisningsbild
J@nne
Diamantmedlem
Inlägg: 314
Blev medlem: lör 03 apr 2004, 06:32
Ort: Göteborg

Inlägg av J@nne » tis 27 feb 2007, 17:01

Robin skrev:Nej, ja ska inte bygga en, jag bygger en sedan rätt länge:)
Men det är en bit kvar på den. Om du söker på Wasa 55 här på forumet eller för den delen, sök på mig, så finns det en hel del att läsa här..

Min blir ju som sagt inte så orginal, modernare variant i den lite mer minimalistiska stilen blir det på däck. Under blir det nästan en klassisk Orustinredning. Modern rigg utan backstag, bara självslående och gennacker. Designen på däck kommer antagligen vara rätt så inspirerad av Wally 80n. I helgen ska jag och polaren slänga ihop en 3D ritning på hur hon kan komma att se ut då. Kan lägga upp den här då.

Ja du, vad kommer den kosta.. Bra fråga, vi köpte ett färdigt skrov och däck för 4år sen. Sen har vi fått tag på en hel del saker väldigt billigt. Skulle tro att det landar på någonstans 3-400 000 när det är klart, arbete inte räknat.
Men jag har funderat lite i banorna att bygga en till när den här är klar, renovera formarna och så. Då säljer jag ju den här först. Mer än 500 kommer jag vilja ha, men det blir en ganska speciell båt:)

Om du är intresserad av en modern Wasa så kan vi se vad man kan göra. Dock kanske inte till den här sommaren.

Självklart kunde jag ju byggt den så att den ser ut som de gamla, men jag känner att jag vill lyfta designen ett par årtionden...
Vi får väl se vad du och andra tycker om 3D bilderna i helgen:)

//Robin
Jag var ute på Hönö idag, där såg jag en Wasa 55:a :wink:
Hade tyvärr lite dåligt med tid för att komma in och hälsa, men jag såg båten bakom Ö-metall.

Robin
Diamantmedlem
Inlägg: 500
Blev medlem: tor 29 dec 2005, 23:02
Ort: Göteborg

Inlägg av Robin » tis 27 feb 2007, 18:56

J@nne, nästa gång kan du ju komma förbi, jag har mitt konto i den änden av huset där båten står, på övervåningen, bara fråga efter Robin:)
Visst är det en fin blivande båt?:)

//Robin

Användarvisningsbild
J@nne
Diamantmedlem
Inlägg: 314
Blev medlem: lör 03 apr 2004, 06:32
Ort: Göteborg

Inlägg av J@nne » tis 27 feb 2007, 18:59

Robin skrev:J@nne, nästa gång kan du ju komma förbi, jag har mitt konto i den änden av huset där båten står, på övervåningen, bara fråga efter Robin:)
Visst är det en fin blivande båt?:)

//Robin
Jag kommer upp Robin, jag kör lastbil och hade dock bara vägen förbi ut till Bergs Propulsion på Öckerö. Hade minimalt med tid för att sedan påbörja lastning.

Användarvisningsbild
snajdarn
Silvermedlem
Inlägg: 48
Blev medlem: tor 24 aug 2006, 08:21
Ort: Trondheim

Inlägg av snajdarn » ons 28 feb 2007, 09:49

Mm, RB111 e fin (http://www.blocket.se/vi/11017485.htm?ca=15_s)
Jag antar att jag måste köpa mig båt i Norge nu, annars åker man ju på 25 % moms om man skall ta in den dit. Men RB111 dyker upp på FINN.no emellanåt, för runt 400 tusen.
Häftigt projekt med Wasa55 , Robin. Har du några bilder ?

Robin
Diamantmedlem
Inlägg: 500
Blev medlem: tor 29 dec 2005, 23:02
Ort: Göteborg

Inlägg av Robin » ons 28 feb 2007, 09:59

Du är så välkommen så J@nne:)

Snajdarn, tja, några bilder har jag väl, på datorn hemma. kan se på det ikväll. Men jag får ta några nya, men har ingen kamera just nu. Båten ser inte så mycket ut för världen just nu, men så fort snön försvinner så blir det överväxel:)

Nästan så man börjar tänka i banorna att bygga klart den, och sälja den, så kan bygga mig en 50-55fotare i kol eller kevlar, med swingköl och riktigt modern rätt igenom... Men vi får se. Undrar om det finns plats på marknaden för en sådan båt?

Jo, det där med moms är jobbigt, köpte min rigg i Norge.

//Robin

cub
Guldmedlem
Inlägg: 61
Blev medlem: sön 13 nov 2005, 22:00
Ort: Sthlm

Swede 38

Inlägg av cub » ons 28 feb 2007, 19:26

Nu hardu en Swede 38 till salu på sailguide den borde klassa in pådina kriterier. :D

HaHa
Silvermedlem
Inlägg: 34
Blev medlem: tor 19 okt 2006, 13:08

Inlägg av HaHa » ons 28 feb 2007, 21:57

snajdarn skrev:Mm, RB111 e fin (http://www.blocket.se/vi/11017485.htm?ca=15_s)
Jag antar att jag måste köpa mig båt i Norge nu, annars åker man ju på 25 % moms om man skall ta in den dit. Men RB111 dyker upp på FINN.no emellanåt, för runt 400 tusen.
Häftigt projekt med Wasa55 , Robin. Har du några bilder ?
I løpet av fjoråret var det 3 stk Wasa 55 (en flushdekket) til salgs på finn.no - kanskje dukker det noen opp i år også?

Skriv svar