Ballad eller Dehler 29?

Här kan man ställa alla typer av segelbåtsrelaterade frågor som inte passar i någon annan kategori
Användarvisningsbild
Calle C
Diamantmedlem

Inlägg av Calle C » sön 25 feb 2007, 21:36

Jo Brendan.
Efter lite sökning hittade jag
http://www.sailguide.com/forum/viewtopi ... highlight=
Se sid 5.

Det konstiga var att det var \"Brendan\" som ifrågasatte då oxå.

Har du något problem med mig, eller....
Calle

Se gla ut

Brendan
Diamantmedlem

Nyfikenhet

Inlägg av Brendan » sön 25 feb 2007, 21:48

Calle C skrev:Jo Brendan.
Efter lite sökning hittade jag
http://www.sailguide.com/forum/viewtopi ... highlight=
Se sid 5.

Det konstiga var att det var "Brendan" som ifrågasatte då oxå.

Har du något problem med mig, eller....
Inte alls, men du skriver saker som retar min nyfikenhet. Hoppas du har lust att tillfredsställa den. Det är nog inte bara jag som är intresserad.

Användarvisningsbild
Calle C
Diamantmedlem

Inlägg av Calle C » sön 25 feb 2007, 21:57

Brendan

Om du vill så ska jag gärna berätta om en ännu värre segling ensam(frun var med, men det innebar ännu mer jobb).... :lol:
Calle

Se gla ut

Brendan
Diamantmedlem

Värsta seglatsen

Inlägg av Brendan » sön 25 feb 2007, 22:05

Calle C skrev:Brendan

Om du vill så ska jag gärna berätta om en ännu värre segling ensam(frun var med, men det innebar ännu mer jobb).... :lol:
Gärna det, men vi kan väl ta det i tur och ordning. Den där 24-timmars, alltså... Eftersom jag själv kanske deltog den gången, blir jag så himla nyfiken. Startade du från Björlanda Kile? Själv startade jag ofta från Rossbådan för att få bättre svängrum.

Användarvisningsbild
Calle C
Diamantmedlem

Inlägg av Calle C » sön 25 feb 2007, 22:16

Ja ja, det är inte lätt att läsa, så jag kopierar in tråden svar för att göra det lite lättare för dig.
Calle C skrev:
Brendan skrev:Calle, du har varit med om något som tycks vara extremt ovanligt. Skulle vara intressant att få veta mer: plats, sjögång, vindstyrka, tid, typ av båt, eventuella skador på båt, utrustning och besättning, användning av livlinor etc.

Jag kan bara påminna mig ha hört talas om eller läst om en kapsejsning på västkusten, en Karlskrona-Viggen som totalförliste i Skaw Race 1966 utanför Soten.
Jaha Brendan, då får jag väl berätta och skämmas :oops:

Båten var en Nardus 92. Vi var fem killar ombord.
24 timmars slutet 70-talet.

Lyssnade på vädret kvällen innan start för att optimera vind och vägval.
Här är första tabben, missade väderrapporten på morgonen.
Vi startade vid skallens fyr vid marstrand och satte kurs mot Fredrikshamn, nästan platt läns ca 10-12 m/s. Segelsättningen var stor, genua 1 och spinnaker. Det gick i en faslig fart.
Efter ca 2 timmar gick de övriga ner för vila samtidigt som vinden ökade, nu var det kuling som tilltog loggen låg i botten mesta tiden.
Helt utan förvarning lyftes hela aktern upp av en våg så att hela rodret var i luften och då brochade naturligtvis båten.
Jag hade ingen livlina men flytväst på, klammrade fast mig i mantågen och sakta men säkert reste sig båten. Masttoppen var helt under vattnet när det var som värst. Allting var sjöstuvat, så det var inga problem med grejerna, däremot flög några kompisar ur kojerna med blåmärken som resultat.
Vi fick ner spinnakern och fortsatte. efter ytterliggare en stund bytte vi till genua 3, som även den fick tas ner efter en stund, nu blåste det storm.
Väl framme utanför Fredrikshamn fick vi bottenreva storseglet.
Här är tabbe 2, vi borde brutit och gått in i Frdrikshamn.
Satte kurs mot Hållö i dessa vågor utanför Danska ostkusten, rena vannsinnet så här efteråt(det blåste 27 m/s i Fredrikshamn).
Men vi kämpade oss upp mot Svenska sidan och på morgonen bedarrade vinden och vindriktningen vred till västlig.

Vi kom 3a det året, men jag gör inte om det.
Calle

Se gla ut

Brendan
Diamantmedlem

24-timmars

Inlägg av Brendan » sön 25 feb 2007, 22:58

Jaså, det var den seglingen, som du har skrivit om tidigare här.

Hade hoppats på att kunna göra mer direkta jämförelser mellan våra loggböcker, men jag tror inte jag deltog i just den seglingen. Någon storm under 1970-talet var jag inte med om på 24-96-timmars. Däremot på 1980-talet.

Tydligen var det en ganska kortvarig ostlig storm, som inte hann bygga upp så grov och oregelbunden sjö att den omöjliggjorde segling. Det blir ju kort \"fetch\", max 50 sjömil eller så mellan Sverige och Danmark. Men det måste ha varit tufft nog.

Jutska strömmen brukar ge en god skjuts på ett par knop när man seglar hem mot just Marstrand, men den pressades väl antagligen tillbaka i det hårda vädret?

Brendan
Diamantmedlem

Jutska strömmen

Inlägg av Brendan » mån 26 feb 2007, 12:00

Att segla från Hätteberget till Hirsholm är nästan alltid fel. Jag har själv gjort misstaget en gång att stångas med den nordostsättande Jutska strömmen. När man går från Sverige till Danmark bör man gå litet längre söderut, till exempel från Vinga eller Trubben. På hemvägen gäller förstås havspunkten Hätteberget.

Skriv svar